تذکر آبی روحانی به کشورهای همسایه/ باید کار عظیم در مجامع بین‌المللی در زمینه آب انجام شود

    کد خبر :830758
تذکر آبی روحانی به کشورهای همسایه

رئیس جمهور وضعیت محیط زیست را از ۸ سال قبل بهتر توصیف و خاطرنشان کرد: البته این به معنای رفع کامل مشکلات نیست. در زمینه محیط زیست باید با کشورهای منطقه و همسایه مشارکت کنیم چون برخی مسایل به کشورهای همسایه ما و برخی مسایل هم به این مربوط می‌شود که همسایگان ما باید در تصرف آب رودخانه‌ها باید عدالت را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در هشتاد و پنجمین برنامه طرح تدبیر و امید، جهش تولید در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی محیط زیستی و مناطق آزاد اقتصادی، با تبریک ایام مبارک ولادت امام هادی (ع) و روز عید غدیر خم گفت: در هشت سال اخیر مناطق آزاد فعالیت بسیار خوبی داشتند و مسیر را کاملا تصحیح کردند.

رییس‌جمهوری افزود: از آغاز دولت، تلاش ما بر این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده و عرضه کننده کالا به مسافران، به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود که در مناطق آزاد این کار انجام شد. ضمن این که مناطق آزاد را توسعه دادیم و مناطق مورد نیاز مردم و مورد اصرار استان‌ها هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

روحانی با بیان اینکه امروز ۱۵ منطقه آزاد در کشور داریم، گفت: مناطق آزادی که اخیراً تصویب شده، در آینده نزدیک باید فعال شود. مناطق آزاد می‌تواند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت سلامت و محیط زیست بوده است، گفت: درمان و توسعه بیمه هم به محیط زیست مردم مربوط می‌شود. در بخش‌های مختلف برای موضوع سلامت وارد عمل شدیم که بخشی به محیط زیست، بخشی به بهداشت و درمان و یک بخش هم به توسعه بیمه به ویژه بیمه سلامت مربوط می‌شد که با این سه پایه به دنبال سلامت جامعه و مردم بودیم.

روحانی اضافه کرد : هرکس منصفانه امروز را با ۸ سال قبل مقایسه کند می‌تواند ببیند که چه شرایطی ایجاد شده و طبق همین آمار ارائه شده از روزهای پاک، در منطقه‌ای ۲۰ روز به ۸۰ روز یعنی ۴ برابر روزهای پاک رسیده است و این موضوع را در کلان‌شهرها هم شاهد هستیم.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: توسعه مترو و ریل، رساند استاندارد سوخت موتورها و گازوئیل به یورو ۴ و ۵، قطع بنزین پتروشیمی و گازی کردن اتوبوس‌ها و حتی برقی کردن آنها که هم اخیراً افتتاح و شروع شده است در نهایت همه برای محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور شاهدیم نیروگاههای زیادی که قبلاً انرژی آنها با مازوت و گازوییل تامین می‌شد امروز بخش بزرگی از آن با گاز تامین می‌شود که برای محیط زیست است. توسعه گازرسانی به روستاها از ۱۴ هزار به ۳۳ هزار روستا یعنی اهمیت محیط زیست و اینکه بوته‌ها حفظ شود و مردم در سلامت باشند و برای گرم کردن خود در زمستان، پخت و پز و سایر مصارف از سوختی استفاده کنند که مشکلات زیست محیطی کمتری دارد.

روحانی اضافه کرد: اینکه آب را به شرق کشور و کویر رساندیم و استانهای شرقی ما در آینده از آب شیرین شده دریای عمان یا خلیج فارس استفاده خواهند کرد همه و همه برای محیط‌زیست است. اینکه همه مشعل‌ها را در جنوب خاموش کرده و از آن برای پتروشیمی استفاده می‌کنیم و پالایشگاه عظیم بیدبلند را افتتاح کرده‌ایم یعنی اهمیت محیط زیست. محیط زیست ابعاد مختلفی دارد و اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید احیا و حق آنها ستانده شود و حقابه‌ها به آنها داده شود یعنی محیط زیست.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه محیط زیست کار بسیار عظیمی انجام شد که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف حضور و دخالت داشته‌اند. بخش بزرگی از خوزستان به منظور جلوگیری از گرد و غبار نهالکاری و کارهای بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم در این استان انجام شد که همه برای محیط زیست است.

روحانی، محیط زیست را از ۸ سال قبل بهتر توصیف و در عین حال خاطرنشان کرد: البته این به معنای رفع کامل مشکلات نیست. در زمینه محیط زیست باید با کشورهای منطقه و همسایه مشارکت کنیم چون برخی مسایل به کشورهای همسایه ما و برخی مسایل هم به این مربوط می‌شود که همسایگان ما باید در تصرف آب رودخانه‌ها باید عدالت را رعایت کنند.

وی افزود: اینکه دو رودخانه بزرگ و مهم دجله و فرات را فقط یک کشور استفاده کند و کشور پایین‌دستی خشک شود، آثار آن به کشورهای همسایه که ما هستیم بر می‌گردد. اینکه در کشور شرقی ما سدها ساخته شود و آب به اندازه کافی وارد دریاچه هامون نشود یعنی محیط زیست دچار مشکل می‌شود.

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: باید کار بسیار عظیم در مجامع بین‌المللی و در موضوع سیاسی و علمی در زمینه آب و خاک انجام شود و اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم به شرایط محیط زیستی سالم و قابل قبول برسیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش دریاچه ارومیه را یکی از مسایل بسیار مهم زیست محیطی عنوان کرد و گفت: دریاچه ارومیه را با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نکنید. به برخی از استان‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رفتیم و آنجا معترض بودند که چرا آنقدر به دریاچه ارومیه تاکید دارید. علت اینکه از روز آغاز دولت به فکر دریاچه ارومیه بودیم و امروز در روزهای پایانی هم به فکر آن هستیم این است که اطراف دریاچه ارومیه صدها کیلومتر تحت تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرارمی‌گرفت.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: اگر دریاچه ارومیه با همان روند قبل سال ۹۲ ادامه می‌یافت و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمی‌شد، امروز به یک محیط خشک پر از نمک تبدیل می‌شد که هر گرد و غبار و هر وزش بادی، همه شهرها، باغ‌ها، مزارع، مراتع و درختان و حیات را در منطقه از بین می‌برد. یعنی جمعیت عظیم ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفری تحت تاثیر دریاچه ارومیه است و وقتی دریاچه ارومیه نباشد خطرات بسیار زیادی برای جامعه وارد می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید