تصمیمات بانک مرکزی درباره کالا‌های دپو شده در گمرک

    کد خبر :748901

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره تصمیمات گرفته شده در سفر به بندر شهید رجایی نوشت: ۵ مهرماه ۹۹ در معیت معاون اول محترم رئیس جمهور، جمعی از وزرای محترم و رؤسای سازمان‌های گمرک و بنادر از گمرک بندر شهید رجایی در بندرعباس بازدید و موضوع کالا‌های دپو شده در گمرک این بندر و نیز سایر بنادر کشور را بررسی کردیم.

به گزارش دانشجو،⁩بانک مرکزی در راستای کاهش زمان ماندگاری کالا‌های اساسی و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیمات ذیل، همراهی کامل خود را با وارد کنندگان کالا‌های اساسی و تولید کنندگان محترم ابراز داشت.

در این جلسه مقرر شد:

واردات کلیه کالا‌های مشمول ارز با نرخ ترجیحی که در گمرکات کشور دپو شده اند، امکان بهره گیری از خرید اعتباری ۳ ماه و تضمین نرخ ارز توسط بانک مرکزی را با تایید وزارت مربوطه و ترخیص و خروج کالا‌ها ظرف ۴۵ روز خواهند داشت.

کلیه مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید که کالا‌های آن‌ها به گمرک اظهار و منتظر تخصیص ارز و صدور اعلامیه تامین ارز جهت خروج کالا هستند، با اعلام وزارت صمت به بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت تخصیص ارز توسط این بانک صورت گرفته و امکان دریافت اعلامیه تامین ارز، خروج کالا از گمرک و سپس اقدام برای تامین ارز از بازار ثانویه (نیما) خواهند داشت.

کالا‌های اساسی که در گذشته به صورت درصدی از گمرک خارج و از شمول ارز با نرخ ترجیحی خارج شده اند، با پیشنهاد وزارت صمت و تایید معاون اول محترم در سقف ارزی واردات با نرخ ارز ترجیحی، می‌توانند اقدام به تامین ارز با آن نرخ و خروج باقیمانده کالا از گمرکات نمایند.

⁦⁩اتصال کلیه سامانه‌های مرتبط به تجارت خارجی به سامانه جامع تجارت و اتصال بارنامه و قبوض انبار به ثبت سفارش توسط سامانه مذکور با قید فوریت صورت گیرد و این دست از ثبت سفارش‌ها توسط بانک مرکزی در اولویت تخصیص و تامین ارز قرار گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید