تحلیل میدل ایست مانیتور از یک پیام محوری سفر بایدن به منطقه خاورمیانه

    کد خبر :925393

«شاید یکی از مهمترین نکاتی که سفر بایدن به منطقه خاورمیانه با خود به همره داشت، همین تاکید ضمنیِ وی بر این موضوع بود که اساسا اسرائیل نیروی نیابتی آمریکا است و واشینگن به آن به چشم یک دارایی در منطقه خاورمیانه می نگرد. دارایی که ابزار پیشبرد سیاست های آمریکا در منطقه است و در این چهارچوب، تصور حکام عرب مبنی بر اینکه آمریکا منافع آن ها را نیز همچون منافع اسرائیل به رسمیت می شناسد، توهمی بیش نیست.»

بازتاب-پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” در گزارشی با توجه به پایان سفرِ منطقه ای “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه، به یک پیام اساسی و محوری این سفر پرداخته است.

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد: «جو بایدن به تازگی نخستین سفر خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه را به پایان برد. وی در ابتدایِ سفر خود و هنگامی که هواپیمایش در اراضی اشغالی به زمین نشست، سخنرانی را انجام داد و نیات و اهداف اصلی سفر جنجالی خود به منطقه را بیان کرد.

جو بایدن تاکنون بارها و قبل از اینکه رئیس جمهور آمریکا شود، از اراضی اشغالی بازدید کرده است. وی نخستین بار در سال 1973 و در شرایطی که یک سناتور آمریکایی بود، به اسرائیل سفر کرد. وی مکررا حمایت های قاطع خود از اسرائیل را اعلام کرده و البته در این مسیر، هیچ توجهی به رویه های خصمانه این رژیم و نقض گسترده حقوق بشر فلسطینی ها توسط آن نداشته است.

وی در جریان سخنرانی ابتدایی خود در بدو ورود به اراضی اشغالی نیز بار دیگر بر حمایتش از رژیم اسرائیل تاکید کرد و این نکته را برجسته ساخت که وی یک صهیونیستِ مسیحی است و البته او این نکته را هم گفت که حامیان اسرائیل لزوما نباید یهودی باشند.

بایدن به خبرنگاران گفت:

“به عنوان رئیس جمهور آمریکا، من مفتخرم که بگویم روابط ما با اسرائیل عمیق تر و قوی تر از هر زمانِ دیگری شده است. با سفر فعلی من به اسرائیل نیز ما ارتباطات خود را قوی تر از قبل خواهیم کرد. ما تعهد تزلزل ناپذیر خود نسبت به امنیت اسرائیل را اعلام کرده ایم و در عین حال با اسرائیل در ترویج و توسعه پیشرفته ترین سیستم های دفاعی جهان، شریک هستیم”.

بایدن تاکید کرد که روابط میان اسرائیل و آمریکا، نسل به نسل افزایش پیدا می کند. او افزود: “ما روی یکدیگر سرمایه گذاری می کنیم. ما در مورد هم رویاپردازی می کنیم. ما همواره بخشی از اهدافِ یکدیگر بوده ایم.”

با این حال، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر هیج اشاره ای به تجاوزات و اقدامات ضدحقوق بشری اسرائیل علیه فلسطینی ها و دیگر کشورهای منطقه نکرد. وی گفت: “ما به روند ادغام شدنِ اسرائیل در منطقه و پیشبرد این مساله همچنان ادامه می دهیم و در این چهارچوب، سازوکارها و تعاملات خاصی را نیز تعریف خواهیم کرد”.

بایدن همچنین در سفر خود به اراضی اشغالی تاکید کرد که از نگاه وی، راهکار ایجادِ دو دولت (فلسطینی و اسرائیلی) بهترین راهکار جهت مخاطب قرار دادن منازعه فلسطینی ها و اسرائیل است. این موضع گیری بایدن در شرایطی انجام می گیرد که اسرائیلی ها سال هاست بدون توجه به این راهکار، هر روز بر دامنه اشغالگری های خود در سرزمین های فلسطینی می افزایند.

بایدن تاکید کرد که اسرائیل متحد آمریکا است و این دو، ارزش ها و دیدگاه های مشترکی دارند. در شرایطی که اساسا آمریکایِ بایدن و اسرائیل در تلاشند تا دامنه نفوذ جهانی و منطقه ای خود را توسعه بخشند، بایدن آرزو کرد که این دو بتوانند قوی تر شوند و از لحاظ اقتصادی نیز رشد بیشتری را تجربه کنند. مساله ای که به زعم بایدن به نفعِ کل جهان خواهد بود.

جو بایدن در ادامه سفر اخیر خود به اراضی اشغالی، با “یائیر لاپید” نخست وزیر موقت این رژیم نیز در بیت‌المقدس دیدار کرد. همان شهری که اسرائیلی ها هر آنچه در توان دارند جهت آواره کردنِ فلسطینی ها از آن و خراب کردن خانه هایشان انجام می دهند. در قالب اعلامیه مشترک مشارکت راهبردی اسرائیل و آمریکا نیز آمریکا وعده داده که از اسرائیل حفاظت کند و نیازهای امنیتی آن را مد نظر قرار داده و رفع نماید. جالب اینکه در قالبِ اعلامیه مذکور، بدون توجه به رویه های غیرقانونی صهیونیست ها، به این مساله اشاره شده که آمریکا و اسرائیل تعهدی راسخ به دموکراسی و حاکمیتِ قانون دارند و از این طریق بر آن هستند تا جهان را در ابعاد مختلف، ترمیم و اصلاح کنند.

آمرکیا همچنین در جریان سفر بایدن به اراضی اشغالی، تعهد خود در چهارچوب حراست از برتریِ راهبردی نظامی اسرائیل در منطقه را مورد تاکید قرار داد و امنیت این رژیم را نیز ضمانت کرده است. بایدن با اشاره به ایران نیز مدعی شد که اجازه نخواهد داد که این کشور به آنچه وی دستیابی به سلاح های اتمی می خواند، برسد و در این مسیر، به این نکته اشاره کرد که آمریکا از تمامی ظرفیت های قدرت ملی خود نیز استفاده خواهد کرد. در عین حال بایدن برخی اقدامات تهاجمی اسرائیل علیه فلسطینی ها را نیز به مثابه اقداماتی که باید به مثابه دفاع از خود پنداشته شوند، توصیف کرد. البته که بایدن بر ارائه ابتکارهای گوناگون جهت ادغام اسرائیل با کشورهای عربی منطقه نیز تاکید کرد و به نوعی به ضرورت پیشبردِ دستورکار عادی سازی روابط این رژیم با کشورهای عربیِ منطقه اشاره کرد.

البته که بایدن در ادامه سفر خود به عربستان سعودی نیز عملا باز هم منافع اسرائیل را بر منافع کشورهای عربی اولویت بخشید و در واقع سعی کرد تا کشورهای عربی را وارد پازلی کند که مطلوبِ اسرائیل است. از این رو، شاید یکی از مهمترین نکاتی که سفر بایدن به منطقه خاورمیانه با خود به همراه داشت، همین تاکیدِ ضمنی وی بر این موضوع بود که اساسا اسرائیل، نیروی نیابتیِ آمریکا است و واشینگن به آن به چشم یک دارایی درمنطقه خاورمیانه می نگرد. دارایی که ابزار پیشبردِ سیاست های آمریکا در منطقه است و در این چهارچوب، تصور حکام عرب مبنی بر اینکه آمریکا منافع آن ها را نیز همچون منافع اسرائیل به رسمیت می شناسد، توهمی بیش نیست. زیرا اساسا زمین بازی از دیدِ آمریکا، زمین بازی است که با هدف هموار کردنِ راه اسرائیل جهت دستیابی به اهدافش تعریف شده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید