تحریم استفاده از نرم افزارهای خارجی توسط سازمان های دولتی روسیه

    کد خبر :898891

ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه اخیرا فرمانی را امضاء کرده که به موجب آن استفاده سازمان‌های دولتی از نرم‌افزارهای خارجی در تاسیسات زیربنایی حیاتی ممنوع خواهد شد. بعلاوه استفاده از این نرم‌افزارها برای مشتریان دولتی نیز ممنوع خواهد بود.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_این حکم در وبسایت رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شده است. به‌نظر می‌رسد که روسیه در واکنش به تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور دست به اقدامی متقابل علیه شرکت‌های فناوری خارجی زده است. بعلاوه رئیس‌جمهور روسیه از روند مذاکرات خارجی پیرامون اقدام خود در رابطه با جنگ اوکراین راضی نیست.

این ممنوعیت از تاریخ 1 ژانویه 2025 (12 دی ماه 1403) به مرحله اجرا گذاشته شده و صاحبان زیرساخت‌های حیاتی پیش از فرا رسیدن این تاریخ بایستی به استفاده از نرم‌افزارهای روسی روی بیاورند. همچنین خرید نرم‌افزارهای خارجی بدون دریافت تائیدیه از روز 31 مارس 2022 (11 فروردین ماه) ممنوع خواهد بود.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ ممنوعیت استفاده از نرم‌افزارهای خارجی بلافاصله به مرحله اجرا گذاشته نخواهد شد. در واقع در مرحله اول و از روز 11 فروردین ماه امسال، خریداران از تهیه نرم‌افزار‌های خارجی بدون دریافت تائیدیه منع شده و سپس توقف استفاده از این برنامه‌ها تا سال 2025 امری الزامی خواهد بود. بنابراین تا موعد اجرای کامل این قانون بیش از 2 سال دیگر زمان باقی مانده است. بنابراین زیرساخت‌های دولتی به منظور تطبیق خود با قانون جدید، زمان کافی را در اختیار خواهند داشت. بر اساس پیش‌بینی‌ها روسیه تا آن زمان بایستی ایده‌ها و بسترهای نرم‌افزاری خود را توسعه دهد.

این اقدام صرفا گام دیگری جهت حفاظت از روسیه به‌عنوان یک کشور منزوی و مقابله با تحریم‌های اعمال شده توسط شرکت‌های غربی است. به‌دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری از تحریم‌های وضع شده علیه روسیه تبعیت کردند. دولت روسیه نیز در واکنش به این اقدام، فعالیت برخی رسانه‌های بزرگ نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

همچنین گوگل نیز تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد و مانع از خریداری اپلیکیشن‌های مختلف توسط روس‌ها یا دسترسی آنها به سرویس‌های مختلف از طریق ورود به حساب‌های کاربری گوگل شد. بعلاوه این شرکت مجوز تائید اسمارت‌فون‌های اندرویدی را از شرکت‌های تولیدکننده روسی سلب نموده است. بنابراین اکنون این تولیدکنندگان ناچارا بایستی از سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی استفاده کنند.

در این میان برخی شایعات نشان می‌دهند که روسیه احتمالا حتی حضور گوگل در این کشور را نیز ممنوع اعلام خواهد کرد. در حال حاضر دولت روسیه سرگرم بررسی صدور مجوز استفاده غیرمجاز از برنامه‌ها و راه‌اندازی یک اپ استور متفرقه برای انتشار اپلیکیشن‌های اندرویدی است.

حمله یک‌جانبه به اوکراین موجب شده تا روسیه به آرامی به یک کشور بسیار منزوی و محروم از فناوری‌های خارجی تبدیل شود. اکنون کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، صادرات کالا به این کشور را متوقف کرده‌اند. بعلاوه انتظار می‌رود که فهرست شرکت‌های تحریم‌کننده روسیه به تدریج طولانی‌تر شود. در عین‌حال مذاکرات میان طرفین درگیری نیز به آرامی در حال پیشرفت است. کاهش موج حملات روسیه علیه اوکراین طی روزهای اخیر و عقب‌نشینی نیروهای روس به سمت مناطق تحت اشغال نیروهای جدایی‌طلب موجب ایجاد پرتوهای امید برای بهبود اوضاع شده است.

همچنین ولادیمیر پوتین به هیات دولت خود دستور داده تا فهرست ملزومات نرم‌افزاری مورد استفاده توسط زیرساخت‌های حیاتی کشور را تصویب نماید. وی همچنین به دولت دستور داده تا به منظور جلوگیری از به‌کارگیری نرم‌افزارهای خارجی در تاسیسات فاقد زیرساخت‌های حیاتی، قوانین سخت‌گیرانه‌ای تصویب شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید