تشکیل کارگروه بررسی تامین مالی پروژه های عمرانی

    کد خبر :402502

وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه برای تامین مالی پروژه ها باید منابع مردمی را جایگزین فاینانس کرد، از آمادگی برای تشکیل کارگروه مشترک با اتاق بازرگانی در همین زمینه خبر داد.

به گزارش مهر، اسلامی، محمد اسلامی در نشست صبحانه کاری با روسای کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در خصوص برنامه های پیشنهادی خود برای وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: مهمترین برنامه های ما اجرای تکالیفی است که در برنامه ششم توسعه و دیگر قوانین مانند قانون رفع موانع کسب و کار دیده شده است. این برنامه ها به خوبی در این قوانین ذکر شده و آنچه مهم است استراتژی ها است که باید به طور جدی عملیاتی شوند.

وی افزود: یکی از کارهایی که پیگیر اجرای آن هستم، رها کردن هر گونه تصدی گری در وزارتخانه است. ما در حوزه دفاعی که یکی از امنیتی ترین فعالیت ها است بخشی از تصدی گری ها را واگذار کرده ایم.

اسلامی خاطرنشان کرد: باید ساختار وزارتخانه را بازمهندسی کرده و به سمت کوچک سازی حرکت کنیم. همچنین ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوزها و کم کردن مجوزها به میزان اقتضای جامعه از دیگر اقدامات ما در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه باید برای تولید مسکن که یک جریان دائمی و بخش مهمی از اقتصاد است، سیاست پابرجا داشته باشیم، تصریح کرد: کسانی که برای حفظ منابع خود به ساخت و ساز روی می آورند را جزء فعالان صنعت ساختمان نمی دانم. از نظر من سرمایه گذاری که برای سرپناه مورد نیاز جامعه و برای اقتضای مصرف مسکن به ساخت و ساز رو می آورد جزئی از سند ساختمان است.

وی در خصوص بافت فرسوده نیز گفت: در این بخش در سالهای گذشته طرح های زیادی اجرا شده است. در برنامه ششم نیز تکالیف زیادی در حوزه بازسازی بافت های فرسوده شهری به عهده ما گذاشته شده که تنها سه سال از زمان اجرای آن باقی مانده است. مهمترین کاری که ما می توانیم در این بخش انجام دهیم این است که مسیر فعالیت انبوه سازان در بافت فرسوده را هموار کنیم. چرا که احیای این بخش ها می تواند مهمترین تقاضای مسکن را که در حال حاضر از سوی قشر متوسط و ضعیف است، پاسخ دهد؛ ضمن اینکه باید برنامه ریزی در این بخش به صورت استانی باشد تا مقامات استانها راحت تر پروژه ها را عملیاتی کنند.

تامین مسکن وظیفه قانونی دولت است

به گفته اسلامی، براساس قانون اساسی، تأمین مسکن وظیفه قانونی دولت است و بخش ساختمان اثرگذاری مهمی برای خروج بخش صنعت و تولید کنندگان از رکود برعهده دارد.

وی به حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: باید اجازه دهیم در این بخش انجمن ها و تشکل های صنفی، خودشان مشکلات خود را حل کنند. ضمن اینکه در بخش نوسازی ناوگان حمل ونقل باید به صورت جدی اجرای تعهدات قبل را دنبال کنیم.

اسلامی در خصوص توسعه ترانزیت به محور کریدور شمال به جنوب اشاره کرد و اظهار داشت: اولویت ما روان سازی مسیرهای ترانزیتی است و لازم است احداثات مورد نیاز در این محورها را تکمیل کنیم.

به گفته وی در شرایط تحریم، ترانزیت یکی از مولفه هایی است که برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، کمک حال ما خواهد بود.

منابع مردم را جایگزین فاینانس کنیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در باره روش های تأمین مالی پروژه های عمرانی حوزه راه و شهرسازی، تأکید کرد: من در مورد بودجه محدود و تخصیص های غیر ضروری پروژه ها، دیدگاه خاصی دارم. به نظرم باید پروژه های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شود. نه فقط آزادراه ها بلکه سایر پروژه های عمرانی می توانند با کمک منابع مالی مردمی اجرا شوند.

وی ادامه داد: مسیر فاینانس و سرمایه گذاری خارجی را باید با یک چرخش منطقی به فعالان اقتصادی داخلی و منابع مردمی واگذار کنیم تا پروژه های آزادراه و راه آهن به سهامی عام تبدیل شده و فعالان اقتصادی از ساخت احداثات جنبی مانند شهرک های تفریحی در کنار این پروژه ها سود ببرند.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک با اتاق

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: باید در رویه های تأمین مالی بازنگری شود. برای این منظور می توانیم با کمک اتاق ایران کارگروه مشترک هم اندیشی در خصوص نظام های تأمین مالی ایجاد کنیم.

اسلامی یادآور شد: در دنیا دیگر کسی با بودجه دولتی فرودگاه نمی سازد بلکه فرودگاه ها با الگوی BLT ساخته می شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید ایران را با هاب قدرتمند ترانزیتی منطقه تبدیل کنیم تا بازارهای ما و بازارهای بین المللی به یکدیگر دسترسی داشته باشند، گفت: به عنوان مثال در آسیای میانه برای مسافرت به دنیا ازدو کشور استفاده می کنند. اگر ما در شمال کشور هاب هوایی قدرتمند ایجاد کرده بودیم، می توانستیم امکان عبور سفرهای مردم این منطقه را از ایران فراهم کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه دیگر دوران روابط مکانیکی و خشک بخش خصوصی و دولتی گذشته است، گفت: باید با این روش که بخش دولتی با قیمت پایه مورددلخواه خود، مناقصه برگزار کند و بخش خصوصی بگوید چون برای من به صرفه نیست انصراف دهدو نهایتاً دولت اوراق اسناد خزانه بخواهد پرداخت کند و پروژه نیمه کاره رها شود، خداحافظی کنیم. این شیوه به ۵۰-۶۰ سال گذشته اختصاص دارد. در حال حاضر الگوهای ساخت و ساز و توسعه زیرساخت ها متنوع شده است.

اسلامی دیگر برنامه های خود را شایسته سالاری، جوان گرایی، برنامه محوری و متفاوت دیدن مسائل عنوان و خاطرنشان کرد: حفظ پرچم و خاک و پول ملی، وظیفه تک تک آحاد جامعه است. کسی که جان خود را برای پرچم فدا کند ایرانی نیست. پول ملی بخشی از هویت ماست و نباید ارزش آن کاهش یابد.

مسکن مهر باید تعیین تکلیف شود

اسلامی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه های مسکن مهر اظهار داشت: اهتمام ما در این خصوص، تعیین تکلیف مسکن مهر باقیمانده است. در حال حاضر در سه حالت در مسکن مهر مشکل داریم که باید با ظرفیت مقامات استانی تعیین تکلیف شود.

وی افزود: بخشی از مسکن مهر های باقیمانده مربوط به سایر دستگاه ها است، برخی مشکل حقوقی دارند و برخی بدون متقاضی هستند که برای مسکن مهر بدون متقاضی، واگذاری آنها به بهزیستی و نهادهای حمایتی را در نظر گرفته ایم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص آزادراه تهران- شمال گفت: این پروژه، قرارداد دارد و طبق برنامه ریزی در حال انجام است. ما نیز پیگیری می کنیم تا تکمیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید