تصمیمات نشست ۶ ساعته شورای عالی امنیت ملی ترکیه

    کد خبر :583043

تاکید بر ایجاد گذرگاه صلح در مرز سوریه٬ از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو در این نشست بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ترک٬ بعدازظهر دیروز شورای عالی امنیت ملی ترکیه با ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور و مقامات نظامی و امنیتی٬ تشکیل جلسه داد.

این جلسه به مدت 6 ساعت طول کشید و در آن٬ بسیاری از مسائل امنیتی ترکیه مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از آن٬ مرتبط با شیوه مقابله نظامی با پ.ک.ک در ترکیه و شمال عراق بود.

در بیانیه پایانی نشست شورای عالی امنیت ملی ترکیه بر ضرورت تداوم عملیات کماندویی موسوم به پنجه علیه پ.ک.ک در شمال عراق تاکید شده و علاوه بر آن٬ به این موضوع اشاره شده که ترکیه٬ ی.پ.گ و پ.ی.د (نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه) را به عنوان گروه‌های تروریستی قلمداد کرده و با این گروه‌ها و داعش و شبکه گولن٬ مقابله می‌کند.

در نشست مزبور به تداوم همکاری با ناتو اشاره شده و شورای عالی امنیت ملی ترکیه خود را به همکاری با ناتو و توجه به چارچوب‌های آن وفادار دانسته و از ناتو نیز چنین انتظاری دارد و می‌خواهد که دغدغه‌های امنیتی و دفاعی ترکیه مدنظر قرار بگیرند.

همچنین آخرین وضعیت از تنش ترکیه با یونان٬ اروپا و آمریکا به خاطر تداوم اکتشاف و حفاری در شرق مدیترانه و آخریج جمع بندی‌های اطلاعاتی مرتبط با ترور مقام امنیتی ترکیه در رستوران اربیل در اقلیم کردستان عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین حال تاکید بر ایجاد گذرگاه صلح در مرز سوریه٬ از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو در این نشست بوده است.

ترکیه در شرایطی بر ضرورت ایجاد گذرگاه صلح در مرز سوریه تاکید کرده که دو روز پیش مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که در مذاکره با آمریکایی‌ها٬ به آنها اطلاع داده‌اند که اگر آمریکا در شمال سوریه یک منطقه امن عاری از شبه نظامیان تحت امر پ.ک.ک تشکیل ندهد٬ در این صورت ارتش ترکیه به شرق فرات حمله خواهد کرد.

با توجه به این که نشست شورایعالی امنیت ملی ترکیه به مدت 6 ساعت طول کشیده٬ پیش‌بینی می‌شود که در مورد رویکرد ترکیه به سوریه در این نشست تصمیماتی اتخاذ شده باشد اما در این مورد اطلاعاتی منتشر نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید