نگاه ملی به چهره‌های ملی

تجربه ساخت سردیس جمشید مشایخی در زمان حیاتش

    کد خبر :533128
سردیس جمشید مشایخی

یک هنرمند مجسمه‌ساز با اعتقاد بر اینکه ساخت چهره مشاهیر باید به‌گونه‌ای باشد که احترام آن افراد حفظ شود، اظهار کرد: اگر چهره این افراد خوب ساخته نشود، هم خود هنرمند تخریب و هم چهره هنرمندان ملی تخریب می‌شود.

ستاره ادیبی که تجربه ساخت چهره هنرمندانی همچون جمشید مشایخی و داوود رشیدی را در کارنامه کاری خود دارد، درباره تجربه ساخت مجسمه از چهره‌های ملی گفت: من تجربه ساخت چهره هنرمندان را دارم. ما هم که چهره این افراد را می‌سازیم به نوعی هنرمند هستیم؛ به همین خاطر هم فکر می‌کنم که اگر چهره این افراد خوب ساخته نشود، هم خود هنرمند تخریب و هم چهره هنرمندان ملی تخریب می‌شود.

او ادامه داد: دغدغه من در زمان ساخت مجسمه‌ها آن‌قدر زیاد بود که واقعاً از نظر ذهنی درگیر این موضوع شده بودم. یادم است که حتی وقتی درباره ساخته چهره آقای مشایخی با خود ایشان صحبت می‌کردم با او گفتم که بارها وسط کار ناامید شدم. برایم بسیار مهم بود که ساخت یک چهره مهم به من سپرده شده بود و قرار است هم خود این هنرمند مجسمه را ببیند و هم اینکه مردم بارها با مجسمه این هنرمند مواجه می‌شوند.

این هنرمند مجسمه‌ساز که سردیس هنرمندان دیگری چون منوچهر اسماعیلی، ژاله علو، داریوش ارجمند و جمیله شیخی را نیز در شهرک‌های تلویزیونی ساخته است، اظهار کرد: البته مجسمه‌های این هنرمندان هنوز به صورت رسمی نصب نشده است. در کل در ساخت این مجسمه‌ها بسیار برایم مهم بود که با این هنرمندان صحبت کنم. به همین خاطر هم با آنها تماس گرفتم و همه آنها نیز رفتار بسیار خوبی داشتند. برای ساخت مجسمه آقای مشایخی در میانه کار به منزل او رفتم و از زوایای مختلف از چهره ایشان عکس گرفتم. آقای مشایخی نیز آلبوم‌هایشان را در اختیارم گذاشتند و بسیار از من حمایت کردند.

ادیبی یادآور شد: این اتفاق با هنرمندان دیگر نیز تکرار شد و برای آشنایی بیشتر با هنرمندانی که قرار بود چهره‌هایشان را بسازم به منزلشان رفتم. فکر می‌کنم یکی از مهمترین بخش‌های ساخت مجسمه با دست این است که شخصیت آن چهره هم در مجسمه آورده می‌شود و به همین خاطر هم آشنا شدن با این افراد به من کمک کرد که علاوه بر صورت آنها سیرتشان را نیز در کار نشان دهم.

او بیان کرد: برای ساخت مجسمه خانم جمیله شیخی چون متأسفانه ایشان فوت شدند، با چالش‌های زیادی مواجه شدم. از طرفی تصاویر کمی هم از این هنرمند وجود داشت که تمام زاویه‌های چهره‌شان را نشان بدهد. به همین خاطر هم تصمیم گرفتم تا فیلم‌های این هنرمند ببینم تا با شخصیت او بیشتر آشنا شوم.

این هنرمند مجسمه‌ساز همچنین با بیان اینکه «ساخت چهره مشاهیر باید به‌گونه‌ای باشد که احترام آن افراد حفظ شود»، درباره مجسمه‌هایی که چندان شباهتی به اصل چهره مشاهیر ندارند، گفت: از آنجایی که می‌دانم ساخت مجسمه از چهره مشاهیر کار بسیار سنگین و سختی است، هیچ‌گاه نمی‌توان هنرمند را نقد کنم. درست است که این نقد باید انجام شود، ولی نه اینقدر علنی که تمام زحمات آن هنرمند زیر سوال برود. در واقع به عنوان یک مجسمه‌ساز کار هنرمندان دیگر را نه نقد و نه تخریب می‌کنم؛ چون می‌دانم که به هر حال برای ساخت آن مجسمه زحمت بسیاری کشیده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید