لوبلاگ:

ترامپ دروغ می‌گوید؛ او برخلاف ادعایش ناقوس مرگ را برای تجارت غذا و دارو با ایران به صدا درآورده

    کد خبر :635585

تایلر کولیس در لوبلاگ نوشت: دولت ترامپ این هفته ناقوس مرگ را برای تجارت بشردوستانه با ایران به صدا درآورد. مطابق با احکام جدید، وزارت خزانه داری آمریکا تصمیم گرفت که ایران را به عنوان یکی از مراکز اصلی پولشویی معرفی کند. علاوه براین، بانک های خارجی که دارای حساب های متعلق به موسسات مالی ایرانی هستند باید از محدودیت های جدیدی پیروی کنند. این تصمیم وزارت خزانه داری مانع بزرگی بر سر تسهیل تجارت بشردوستانه با ایران ایجاد خواهد کرد. بنا براین، مردم ایران با دشواری بیشتری برای دسترسی به داروها و مواد غذایی اساسی روبرو خواهند شد.

 

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: اما قرار دادن ایران در فهرست مراکز پول شویی چه عواقبی به دنبال دارد؟ چنانچه بانک های خارجی حساب های مرتبط با موسسات مالی ایران را در دفاتر خود نگه داری کنند، بانک های آمریکایی باید در زمان کار کردن با این بانک های خارجی حداکثر احتیاط را به عمل آورند. متعاقبا بانک های آمریکایی شرکای خارجی خود را تشویق به بستن حساب های مرتبط با موسسات مالی ایران خواهند کرد تا اینکه احتمال مجازات شدن آن ها توسط وزارت خزانه داری آمریکا کاهش پیدا کند. در نهایت این فرایند دسترسی ایران به سیستم مالی دنیا را محدودتر خواهد کرد، زیرا بانک های ایرانی کار دشوارتری برای حفظ کردن حساب های خارجی خود خواهند داشت.

 

در صورتی که موسسات مالی ایران نتوانند حساب های خود در بانک های خارجی را حفظ کنند، تسهیل معاملات بشردوستانه از جمله دارو و غذا به طور فزاینده دشوارتر خواهد شد. همچنین باید اشاره کنیم که دپارتمان کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا بانک مرکزی ایران را نیز در فهرست سیاه خود قرار داده بود. بدین ترتیب چنانچه بانک های خارجی بخواهند برای تسهیل تجارت بشردوستانه حتی با بانک مرکزی ایران همکاری کنند، تحت تحریم قرار خواهند گرفت. باید توجه داشته باشیم که وارد کنندگان ایرانی برای خرید محصولات خارجی باید بدهی های خود را بر مبنای ارزهای خارجی پرداخت کنند. با توجه به آنکه بانک مرکزی ایران ذخایر ارز خارجی کشور را نگه داری می کند، وارد کنندگان کار دشواری برای تسویه سفارشات خارجی خود خواهند داشت. وزارت خزانه داری آمریکا تجارت بشردوستانه را از تحریم های خود معاف نکرده است. به نظر می رسد که دولت ترامپ اهمیتی برای این موضوع قائل نیست.

 

بدین ترتیب بعد از آنکه وزارت خزانه داری آمریکا ایران را در فهرست مراکز پول شویی قرار داد، بانک های ایرانی کار دشوارتری برای دسترسی به شبکه مالی دنیا خواهند داشت. در صورتی که بانک های خارجی حساب های باقی مانده مرتبط با موسسات ایرانی را ببندند، ایران هیچ راهی برای انجام معاملات بشردوستانه از جمله غذا و دارو نخواهد داشت. بنا براین، دولت ترامپ دو کانال اصلی ایران برای ادامه تجارت بشردوستانه شامل ذخایر ارزی بانک مرکزی و همچنین حساب های بانکی در خارج از کشور را هدف قرار داده است.

 

البته دولت ترامپ هم زمان برای حفظ تصویر عمومی خود یک ساز و کار بشردوستانه را خلق کرده است که بانک های خارجی از طریق آن می توانند تجارت بشردوستانه خود با ایران را ادامه دهند. اما این ساز و کار در عمل فایده ای برای ایران نخواهد داشت. بانک های خارجی برای پرهیز از مجازات های وزارت خزانه داری آمریکا باید هر ماه گزارش های کاملی را در مورد معاملات خود با ایران ارائه کنند. منتقدان اشاره می کنند که هدف اصلی این ساز و کار جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت های اقتصادی ایران است. دولت ترامپ به طور صریح شرح نداده است که طرف های خارجی چگونه می توانند تجارت خود با ایران را ادامه دهند. در نتیجه، بانک های خارجی تصور خواهند کرد که هر گونه معامله تجاری خارج از کانال جدید تعریف شده مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

 

اقدامات اخیر دولت ترامپ شواهد زیادی برای این اتهام فراهم کرده اند که واشنگتن تجارت بشردوستانه با ایران را به عنوان بخشی از استراتژی کمپین فشار حداکثری خود هدف قرار داده است. مردم ایران در حال تحمل کردن بار اصلی این فشارها هستند. با توجه به آنکه این کمپین فشار تاکنون به اهداف خود دست پیدا نکرده است، عناصر تندرو در دولت ترامپ به بی رحم ترین تاکتیک ها از جمله هدف قرار دادن دسترسی ایران به دارو و مواد غذایی روی آورده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید