توصیه های وزارت بهداشت به دانش آموزان؛

تبعات حمل نادرست کوله پشتی/آسیب ستون فقرات و کمر درد

    کد خبر :618146

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در ارتباط با نحوه حمل صحیح کوله پشتی مدارس، توضیحاتی ارائه داد.

 

سید حامد برکاتی، گفت: کوله پشتی اگر به صورت صحیح و مناسب انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد، بهترین وسیله برای حمل کتاب و وسایل مدرسه است و نسبت به کیف دستی ارجحیت دارد. اما اگر درست انتخاب و استفاده نشوند، می تواند سبب تغییر شکل در اندام و افزایش احتمال به ضایعات ستون فقرات، درد در ناحیه کمر و ناهنجاری های قامتی شود.

 

وی افزود: دانش آموزان دوره ابتدایی نباید بیشتر از ۱۰ درصد وزن خود را حمل کنند. به طور مثال، اگر وزن دانش آموز ۲۵ کیلوگرم است، وزن کیف او نباید از ۲.۵ کیلوگرم بیشتر باشد. محل قرار گرفتن کوله پشتی در یک دست یا آویخته بر شانه در یک طرف بدن نیز از علل اصلی مشکلات دانش آموزان در طرز نشستن و ایستادن و همچنین در بدشکلی اندام است.

 

برکاتی ادامه داد: وقتی کوله پشتی سنگین باشد، دانش آموز بیش از حد پشت را قوس دار می کند یا سر و تنه را به جلو خم می کند تا بتواند وزن کیف را تحمل کند. این فشار روی عضلات گردن و پشت سبب خستگی بیش از حد و آسیب می شود. اگر دانش آموز کوله را بر روی یک شانه حمل کند، برای جبران وزن اضافی آن به طرف مقابل خم می شود و این مسئله درد بخش فوقانی و تحتانی پشت، کشش عضلات شانه و گردن را به دنبال دارد. به علاوه، بند باریک بعضی از کوله ها جریان خون و رشته های عصبی دست ها را تحت فشار قرار داده و سبب ضعف و گز گز شدن بازو و دست ها می شود. کوله پشتی بعد از آویزان کردن، باید حدود ۳ سانتیمتر بالاتر از خط کمر یا گودی کمر باشد.

 

وی افزود: کوله پشتی باید چرمی یا برزنتی باشد تا به راحتی تغییر شکل ندهد. عرض بندهای کوله پشتی باید حداقل ۵ سانتی متر باشد و به طور متقارن تنظیم شود. کوله پشتی در هنگام قرار گرفتن روی پشت نباید روی باسن بیفتد و بهتر است توسط بند سوم در ناحیه کمر بسته شود. دانش آموزان باید هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانوهای خود را خم کنند و کتاب های سنگین تر خود را در مرکز ثقل کیف و نزدیک به پشت قرار دهند.

 

برکاتی گفت: برای کاهش آسیب در هنگام بلند کردن کوله پشتی می توان قبل از استفاده آن را روی میز با ارتفاع مناسب قرارداد و با کمک یک نفر دیگر آن را به دوش انداخت، استفاده از کوله پشتی های جیب دار به دلیل امکان توزیع وسایل و در نتیجه وزن بار، مناسب تر هستند.

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پایان افزود: استفاده از کیف های چرخ دار توسط دانش آموزان توصیه نمی شود، چراکه ضمن سنگین شدن وزن کوله پشتی، موجب محدودیت هایی در هنگام عبور از پله های مدرسه، کنار جوی ها و دست اندازهای کنار خیابان ها و همچنین عبور از درب مدرسه به دلیل هجوم دانش آموزان در هنگام تعطیلی می شود که این موارد لازم است در هنگام خرید کیف توسط والدین مدنظر قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید