تحلیل پایگاه خبری لبنانی از سفیر جدید ایران در بیروت

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۵:۱۴
    کد خبر :316921

یک پایگاه خبری لبنانی در یادداشتی مدعی شد که ایران در مرحله آتی دیپلماسی جدیدی در لبنان به کار خواهد گرفت.

به گزارش بازتاب، پایگاه خبری لیبانون دیبایت نوشت: محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان چمدان‌های خود را بسته است و آماده بازگشت به کشور خودش است تا این پست را به محمد جلال فیروزنیا که قبل از انتخابات پارلمان لبنان انتخاب شده بود تحویل دهد.

در این یادداشت آمده است که محمد جلال فیروزنیا روز دوشنبه گذشته با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار داشته است و آقای لاریجانی به وی گفته است که در اواخر ماه سپتامبر آینده به لبنان سفر خواهد کرد و فیروزنیا باید ترتیبات دیدار با مقامات لبنانی را فراهم کند. محمد فتحعلی که در آستانه اتمام ماموریت خود است قبل از ترک لبنان در حال دیدار با برخی مقامات رسمی و غیررسمی لبنانی است و دیروز سه‌شنبه با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرده است.

این پایگاه خبری مدعی است که نکته قابل توجه این است که دیدارهای خداحافظی فتحعلی و آن‌چه که در سالن‌های سیاسی به آرامی رخ می‌دهد نشان می‌دهد که روش و اسلوب دیپلماسی ایران در بیروت که از زمان‌های طولانی به کار می‌رود در حال به پایان رسیدن است و ایران در مرحله آتی روش جدیدی در دیپلماسی خود در لبنان به کار خواهد گرفت.

در ادامه این یادداشت آمده است که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که سفیر جدید ایران قابلیت‌های فوق دیپلماتیک دارد و مهمترین مساله این است که این سفیر در پرونده‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تخصص دارد زیرا او پژوهش‌هایی در این زمینه دارد و در برخی از این کشورها سفیر بوده است که این امر باعث شده تا وی به عنوان مدیرکل دفتر خلیج‌فارس در وزارت خارجه انتخاب شود.

این پایگاه لبنانی در ادامه می‌نویسد: اطلاعات به دست آمده که با دقت جمع‌آوری شده‌اند نشان می‌دهد که آقای فیروزنیا پیش از این در کشورهای اصلی حاشیه خلیج (فارس) که ارتباط و تماس مستقیم با مسائل منطقه دارند سفیر بوده است؛ کشورهایی مانند کویت و بحرین و یا یمن که از سالیان دور سعودی‌ها در آن نفوذ داشتند، وی همچنین چند سال پیش به عنوان سفیر ایران در مالزی انتخاب شد که این کشور نیز از نفوذ عربستان به دور نیست. دیپلمات ایرانی آینده در محیط‌های عربی متعددی بوده است و چگونگی رفتار در آنها را امتحان کرده است اما این مساله چه ارتباطی با منصب جدیدش در لبنان دارد؟

در ادامه این یادداشت آمده است: همه می‌دانند که ایران از زمانی که نماینده دیپلماتیک در لبنان داشته است سیاست و دیپلماسی نرم را به کار گرفته است و دشمنان و دوستان ایران بر سر این مساله توافق نظر دارند و تا به امروز حتی یک بار نشده است که سفیر ایران در امور لبنان دخالت کند و یا برخی مسائل را به مقامات دیکته و حتی نصیحت کند در حالی که سفرای برخی از کشورها دخالت‌های بسیار زیادی در امور لبنان دارند. بنابراین اگر ما شاهد این هستیم که برخی شخصیت‌های ضد شیعه و مخالف ایران و حزب‌الله در سالن سفارت صف گرفته‌اند تا با سفیر ایران دیدار کنند و یا اینکه این شخصیت‌ها به مراسمات سفارت ایران دعوت می‌شدند، چیز عجیبی نیست.

این پایگاه خبری می‌نویسد که بر اساس گفته‌های برخی سیاستمداران که دیپلماسی ایران در لبنان مثل سابق نخواهد ماند و ایران آماده اجرای دیپلماسی جدید در بیروت است که با گذشته متفاوت است اما با این حال ایران در این مرحله نیز همانند سفرای برخی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد بود و وارد درگیری و تنش نخواهد شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده نسخه جدید دیپلماسی ایران در بیروت بر اساس مخالفت با کشورهای دشمن و یا ایجاد بحران و انتقال آن به لبنان نخواهد بود زیرا تهران سیاست تعمیم یافته و کلی را به کار نمی‌گیرد و با هر کشوری با اسلوب خودش رفتار می‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است که سفیر جدید تهران که آماده آمدن به لبنان است پیش از این در کشورهای ماموریت داشته است که عربستان در آنها نفوذ داشته است، آیا این امر برای عربستان حساسیت‌زا خواهد بود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید