وعده بی سرانجام آقای وزیر؛ واگذاری پروژه های مسکن ملی به پایان مرداد نرسید/ پروژه مسکن ملی را آنقدر لفتش می دهند تا عمر دولت تمام شود

    کد خبر :745089

پروژه عظیم مسکن ملی که پاییز سال گذشته به طور رسمی فرایند ثبت نام آن آغاز شد، حالا به یک سالگی خود نزدیک می شود که می بینیم بر خلاف وعده های داده شده از پیشرفت قابل قبول و رضایت بخشی برخوردار نبوده است؛ اتفاقی که مغایر با وعده های داده شده مسئولان است و بیم آن می رود تا پایان عمر دولت دوازدهم استمرار داشته باشد.

به گزارش «بازتاب»، پس از اینکه در زمستان سال ۱۳۹۷ دولت برای خانه دار کردن مردم و مقابله با گرانی مسکن، طرح مسکن ملی را مطرح کرد، این پروژه با مشخصاتی نظیر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اعم از ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

همچنین اوایل شهریورماه ۱۳۹۸، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد و در ادامه از مورخه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. بعد از پایان شش مرحله از ثبت نام مسکن ملی نیز سرانجام در هفتمین مرحله از ثبت نام مسکن ملی، نوبت به مردم استان‌های تهران، قزوین و البرز رسید و ثبت نام آن‌ها از روز شنبه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

پس از اجرای فرایند مرحله اول ثبت نام و به واسطه شیوع ویروس کرونا در ماه های پایانی سال 1398، وزارت راه و شهرسازی بر آن شد تا نظر به استقبال بیشتر مردم از این طرح، مرحله دوم ثبت نام در این پروژه ها را به صورت پیامکی آغاز کند؛ روندی که در بهار سال جاری انجام شد و بر شمار ثبت نام شدگان طرح افزود.

در رابطه با همین طرح و در ۴ مرداد ماه سال جاری خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران طی مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع که بیش از ۷۳ هزار واحد جهت ساخت اقدام ملی در برنامه استان تهران پیش بینی و ۳۷۰۰ نفر احراز شرایط شده اند، اظهار داشت: در این زمینه نکته با اهمیت این است که تاکنون در مجموع ۱۰۰۰ نفر افتتاح حساب کرده‌اند و در این خصوص متأسفانه از این تعداد تنها ۵۴ نفر واریز وجه داشته اند.

وی با تصریح اینکه پیشرفت اقدام ملی در گرو واریز وجه متقاضیان مسکن در این طرح است، گفت: «ضروری است تمام شهروندان استان تهران که تاکنون پیامک افتتاح و واریز وجه دریافت کرده‌اند ظرف ۲ هفته آینده نسبت به واریز وجه اقدام کنند تا در سامانه اقدام ملی بمانند، در غیر این صورت مشمول دستورالعمل حذف از طرح خواهند شد.»

علی رغم استقبال سرد ثبت نام کنندگان در طرح ملی مسکن در زمان واریز وجه اولیه و در تاریخ دوم مردادماه محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران وعده داد که اولین سری از واحدهای ساخته‌شده طرح اقدام ملی از اواخر مردادماه به مردم تحویل داده خواهد شد.

پیش از وزیر نیز معاون او یعنی محمود محمود زاده در روز 20 تیر ماه محمودزاده در گفتگو با تجارت‌نیوز علت افتتاح نشدن این واحد‌ها را اینطور عنوان کرد که این واحد‌ها تقریبا آماده هستند، اما از آنجایی که برخی از استان‌ها از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند منتظر بهبود شرایط بودیم که ظرف چند روز آینده از اولین واحد‌های مسکن ملی بهره‌برداری خواهد شد.

آشفتگی در اعلام زمان دقیق واگذاری این پروژه ها به همین موارد ختم نمی شود و 12 مرداد ماه نیز پروانه اصلانی- مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره افتتاح خانه‌های طرح اقدام ملی مسکن در مرداد تأکید کرد: تا پایان مرداد ماه با حضور رئیس جمهور مراسم افتتاح و تحویل واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در برخی شهرها از جمله کرمان برگزار خواهد شد.

 

دبیر انجمن انبوه سازان: تحویل پروژه‌های مسکن ملی در سراسر کشور از سال 1401

با اینکه وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن این وزارتخانه وعده داده بودند که تا پایان مرداد ماه مرحله اول واگذاری پروژه های مسکن ملی آغاز شود، در تاریخ 24 مردادماه رامین گوران- دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران در پاسخ به این پرسش که تحویل پروژه‌های مسکن ملی چه زمانی است؟ به «تجارت‌نیوز» گفت: زمان تحویل پروژه‌های مسکن ملی در سراسر کشور از سال 1401 آغاز می‌شود.

گوران در همین رابطه افزود: فعلا تقاضا برای خرید زمین زیاد است. البته با تحویل پروژه‌های مسکن ملی قیمت مسکن ارزان نمی‌شود اما از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌‌‌شود و همین موضوع وضعیت بازار مسکن را در چند سال آینده کنترل می‌کند.

جدا از صحبت های دبیر انجمن انبوه سازان تهران که  هر گونه واگذاری پروژه های مسکن ملی تا پایان مرداد ماه و یا اساساً پایان سال جاری را در سراسر کشور نفی می کند، رسیدن به تاریخ 20 شهریور ماه سال 1399 آن هم در حالی که هیچ خبری مبنی بر واگذاری پروژه مسکن ملی منتشر نشده است، اثبات می کند که وعده وزیر و مدیرکل مربوطه در وزارتخانه یک وعده اشتباه و نادرست بیش نبوده است.

رخدادی که حالا بسیاری از ثبت نام کنندگان در پروژه مسکن ملی را نا امید و عصبانی کرده و آنها دقیقاً نمی دانند در چه تاریخ و با چه کیفیتی واحدهای خود را تحویل خواهند گرفت؟

در همین رابطه یکی از ثبت نام کنندگان در این پروژه به سایت «بازتاب»، گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی اصلاً مشخص نیست در مورد طرح ملی مسکن چه برنامه مشخصی دارند و تا کنون هیچ کدام از وعده هایی که داده اند بر اساس برنامه زمان بندی شده محقق نشده است.

وی افزود: در دورانی که قیمت مسکن به سرعت در حال افزایش است، این تعلل های مداوم مسئولان در اجرای پروژه و واگذاری واحدها نگران کننده است و ما به عنوان افرادی که در این پروژه ثبت نام کرده و در مرحله اول نیز واریزی داشته ایم، تقریباً از اعتمادی که به مسئولان دولتی کردیم، پیشیمان و متضرر هستیم.

این متقاضی مسکن ملی اضافه کرد: برآورد شخصی بنده این است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی می خواهند این پروژه را آنقدر لفت بدهند تا عمر دولت پایان یابد و دولت بعدی مسئولیت استمرار طرح را بر عهده بگیرد. حالا اینکه دولت بعد چه واکنشی به این طرح نشان می دهد، مشخص نیست و این هم بر نگرانی ما افزوده است.

بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، شرایطی که برای مسئولان وزارت راه و شهرسازی در موضوع طرح مسکن ملی پیش آمد، مصداق بارز مثل معروف سنگ بزرگ نشانه نزدن است، شده است. یعنی آنها این طرح را که اهداف ایده آلی برای آن ترسیم شده بود، آنقدر بزرگ در نظر گرفتند که حالا حتی قادر نیستند، به بخش های کوچکی از آن به صورت کامل عمل کنند و مدام در این رابطه با گفتار درمانی در حال خرید زمان هستند.

به هر صورت این هفته ها و ماه ها نیز می گذرد و پروژه مسکن ملی به دولت بعدی واگذار خواهد شد، اما خاطره ای تلخ برای هزاران متقاضی این طرح از دولت فعلی و به ویژه مسئولان وزارت راه و شهرسازی در یادها باقی خواهد ماند.

به همین دلیل شایسته است که متولیان طرح مذکور متعهدانه نسبت به وعده های داده شده اقدام کنند و اجازه ندهند در تاریخ نسبت به آنها و عملکردشان قضاوت ناصوابی صورت بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید