ترکیه بار دیگر از محور روسیه و ایران در سوریه دور خواهد شد!؟

    کد خبر :218034

تنش ها به سرعت در سوریه در حال افزایش است و بازیگران مختلف در حال توسعه نقش آفرینی خود در فرایند بحران هستند. در این میان، باید به نقش آفرینی متناقض ترکیه در سوریه اشاره کرد.

به گزارش تابناک؛ در شش سالی که از آغاز بحران سوریه گذشته، ترکیه سیاست های متناقضی را طراحی و اجرا کرده است.

آنکارا برای مدتی با روسیه وارد تنش شد و اکنون با ایالات متحده. گاه از لزوم کنار آمدن با بشار اسد و ماندن وی در قدرت سخن می گوید و در مواقعی نیز به شدت مُصر به کنار رفتن اسد بوده است. اکنون نیز تلاش می کند در فرایندهای سیاسی رقیبی که در سوریه میان محور روسیه و ایران و محور اروپا و آمریکا وجود دارد، خود را سهیم کند.

در همین زمینه، روز گذشته نهاد ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، در پی گفت وگو میان دو رئیس جمهور ترکیه و فرانسه، رجب طیب اردوغان و امانوئل ماکرون در آینده، نقشه راه دیپلماتیک در مورد سوریه را که احتمال زیاد در تضاد با نقشه راه آستانه است، با هم بررسی می کنند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره وضعیت امنیتی، سیاسی و انسانی در سوریه از جمله عملیات نظامی ترکیه در منطقه کردنشین عفرین سوریه با هم گفت وگو کرده اند.

کاخ الیزه در بیانیه ای که منتشر کرد، از ادامه گفت وگوهای دو رئیس جمهور در هفته های آینده درباره سوریه خبر داد.

نهاد ریاست جمهوری فرانسه از «نقشه راه دیپلماتیک» درباره سوریه خبر داد که قرار است در هفته های آینده، دو رئیس جمهور با هم درباره آن گفت وگو کنند.

ماکرون پیش از تماس تلفنی با اردوغان نسبت به استفاده ترکیه از عملیات عفرین به عنوان راهی برای اشغال سوریه هشدار داده بود؛ اما برخی مقامات ترکیه گفتند، این کشور قصد اشغال ندارد.

بر اساس بیانیه کاخ الیزه، رؤسای جمهور ترکیه و فرانسه می خواهند راهکار سیاسی را زیر نظر سازمان ملل بررسی کنند و گفت وگوها میان این دو کشور پیرامون نقشه راه دیپلماتیک در روزهای آینده آغاز می شود.

به نظر می رسد، طراحی نقشه راه مشترک از سوی ترکیه و فرانسه، بیش از هر چیز، می تواند به تضعیف فرایند سیاسی و دستور کار آستانه و سوچی منجر شود که ترکیه خود یکی از بانیان آن بوده است. در واقع ترکیه با در پیش گرفتن چنین سیاستی، می تواند زمینه بی اعتمادی بیشتر ایران و روسیه به خود در سوریه و مشخصا توافقات متقابل در آستانه را فراهم کند و در ادامه منجر به شکاف جدی بین محور روسیه، ترکیه و ایران شود.

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که قرار است مکرون واسطه ترکیه و آمریکا در ماجرای سوریه شود و زمینه های نزدیکی مواضع واشنگتن و آنکارا به یکدیگر را فراهم کند. این تلاش فرانسه و ثمر بخش بودن احتمالی آن قطعا می تواند منجر به دور شدن ترکیه از روسیه و نزدیکی به مواضع غرب شود؛ مسأله ای که در راستای تضعیف محور شکل گرفته ترکیه با روسیه و ایران است.

پیامدی که این مسأله به دنبال خواهد داشت، افزایش تنش در شمال سوریه میان ترکیه و محور ایران و روسیه است، چون بخشی از اقدامات ترکیه در شمال سوریه و مشخصا استان ادلب با توافق روسیه و ایران انجام ـ بر اساس مذاکرات آستانه ـ شده که نقض آن می تواند منجر به ایجاد تنش در میان آن ها شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید