تردیدهای جدی پیرامون آمار دریافت کنندگان یارانه جدید/ روی چه حسابی جمعیت یارانه بگیران 72 میلیون نفر اعلام می شود؟

    کد خبر :910067

یارانه جدید معیشتی در دو بسته 400 هزار تومانی و 300 هزار تومانی برای جامعه هدف واریز شد و البته بخشی از خانواده ها نیز که مسئولان آنها را عضو دهک دهم می دانند، از دریافت یارانه جدید محروم شدند. این اتفاق در حالی است که در روز و هفته های گذشته اعتراضات بسیار زیادی در این باره مطرح شده است.

بازتاب- مسئولان اقتصادی کشور مدعی هستند که یارانه های 300 و 400 هزار تومانی را به جمعیتی بالغ بر 72 میلیون نفر پرداخت کرده اند و تنها بخش اندکی از شهروندان ایرانی که در دهک دهم و قشر ثروتمند محسوب می شوند، از دریافت این یارانه محروم شده اند.

با این حال بررسی ها و اظهار نظرها نشان می دهد که حداقل 2 میلیون نفر از شهروندان تنها با مراجعه به سایت های اعلامی از سوی وزارت رفاه نسبت به نحوه انتخاب مشمولین این یارانه ها اعتراض خود را ثبت کرده اند.

در تازه ترین خبرها در این باره حجت الله عبدالملکی- وزیر کار  به رسانه ها گفت:  در چهار روز اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها ۲ میلیون تماس و مراجعه به سایت حمایت معیشتی انجام شده و اعتراضات یک میلیون و ۵۰ هزار نفر ثبت شده که در حال بررسی است.

وی همچنین در مورد معیار طبقه بندی دهک ها  به صورت کلی گفت: معیار دهک‌بندی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون؛ خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است و ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست.

وی افزود: برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم و درآمد فرزندان خانواده که شاغل هستند و درآمد دارند، ملاک است.

وزیر کار در نقد روند گذشته نیز توضیح داد: ️در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی با بی‌عدالتی شدید روبه رو بودیم در جریان ارز ۴۲۰۰ تومانی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت می‌شد چون بخشی از آن در جیب دلال‌ها، قاچاقچیان، خارجی‌ها، تولید کننده خارجی می‌رفت.

همانطور که اشاره شد مسئولان مربوطه با استدلال و دلایل مشخص که مدعی هستند هیچ ایرادی در آن نیست، خانواده های مشمول و غیر مشمول یارانه را تشخیص داده اند.

در همین رابطه معاون اول رئیس جمهور نیز پیشتر در گفت و گو با رسانه ها تأکید کرده بود که بخش زیادی از جامعه یارانه دریافت می کنند.

اینجا ایراد و ابهامی که وجود دارد و دیده می شود این است که از سویی مسولان مربوطه عقیده دارند که کار حذف افراد غیر مشمول را به صورت دقیق و به درستی انجام داده اند و از سویی نیز عقیده دارند که حداقل 72 میلیون نفر یارانه دریافت کرده اند!

این در حالی است که مروری بر معیارهای اعلامی مثل میزان حقوق دریافتی، گردش مالی، داشتن خودرو، سفر خارجی، داشتن بیمه پرداز و… سبب شده تا بخش زیادی از شهروندان از شمول این یارانه ها خارج شوند.

در واقع گزارش های اعتراضی فراوانی روزانه در شبکه های مجازی مطرح می شود که نشان می دهد بسیاری از خانواده ها از دایره شمول دریافت یارانه حذف شده اند و این مهم با ادعای مسئولین همخوانی ندارد.

اعتراض ها به قدری در این باره زیاد است که برخی نمایندگان نیز به آن معترض هستند و به طور مثال جلیل میرمحمدی- نماینده تفت و میبد در این باره گفت:  از رئیس جمهوری می‌خواهم به آمارهایی که باعث شده یارانه بخشی از مردم قطع شود اعتماد نکند و به همه افرادی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، یارانه جدید نیز پرداخت شود چرا که قطع یارانه می‌تواند منجر به کاهش اعتماد عمومی به عنوان یک سرمایه ارزشمند شود.

با این وجود مسئولین مربوطه تأکید دارند که حداقل به 72 میلیون شهروند یارانه داده اند، اما در بیان معیارهای حذف به صورت کلی سخن می گویند و این موضوع بر ابهام ها می افزاید.

بر این اساس این ابهام وجود دارد که جامعه دریافت کننده یارانه بسیار کم تر از رقم های ادعایی مسئولین است.

به نظر می رسد برای رفع این ابهام نیاز است تا مسئولین مربوطه به صورت دقیق و جزئی و نه به صورت کلی در مورد ملاک های پرداخت یارانه به افکار عمومی توضیح بدهند تا خانواده ها دقیقاً خودشان با حساب و کتاب متوجه شوند که مشمول طرح بوده اند یا خیر؟

در غیر اینصورت و تأکید بر داده های کلی این شائبه را در ذهن تقویت می کند که جامعه یارانه بگیران به مراتب کم تر از جامعه اعلامی است و دلیل صحبت های کلی مسئولین نیز همین فرار از آشکار شدن واقعیت ها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید