تشدید تنش میان امارات و عربستان

    کد خبر :825506
تشدید تنش میان امارات و عربستان

اختلافات میان عربستان و امارات رو به افزایش است و عامل اصلی آن مسائل اقتصادی و تلاش برای جلب سرمایه گذاران خارجی است.

نشانه‌های تشدید اختلافات بین ریاض و ابوظبی و شکاف در روابط بین آن‌ها به خصوص بر سر منافع و نفوذ، در حال افزایش است هرچند مسیر عادی سازی روابط امارات با دشمن صهیونیستی و تحریکات آشکار امارات علیه کشور‌های عرب خلیج فارس ادامه دارد.

تنش بین سعودی و امارات ناشی از اختلافات شدید و قدیمی بین دو طرف به خصوص پس از ا فزایش نفوذ نظامی و مالی است که خود را در قالب منازعه بین گروه‌های طرفدار هر یک از آن دو داخل بخش‌های اشغالی یمن، نشان داده است.

علی مراد کارشناس امور کشور‌های عرب خلیج فارس گفت: «امارات بر بخش زیادی از جنوب یمن تسلط دارد، اما عربستان نفوذ زیادی در جنوب یمن ندارد. اختلافات بین آن‌ها از سا ل ۲۰۱۸ میلادی بروز کرد و بعد‌ها وخیم شد. علت وخیم شدن این اختلافات، مسائل مالی است که مایه نگرانی ابوظبی و ریاض است. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی می‌خواهد جایگاه اقتصادی امیر نشین دبی را بگیرد و اقتصاد عربستان را از طریق جلب سرمایه گذاری تقویت کند و به جای آنکه سرمایه‌ها به ابوظبی برود، به جده یا نیوم سرازیر شود.»

به گزارش شبکه المنار تضاد منافع بین دو هم پیمان در بسیاری از مسائل و وخیم شدن روابط بین آن‌ها ناشی از پیش زمینه‌های اقتصادی در سایه تشدید رقابت برای جذب سرمایه گذاران و تجارت است.

علی مراد کارشناس امور کشور‌های عرب خلیج فارس افزود: «در آینده شاهد تشدید رقابت و تشدید اختلافات خواهیم شد. این اختلافات نشان می‌دهد عربستان آشکارا ضعیف است. اگر سعودی همانند ده‌ها سال قبل قوی بود، کشور‌های عرب خلیج فارس جرائت تمرد از ریاض را نداشتند حال آنکه همواره ریاض بر این کشور‌ها نفوذ داشته، بر آن‌ها مسلط بوده و با منطق برادر بزرگ با آن‌ها حرف می‌زده است. این در حال است که قطر دیروز خودش را تحمیل کرد و توانست در تصمیم گیری مستقل عمل کند و امروز امارات تلاش می‌کند قدرت نمایی کند. این کشور با امضای قرارداد با رژيم صهيونيستي قدرت گرفته است.»

در همين حال رسانه‌های غربی روی وخیم شدن روابط سعودی و امارات در عرصه‌های مختلف متمرکز شده اند. روزنامه فایننشال تایمز نوشت تولید نفت تنها علت اختلاف بین دو طرف نیست بلکه رقابت اقتصادی بین دو کشور رو به شدت گرفتن است و در وحدت بین آن‌ها نیز شکاف وجود دارد.

این روزنامه هشدار داد اختلافات فزاینده بین سعودی و امارات درباره سیاست‌های خارجی، اقتصادی، امنیتی و نفتی بر پیچیدگی بحث‌های اوپک در آینده و تلاش‌ها برای حفظ توافقنامه اوپک خواهد افزود. این در حالی است که جدل در ابوظبی در عالی‌ترین سطوح در شرکت ملی بر سر آن است که آیا امارات اوپک را ترک کند یا خیر؟ این کار به امارات امکان خواهد داد هزینه‌های طرح‌های تنوع سازی اقتصادش را تأمین مالی کند.

در همين حال عبدالخالد عبدالله یک استاد دانشگاه در رشته علوم سیای در دبی گفت: طی ۴۰ سال گذشته امارات به طور مستمر از عربستان در اوپک تبعیت کرده، اما اخیرا امارات در مورد سهم و منافع خود بیشتر پافشاری داشته و اکنون در این جبهه قدرت‌نمایی می‌کند.

منبع: صداوسیما

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید