ترقه بازی مسئولان در تحویل سال کار دست برج آزادی داد/ چه کسی پاسخگوی خسارتی که به یک اثر تاریخی وارد شد, خواهد بود؟

    کد خبر :796403

چند روز مانده به تحویل سال 1400، از سوی مسئولان شهری تهران خبر رسید که قرار است به مناسبت لحظه تحویل سال با مساعدت نیروهای نظامی و در محل میدان آزادی تهران، شلیک توپ صورت بگیرد؛ اتفاقی قابل تأمل که حالا پیامدهای خسارت بار آن آشکار شده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– همزمان با فرارسیدن موعد تحویل سال 1400 شمسی معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران با کمک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به شلیک توپ در مجاورت برج آزادی تهران کردند.

در رابطه با جزئیات این اتفاق، محمد رضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، علت شلیک توپ در میدان آزادی در سال ‌تحویل را یک «رسم طهران قدیم» دانست که در آغاز سال 1400 نیز اجرا شد.

برای تحقق این اتفاق، نیروی زمینی ارتش در اقدامی هماهنگ با معاونت فرهنگی شهرداری تهران اقدام به شلیک 14 گلوله به صورت نمادین و در موعد تحویل سال در مجاورت برج آزادی کرد.

 

پس از انجام این اتفاق، برخی کاربران شبکه های اجتماعی و نیز اعضای شورای شهر تهران نسبت به شلیک توپ و خسارت های احتمالی آن ابراز نگرانی کردند که بلافاصله با واکنش معاون فرهنگی شهرداری تهران رو به رو شد و جوادی یگانه در این باره مدعی شد که در این مراسم فقط صدای شلیک توپ پخش شد و اصلا شلیکی در عمل رخ نداد.

علی رغم اینکه به نظر می رسد مسئولان امر و مجریان این اتفاق نسبت به همه جوانب امر بررسی های لازم را انجام داده باشند، حالا و پس از گذشت 8 روز از زمان تحویل سال خبری مبنی بر تحمیل خسارت های جدی به برج آزادی به عنوان یک اثر ماندگار و تاریخی به واسطه شلیک 14 توپ رسانه ای شده است؛ خبری که برای اولین بار ایسنا آن را منتشر کرد و البته مشخص نیست چرا از خروجی این سایت حذف شد!

در مورد جزئیات این خبر توضیح اینکه حمید خاکباز ـ مدیر اجرایی مجموعه برج آزادی ـ به رسانه ها گفت: همان‌طور که می‌دانید در لحظه تحویل سال مراسمی در محوطه برج آزادی برگزار و شلیک توپ انجام شد. اما برای اجرای این مراسم هیچ‌گونه هماهنگی با مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و بنیاد رودکی (متولی برج آزادی) انجام نشده بود و ما اساسا از موضوع بی‌اطلاع بودیم.

بنا بر گفته مسؤولان و راهنمایان برج آزادی، این مجموعه روز ۳۰ اسفندماه ۹۹ تعطیل بوده و هیچ‌کسی داخل بنا حضور نداشته است.

در همین رابطه خبرنگار ایسنا در خبری مستند که البته اکنون حذف شده است، نوشت: در محوطه و نمای بیرونی برج به سختی می‌توان ردپای تخریب‌های ناشی از ارتعاشات شلیک توپ‌های تحویل سال نو را پیدا کرد.

اما در طبقه آخر برج که به بام منتهی می‌شود، ترک‌های تازه‌ای مشاهده شده است. در پی این موضوع تعدادی از خبرنگاران به دعوت و با همراهی مجموعه برج آزادی از این بنا بازدید کردند. این تَرَک‌های تازه که مسؤولان برج و راهنمای مستقر در آن طبقه احتمال می‌دهند به ارتعاشات شلیک توپ‌ها ربط داشته باشد، در حاشیه پنجره‌های ضلع غربی ـ در امتداد محلی که توپ‌ها مستقر شده بودند ـ دیده می‌شود. راهنمای طبقه آخر برج که تازه متوجه این ترک‌ها شده بود، تایید می‌کند که این ترک‌ها جدید هستند و احتمال دارد بر اثر ارتعاشات شلیک توپ‌ها ایجاد شده باشد. این ترک‌ها تقریبا در اطراف سه پنجره میانی به وضوح قابل مشاهده است.

پرسش های مهمی که حالا و پس از نمایان شدن خسارت های یک اقدام غیرکارشناسی می توان مورد اشاره قرار داد، ناظر بر این است که اولاً چرا و با کدام بررسی های علمی و دقیق مسئولان شهرداری تهران و نیز ارتش تصمیم گرفتند تا این اقدام خسارت بار را انجام دهند. به دیگر سخن ضرورت و اهمیت چنین رویدادی آن هم در مجاورت یک اثر ارزشمند و تاریخی چه بوده است؟

موضوع مهم دیگر این است که چرا در رقم زدن این اتفاق نسبت به استعلام و کسب اجازه از مراجع ذیصلاح و صاحب نظر مثل وزارت میراث فرهنگی و نیز مدیریت برج آزادی اقدامی صورت نگرفته است؟

و از دو سئوال بالا مهم تر اینکه حالا و با توجه به اثبات خسارت های وارده به برج آزادی کدام مسئولان و به چه شکل باید پاسخگو باشند و یا مجازات شوند؟ آیا اساساً می توان در ساختار اداری و اجرایی شهرداری تهران و دیگر نهادهای مرتبط مسیر و یا فرایندی برای جبران خسارت و نیز مجازات مدیران خاطی متصور شد؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید