تصاویر حرارتی منشا ماه مریخ را مشخص می‌کند

    کد خبر :535807

ناسا به تازگی تصاویری حرارتی از یکی از ماه‌های مریخ به نام فوبوس منتشر کرده که بررسی دقیق‌تر آنها می‌تواند منشأ و نحوه شکل گیری ماه مذکور را مشخص کند.

در حال حاضر پژوهشگران اطمینان ندارند که ماه یادشده سیارکی است که به علت قدرت جاذبه کره مریخ به دام آن افتاده یا شکل گیری آن حاصل تصادم میان کره مریخ و شیء دیگری در منظومه شمسی است.

فوبوس که شعاع آن در حدود ۱۱ کیلومتر است، ابعاد بزرگی ندارد. اما فاصله آن با مریخ در هر قرن ۱.۸ متر کمتر می‌شود. انتظار می‌رود فوبوس در حدود ۵۰ میلیون سال دیگر به مریخ برخورد کرده و عمر آن به پایان برسد. همچنین ممکن است فشار جاذبه مریخ قبل از برخورد فوبوس به سطح این سیاره به عمر آن خاتمه دهد.

تصاویر حرارتی جدید فوبوس که توسط فضاپیمای اودیسه مریخ ۲۰۰۱ تهیه شده، نشان دهنده گرمای شدید مرکز آن و سرمای نسبی کناره‌های این قمر مریخ است. ستاره شناسان می‌گویند تجزیه و تحلیل دقیق این عکس‌ها مشخص خواهد کرد فوبوس از چه موادی تشکیل شده و بر همین اساس می‌توان به نحوه شکل گیری سیاره یادشده پی برد. وجود فلزات و مواد معدنی مختلف در این قمر نشان دهنده میزان گرما و نیز سر منشأ هر یک از آنها خواهد بود.

قرار است تا سال ۲۰۲۴ یک فضاپیمای رباتیک دیگر بر روی سطح قمر فوبوس فرود آید. این فضاپیما که Martian Moons eXploration (MMX) نام دارد، پس از اتمام مأموریت در سال ۲۰۲۹ به زمین بازمی گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید