تحصیل در مدارس ترکیه و معرفی بهترین دبیرستان‌های آن

    کد خبر :864490

فرزندان مهاجران می توانند در مدارس دولتی ترکیه تحصیل کنند، اما استانداردهای آموزشی این کشور متفاوت است و از آنجایی که در تمام مدارس دولتی به زبان ترکی آموزش داده میشود، اکثرا والدین مهاجر ترجیح می دهند فرزندان خود را به مدارس خصوصی یا بین المللی بفرستند.

آیا ترکیه بهترین مکان برای تحصیل است؟

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد. با این حال، بر کسی پوشیده نیست که ترکیه بهترین و پیشرفته ترین سیستم آموزشی در جهان را ندارد و در کل کسی هم چنین انتظاری از ترکیه ندارد. ترکیه کشوری در حال توسعه است و به همین دلیل همچنان در مسیر تلاش برای توسعه و پیشرفت در بخش‌های مختلف از جمله آموزش و تحصیل قرار دارد.

مدارس دولتی ترکیه

تحصیل در ترکیه برای همه کودکان از ابتدایی تا دبیرستان اجباری است. آموزش ابتدایی و متوسطه در مدارس دولتی برای همه کودکان اعم از اتباع ترک و خارجی ها رایگان است.

زبان آموزشی در مدارس دولتی، ترکی است، اما همه کودکان ملزم به یادگیری یک زبان خارجی هستند. زبان خارجی که این دانش آموزان برای یادگیری انتخاب میکنند معمولاً از بین زبانهای انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی یا فرانسوی است.

روز تحصیلی معمولاً از یک شیفت صبح و یک شیفت بعد از ظهر تشکیل می شود و در طول هفته مدرسه از دوشنبه تا جمعه دایر است. سال تحصیلی در ترکیه به طور کلی از اواسط سپتامبر تا اوایل ژوئن ادامه دارد و به دو ترم تقسیم می شود.

پیش دبستانی در ترکیه

حضور در مهدکودک یا پیش دبستانی برای رشد کودک مهم است، با اینکه این امر در سیستم آموزشی ترکیه اختیاری است. پیش دبستانی ها اکثرا موسسات خصوصی هستند که هزینه ی آنها در ترکیه بسیار گران است. پیش دبستانی های خوب می توانند تا ۶۰۰۰۰ لیر در سال هزینه داشته باشند. پذیرش در پیش دبستانی ها از ۳۶ ماهگی کودک شروع می شود. بچه های کوچک می توانند تا قبل از رسیدن به سن ۶ سالگی که سن اجباری جهت ثبت نام در مدرسه ابتدایی است، به پیش دبستانی یا مهد کودک بروند.

مقطع ابتدایی در ترکیه

مقطع ابتدایی در ترکیه به دو سطح تقسیم می شود: سطح اولİlk okul  نام دارد که ۴ سال طول می کشد و سطح دوم هم Orta okul است که آن هم ۴سال دیگر طول میکشد و در مجموع تحصیلات مقطع ابتدایی ۸ سال طول می کشد.

 سطح اول مقطع ابتدایی (İlk okul)

تحصیل مقطع ابتدایی “İlköğretim Okulu” در ترکیه برای دختران و پسران اجباری است. کودکان از ۶ تا ۱۴ سالگی در مقطع ابتدایی تحصیل میکنند. در طول چهار سال اول دبستان، دانش آموزان دروس اصلی زیر را می گذرانند: ترکی، ریاضیات، حیات بیلگیسی “دانش حیات”، زبان های خارجی، علوم و مطالعات اجتماعی. زبان های خارجی که در دوره ابتدایی آموزش داده می شوند از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت است.

رایج ترین زبان خارجی که تدریس میشود انگلیسی است. در مورد نوع برنامه درسی و زبان های خارجی، بین مدارس خصوصی و دولتی تفاوت وجود دارد. مدارس خصوصی معمولا سطح آموزشی بالاتری نسبت به مدارس دولتی دارند. همچنین تعداد دانش آموزان در هر کلاس در مدارس غیردولتی کمتر از مدارس دولتی است.

در پایان تحصیلات مقطع ابتدایی، دانش آموزان این اختیار را دارند که بین مدارس متوسطه معمولی یا مدارس متوسطه مذهبی مانند مدارس امام حتیپ یکی را برای تحصیل انتخاب کنند.

مقطع متوسطه/ راهنمایی (اورتا اوکول)

چهار سال دوم آموزش ابتدایی(راهنمایی) را نیز می توان در مدارس دولتی یا خصوصی تحصیل کرد. هزینه های مدارس خصوصی می تواند از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت باشد. با این حال، مدارس دولتی هم برای اتباع خارجی و هم برای شهروندان ترکیه رایگان است.

موضوعاتی که در سطح دوم آموزش ابتدایی(راهنمایی) تدریس می شود عبارتند از ترکی، ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی و زبان خارجی. بعدها، در کلاس هشتم، مطالعات اجتماعی با تاریخ انقلاب ترکیه و کمالیسم جایگزین می شود.

مقطع دبیرستان در ترکیه

تحصیل دبیرستان در ترکیه نیز یک برنامه ۴ ساله اجباری پس از دبستان و راهنمایی است. دانش آموزان از ۱۵ تا ۱۷ سالگی در دبیرستان های ترکیه تحصیل میکنند. سیستم ثبت نام از یک مدرسه به مدرسه دیگر، خصوصی یا دولتی متغیر است. گاهی دانش آموزان برای قبولی در آزمون شرکت می کنند و گاهی هم نمرات دبستان برای ثبت نام کافی است. برنامه های دبیرستان به منظور آماده سازی دانش آموزان برای تحصیلات عالی و زندگی پس از دوران مدرسه است.

برنامه درسی دوره دبیرستان شامل دروس مختلفی است که عبارتند از: زبان و ادبیات ترکی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، هندسه، تاریخ جهان، جغرافیا، دین و اخلاق، تربیت بدنی و دو زبان خارجی. اکثرا زبان انگلیسی و آلمانی دو زبان خارجی هستند که تدریس میشوند، اما برخی مدارس ممکن است به جای آلمانی زبان های دیگری مانند فرانسوی یا عربی را جایگزین کنند. برخی از خانواده‌ها به‌منظور ایجاد موقعیت تحصیلی مناسب برای فرزندانشان به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند تا بدین‌ترتیب در بهترین دبیرستان‌های ترکیه تحصیل کنند. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه می‌توانید با مجموعه گونش‌اینوست در ارتباط باشید.

برترین دبیرستان های  ترکیه

کالج رابرت استانبول: کالج رابرت که همیشه در صدر مدارس خصوصی در ترکیه قرار دارد، قدیمی ترین مدرسه آمریکایی خارج از ایالات متحده است. این مدرسه یک موسسه محبوب در امر تحصیل با سابقه طولانی فارغ التحصیلان برجسته از جمله کارآفرینان، وزرا و روزنامه نگاران است.

بنیاد کالج TED آنکارا: مدارس بنیاد کالج TED یک گروه ترکی از مدارس خصوصی در ترکیه است. کالج TED در آنکارا واقع شده و دارای مهدکودک، دبستان، راهنمایی و دبیرستان است.

مدرسه کوچ: مدرسه çoK یک مدرسه خصوصی در ترکیه است که توسط یک تاجر ثروتمند در ترکیه به نام Vehbi Koç تاسیس شده است. این مدرسه دارای یک دبیرستان و یک مدرسه ابتدایی است. مدرسه کوچ دانش آموزان را بر اساس نتایج آزمون سراسری آنها می پذیرد. مدرسه çoK یک مدرسه دو زبانه به زبان ترکی و انگلیسی است، اما امکان تحصیل در آن به زبان های دیگری نظیر فرانسوی، آلمانی یا اسپانیایی هم هست.

مدرسه جامعه بین المللی استانبول: این موسسه ی آموزشی که به نام IICS نیز شناخته میشود یکی از قدیمی ترین مدارس بین المللی در جهان و یکی از اولین مدارس در جهان است. برای ثبت نام در IICS باید شهروند غیرترکی باشید. این موسسه آموزشی دارای ۲ کالج به نام های، کالج حیصار و کالج مرمره است.

دبیرستان گالاتاسرای: دبیرستان گالاتاسرای یا Galatasaray Lisesi  یک دبیرستان فرانسوی در ترکیه است. این دبیرستان قدیمی ترین دبیرستان ترکیه است. گالاتاسرای یک دبیرستان دولتی است و دانش آموزانی با معدل بالا را پذیرش میکند. برنامه درسی و آموزشی دبیرستان به صورت ترکیبی از دو زبان فرانسوی و ترکی تدریس می شود.

مدارس خصوصی در ترکیه

مدارس خصوصی در ترکیه از برنامه درسی ملی ترکیه پیروی می کنند و زبان آموزشی آن ها ترکی است. برخی از مدارس خصوصی معتبرتر آموزش دوزبانه ارائه می دهند.

فرزندان مهاجرانی که مایل به تحصیل در یک مدرسه خصوصی در ترکیه هستند، برای تعیین سطح صلاحیت باید در یک آزمون عمومی شرکت کنند.

مدارس بین المللی در ترکیه

اکثر مدارس بین المللی در آنکارا و استانبول مستقر هستند. این مدارس برنامه های درسی مختلف بین المللی را پوشش می دهند و در آنها دروس به چندین زبان خارجی از جمله انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تدریس میشود.

پذیرش اغلب در مدارس بین المللی ترکیه محدود است. این امر به ویژه در مورد آنکارا صدق میکند که به دلیل وجود تعداد بالای سفارتخانه های کشور های خارجی در این شهر، جمعیت بین المللی زیادی دارد. بنابراین والدین مهاجر باید از قبل به فکر باشند و برای پذیرش فرزندشان برنامه ریزی کنند.

اکثر مدارس بین المللی ترکیه فرصت یادگیری زبان ترکی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. این مدارس همچنین اردوها و فعالیت های فرهنگی متعددی برگذار میکنند تا به دانش آموزان در درک بهتر جامعه و فرهنگ ترکیه کمک کنند.

والدین باید این را نیز در نظر بگیرند که شهریه در مدارس خصوصی و بین المللی بسیار گران است.

آموزش در منزل در ترکیه

تحصیل در خانه، در ترکیه غیرقانونی تلقی می شود. والدین فرزندان دارای تابعیت دوگانه ترکیه نیز باید از این قانون پیروی کنند وگرنه با جریمه های سنگین مالی یا در مواردی با حکم شدید نظیر زندان روبرو خواهند شد.

معلمان در ترکیه

دریافت تدریس/ کلاس خصوصی در ترکیه در حین آمادگی برای آزمون سراسری امری رایج است. به دلیل رقابت زیاد برای ورود به دبیرستان ها و دانشگاه های معتبر، اکثر دانش آموزان در مقطعی از دوران تحصیلی خود تدریس خصوصی دریافت می کنند.

در ترکیه سه شکل تدریس خصوصی وجود دارد. اولین و پرهزینه ترین، تدریس انفرادی است. این کار معمولا توسط یک دانشجوی دانشگاهی با تجربه یا یک معلم بازنشسته انجام می شود. این معلمان معمولاً نتایج عالی را تضمین می کنند و بنابراین هزینه های بالایی را دریافت می کنند.

نوع دوم آموزش خصوصی در مدرسه انجام می شود. این تدریس خصوصی خارج از ساعات عادی کلاس توسط معلمان داوطلب ارائه می شود. این شکل از تدریس خصوصی معمولاً توسط هیئت مدیره مدرسه سازماندهی می شود.

در نهایت، محبوب ترین شکل تدریس خصوصی توسط مراکز آموزشی خصوصی ارائه می شود. این مراکز مانند مدارس خصوصی با معلمان حرفه ای همکاری می کنند. دانش آموزان ابتدا یک آزمون ورودی می‌گذرانند و با توجه به نتایج کسب شده ی خود در کلاس های مربوطه قرار می گیرند. این مدارس شهریه ماهانه دریافت می کنند و ممکن است گران باشند.

آموزش به کودکان با نیازهای ویژه(معلول) در ترکیه

دولت ترکیه سیاست خاصی در این خصوص دارد و طی آن سعی میکند تا حد امکان، کودکان معلول در کلاس های معمولی تحصیل کنند.

بسیاری از مدارس بین المللی در ترکیه آموزش به کودکان با نیازهای ویژه را ارائه می دهند، اما نوع حمایت ارائه شده از مدرسه به مدرسه دیگر متفاوت است. برخی از مدارس فقط با کودکان دارای مشکلات یادگیری خفیف، کار می کنند، در حالی که برخی دیگر سیستم های پشتیبانی گسترده تری دارند که برای طیف وسیعی از نیازهای کودکان معلول طراحی شده اند. برخی از خانواده‌ها که فرزند معلول دارند، ترجیح می‌دهند به ترکیه مهاجرت کنند تا فرزندشان از فرصت‌های موجود ارائه شده به بچه‌های استثنائی استفاده کنند. به همین منظور برای اجاره خانه در استانبول اقدام کرده و این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

مدرسه بین‌المللی بریتانیا در استانبول یکی از مدارس بین‌المللی است که در سرتاسر دپارتمان‌های ابتدایی و متوسطه خود خدمات تحصیلی به کودکان معلول ارائه میدهد.

استانبول همچنین یک مدرسه آموزشی ویژه به نام مدرسه آموزش ویژه معلولین HAYPADER افتتاح کرده است که فرصت خوبی برای کودکان دارای معلولیت می‌باشد. این مدرسه همچنین به کودکان خانواده های کم درآمد بورسیه تحصیلی ارائه می دهد.

والدین مهاجری که به دنبال آموزش و تحصیل مناسب برای فرزند معلول خود هستند باید قبل از نقل مکان به ترکیه در مورد این نوع مدارس تحقیق کنند. ایده آل ترین حالت این است که مدرسه ای بیابید که بتواند با توجه به نوع معلولیت فرزند شما، آموزش های مناسبی را ارائه دهد و از تجربه و منابع مناسب برخوردار باشد. به این منظور والدین باید با مراکز مشاوره ی تحصیلی تماس بگیرند.

مراکز مشاوره ی تحصیلی، توانایی های جسمانی، رشد فردی و شایستگی های تحصیلی کودکان را ارزیابی می کنند. سپس توصیه هایی در مورد گزینه های آموزشی ارائه می دهند. همچنین این مراکز به خانواده ها، مشاوره و راهنمایی‌هایی در خصوص مراقبت و درمان کودک معلول ارائه می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید