تجارت خارجی گمرک های کردستان بیش از 6 میلیارد دلار شد

    کد خبر :252942

مدیرکل گمرک های کردستان با بیان اینکه تراز تجاری استان در سال 96 مثبت بوده است گفت: حجم تجارت خارجی از گمرک های این استان در سال گذشته، سه میلیون و 858 هزار تُن کالا به ارزش 6 میلیارد و 154 میلیون دلار بود.

بختیار رحمانی پور اظهار کرد: میزان ترانزیت گمرکات استان در سال گذشته، 2 میلیون و 405 هزار تُن کالا به ارزش پنج میلیارد و 14 میلیون دلار بود.
وی افزود: این رقم از نظر وزنی 75 درصد و از نظر ارزش دلاری 70 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 95 رشد داشت.
وی به میزان صادرات استان در سال 96 نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت، 679 هزار تُن کالا به ارزش 493 میلیون دلار صادر شد که نسبت به سال قبل از آن، سه درصد رشد وزنی و 37 درصد رشد ارزی داشت.
مدیرکل گمرک های استان کردستان، کل صادرات خروجی کالا از استان (گمرک های استان و سایر گمرک ها) را در سال گذشته، یک میلیون و 387 هزار تُن به ارزش یک میلیارد و 72 میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 95 از نظر وزن 15 درصد و به لحاظ ارزش دلاری، 29 درصد رشد داشت.
رحمانی پور با اشاره به اینکه میزان واردات کالا از مرزهای استان هم در این مدت، 65 هزار و 799 تُن کالا به ارزش 688 میلیون و 837 هزار دلار بود، اضافه کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، از لحاظ وزن و ارزش دلاری، رشد 83 درصدی را نشان می دهد.
وی اشاره ای هم به تعداد مسافران ورودی و خروجی از مرز باشماق مریوان طی سال 96 کرد و افزود: 284 هزار مسافر ورودی و 304 هزار مسافر خروجی در این مدت از این مرز تردد کردند که در مقایسه با سال 95، رشد 2 درصدی مسافر ورودی و افزایش 11 درصدی مسافر خروجی را شاهد هستیم.
به گزارش ایرنا، گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی، خدمات گمرکی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند بانه و گمرک باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه 13 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید