تحلیلگر نظامی آمریکایی: چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت اقیانوس اطلس است

    کد خبر :665322

یک تحلیلگر ارشد نظامی آمریکایی بر این باور است که چین در حال تبدیل به یک قدرت بزرگ در اقیانوس اطلس است.

 

 

به نقل از روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست، رایان مارتینسون استادیار کالج جنگ دریایی آمریکا در رودآیلند تاکید کرد: چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت دریایی در اقیانوس اطلس است، چین در حال سرمایه گذاری هنگفتی در منطقه است و قصد مقابله با تهدیدات نظامی آمریکا را دارد.

 

بر اساس این گزارش وی افزود: حضور چین فراتر از آسیا طی پنج سال اخیر گسترش یافته است و از عملیات مقابله با دزدان دریایی و بازدید از بنادر به فعالیت های آموزشی و ایجاد بنادر در جیبوتی و شاخ آفریقا در نزدیکی خلیج عدن دریای سرخ و خلیج فارس گسترش پیدا کرده است.

 

این تحلیلگر نظامی اظهار داشت: یک زمانی فعالیت های نظامی نیروی دریایی چین به بازدید کشتی های جنگی از بنادر و اجرای مانورهای نمادین محدود می شد ولی فعالیت های امروز نیروی دریایی چین در اقیانوس اطلس جنوبی شامل عملیات مستقل و آموزش است. این اقدامات نشان داده است که تلاش های اولیه ای برای توسعه فضا و محیط جنگی از سوی نیروی دریایی چین در مناطق کلیدی اطلس جنوبی انجام شده است.

 

این گزارش افزود: حضور نیروی دریایی چین پیچیده تر شده است با ماموریت های طولانی تر. تنها در یک مورد نیروی دریایی چین در اوت 2017 میلادی یک ماموریت 24 روزه در اقیانوس اطلس انجام داده است. در یک مورد دیگر نیروی دریایی چین یک ماموریت 13 روزه را در بندر دوالا در کامرون انجام داده است.

 

در این مثال ها، نیروی دریایی چین در حال آموزش و انجام مانورهای نظامی بوده است. کشتی های تحقیقاتی نیز بخشی از این عملیات بوده است. بخش زیادی از اطلاعاتی که دانشمندان چینی جمع آوری کرده اند، قابلیت استفاده دوگانه دارند و احتمالا چین این اطلاعات را با ارتش سایر کشورهای دوست به اشتراک خواهد گذاشت.

 

به گزارش تسنیم،مارتینسون پس از تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از فعالیت کشتی های نیروی دریایی چین طی سال های 2014 تا 2018 جمع آوری شده به این نتیجه رسیده است که کیپ تاون در جنوب غرب سواحل آفریقای جنوبی یک ایستگاه دلخواه و رضایتبخش برای کشتی های چینی بوده است.

 

این گزارش افزود: فعالیت دریایی چین به طور چشمگیری افزایش یافته و این اقدام با هدف حفاظت از منافع خارجی چین بوده است.

 

بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی چین در سال 2017 میلادی، از پنج کشور آفریقایی با بیشترین سرمایه گذاری مستقیم از سوی چین چهار کشور یعنی آفریقای جنوبی، کنگو، نیجریه و آنگولا در عملیات اطلس جنوبی حضور داشته اند.

 

این گزارش نشان می دهد که افزایش حضور نیروی دریایی چین در اطلس جنوبی می تواند نشانگر تغییر راهبرد چین برای مدیریت رقابت بزرگ قدرت در شرق آسیا باشد.

 

توسعه فعالیت های نظامی چین در آتلانتیک جنوبی در شرایطی است که چین حضور خود را در اقیانوس آرام و اقیانوس هند نیز افزایش داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید