تحلیل رفتار کره شمالی؛ آینده سرشاخ شدن “اون با ترامپ” چه می شود؟

  • تیتر یک
  • سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۲۷
    کد خبر :98681

در روز های اخیر کره شمالی یک آزمایش هسته‌ای انجام داده است. چنین بمبی در صورت اصابت به شهری مثل سئول یا توکیو، کل شهر را ویران و چند ده ملیون فرد را خواهد کشت.

کره شمالی ادعا کرده است که این بمب از نوع بمب همجوشی بوده که طبق تحلیل کارشناسان نظامی از بمب‌های شکافت هسته‌ای کوچکتر است و با همین موشک‌های فعلی کره شمالی قابل حمل به سمت گوام است (گوام از مناطق تابعه‌ی آمریکاست که ساکنانش شهروند آمریکا هستند). این ادعا اگرچه تایید نشده است، اما حتی احتمالش هم برای آمریکا رعب‌آور است. طبق پیش‌بینی‌ها تا یک سال دیگر، تمام ساحل غربی آمریکا در تیررس کره شمالی خواهد بود.

بر خلاف گذشته، ترامپ بعد از این آزمایش تنها به چند توئیت بسنده کرده و قلدری کردن و دندان نشان دادن را تکرار نکرده است.

کابینه‌ی امنیتی آمریکا البته تشکیل جلسه داده اما بجای ترامپ، ژنرال ماتیس، وزیر دفاع، یک بیانیه‌ی کوتاه را خواند. ژنرال ماتیس هم با این که در بیان خود آمریکایی‌ها به سگ دیوانه شهرت دارد، در متنی که از رو می‌خواند به این بسنده کرد که آمریکا کنار متحدین خود است و با این که قدرتش را دارد، اما تا حد ممکن نمی‌خواهد یک کشور را نابود کند. یعنی جناب سگ دیوانه، سعی کرد با لحن کنترل شده سخن بگوید. ظاهرا آمریکایی‌ها هم سردرگم هستند و ژنرال‌های ارتش به نحوی ترامپ را خفه کرده‌اند که سرکشی بیجا نکشد چون دنیا دارد می‌فهمد که ترامپ بر خلاف ظاهرش، خلق و خوی کفتارگونه دارد و فقط می‌خواهد طرف مقابل را مرعوب کند!

چرا کره شمالی اینگونه رفتار می‌کند؟ پاسخ چارلز شوبر، تحلیل‌گر نظامی و افسر سابق ارتش بریتانیا قابل تامل است. او می‌گوید: رفتار کره شمالی با توجه به سیاست خارجی آمریکا در بیست سال گذشته خیلی طبیعی است. چون مشخص شده کشورهایی که حکومت‌هایشان مانند عراق و لیبی، دست از سلاح‌های کشتار جمعی خود برداشتند، بعدها با حمله‌ی نظامی روبرو شدند. در حالی که کشورهای اتمی از حمله‌ی نظامی مصون مانده‌اند. در این شرایط، طبیعی است که رهبر کره شمالی به این نتیجه رسیده باشد که راه بقای نظام این کشور، دست یافتن به سلاح هسته‌ای است و کیم جونگ اون ظاهراً تا حدی خوبی هم به این هدف رسیده!

همانطور که قبلاً ذکر شد، این رخداد به سرنوشت ایران و برجام هم مربوط است. جمهوری اسلامی ایران در نهایت راه لیبی وعراق را طی نکرده بلکه به یک راه میانه رسیده که نامش برجام است. اکنون کره شمالی در مرحله‌ای است که یا باید آمریکا به جنگی دست بزند یا متوسل به مدل برجام شود. کارشناس نظامی فوق توضیح می‌دهد جنگ با کره شمالی بسیار مخاطره انگیز است. پس می‌ماند مدل برجام! یعنی باید یک اجماع جهانی مشابه ایران تشکیل شود تا کره شمالی تحت فشار ها و رفتاهای بین الملی پای میز مذاکره بنشیند.

اتفاقاً در همان چند توئیت ترامپ هم بحث همین بود! ترامپ گفت که آمریکا در حال بررسی تحریم همه‌ی کشورهایی است که با کره شمالی معامله می‌کنند. البته آمریکا خوب می‌داند تکرار تحریم‌های ایران ریسک بسیار کمتری از یک جنگ دارد.

به نظر می‌رسد که  ترامپ و به خصوص کابینه امنیتی آمریکا دنبال مذاکره در مورد کره شمالی هستند. اگر هم اینطور نباشد بزودی روشن می‌شود. یعنی بالاخره ظرف یک ماه آینده اگر جنگ نشد و در عوض، شورای امنیت تحریم‌های جدیدی تصویب کرد، حتماً دنبال تکرار برجامی دیگر هستند! و اینجاست که نوبت ایران می‌رسد که از این برگ برنده استفاده کند و اگر ذره‌ای آمریکا تهدید کرد، ایران هم جواب بدهد! چون بالاخره می‌فهمیم که آمریکا نیاز دارد برجام را حفظ کند. چون اگر برجام حفظ نشود،قانع کردن جامعه‌ی جهانی برای یک تحریم اجماعی ساده نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید