تبادل کرونا هندی در لابه‌لای قاچاق انسان

    کد خبر :805903
تبادل کرونا هندی در لابه‌لای قاچاق انسان

قاچاق انسان در مرزهای سیستان و بلوچستان انگیزه حضور و شیوع ویروس کرونا جهش‌یافته هندی را برای ورود به کشور قوت بخشیده است.

نابسامانی کشورهای همسایه و مسیر ترانزیتی برای عبور از ایران و رسیدن به اروپا همواره مرزهای شرقی را تبدیل به گذرگاه اتباع و مهاجران خارجی بویژه افغانستانی و پاکستانی کرده، مهاجرانی که راه عبور قانونی‌شان بسته و با تدبیر گروه‌های قاچاق و قاچاقچیان حرفه‌ای و با روش‌های خاص وارد کشور شده و راه شهرهای ایران را برای سکونت برگزیده یا برنامه خروجشان از مرزهای غربی و شمال غربی برای رسیدن به اروپا و امریکا را در پیش می گیرند.

موضوع قاچاق انسان و آمار غیر رسمی‌اش که از ورود مهاجران غیرقانونی به سیستان و بلوچستان از افغانستان و پاکستان حکایت می‌کند جدای از تبعات این تجارت خارج از معیار و لطمات انسانی، اخلاقی و اقتصادی مخربش نگرانی دیگری نیز دارد نگرانی که از پارسال با آمدن کرونا شدت گرفت و هم‌اینک با نوع جهش یافته هندی آن به اوج خود رسیده است.

به گزارش ایرنا، حال دوگانگی این تجارت سودآور و قاچاقچیانی که کارشان تعطیلی نمی‌شناسد در کنار سلامتی مردم و ویروس کرونای هندی که رحم سرش نمی‌شود و موتاسیون‌ها (جهش) پیدا کرده ما را برآن داشت به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

کنترل مرزها

مسوولان سیستان و بلوچستان هم از لحظه نخست به موضوع نظارت بر مرزها اشراف داشتند و در نشست ستاد استانی کرونا که بعد از پیچیده شدن خبر کرونا هندی و مصیبت‌های وارده بر آن کشور بود برنامه‌های لازم را طرح ریزی کردند بطوریکه معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل امکان شیوع ویروس جهش یافته کرونا هندی ورود اتباع خارجی به داخل کشور از مرزهای رسمی این استان ممنوع ولی خروج آنان آزاد است.

محمدهادی مرعشی با تاکید براینکه تمامی مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان اعم از هوایی، دریایی و زمینی و ترددهای مرزی ضمن اینکه باید با دقت کنترل شود دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر نیز تیم‌های مستقر خود در مبادی ورود مرزها را تقویت کنند اظهارداشت: قرار گاه قدس نیروی زمینی سپاه رایزنی‌هایی با مرزبانی کشورهای همسایه، ارتش پاکستان و دفتر نمایندگی وزارت خارجه انجام و اعلام کنند که ما مرزهای رسمی را برای ورود اتباع خارجی بسته ایم.

او با بیان اینکه وقتی کنترل انجام شود هیچ جنبده‌ای نباید تردد کند گفت: قاچاق از سوخت گرفته تا اتباع خارجی و مواد مخدر انجام نخواهد شد چراکه برخوردها سخت گیرانه و برای جلوگیری از ترددها همچون ایام خاص جدی خواهد بود تا به نظام سلامت کشور کمک و بر اساس آنچه وظیفه ماست از ورود بیماری به ایران جلوگیری کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در یکی از گفت‌وگوهایش با خبرنگار ایرنا به موضوع تشدید نظارت در مرزها اشاره و بیان کرد که هیچ گونه پروازی از هندوستان به استان انجام نمی‌شود و ورود مسافر هندی به استان از طریق مرزها نداریم اما براساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی مبادی رسمی ورود اتباع خارجی به استان تحت نظارت شدید قرار گرفته است تا از بروز هرگونه مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

ترددهای ضروری در مرز

البته معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز به یکسری استثنائات هم اشاره کرد و گفت: مراکز نظامی ما بر اساس پروتکل‌ها و افرادی که در واقع باید تردد سیاسی را انجام دهند این‌ها با هماهنگی ستاد کرونا که آنهم به صورت انگشت‌شمار خواهد بود، امکان تردد دارند.

مرعشی افزود: حضور تیم‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در پایانه‌های رسمی و ۶ بازارچه‌ مرزی سیستان و بلوچستان ضروری است همچنین باید ترددها در این پایانه و بازارچه‌ها را محدودتر کرده و حتما برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه انجام و به مدت ۱۰ روز محدودیت تردد برای کامیون‌ها نیز ایجاد شود.
او تصریح کرد: رانندگان و کمک رانندگانی که وارد کشور می‌شوند حتما باید تحت کنترل سامانه بهداشت قرار گیرند در شهرستان‌ها نیز فرمانداری‌ها این موضوع را پیگیری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها داشته و گزارش لازم را ارائه دهند.

ترددهای غیررسمی در مرز

تا اینجا گزارش هر چه گفتیم حالتی رسمی داشت و از مرزهایی می‌گفت که حدود مشخص دارند و نظارت‌ها بر آن‌ها شدید است به گونه‌ای که گفته‌های معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان هم در بدو گزارش بر این موضوع تاکید کرد که تمام مرزهای دریایی و زمینی و هوایی با دقت کنترل خواهد شد اما خطر واقعی در مرزهای غیر رسمی است که قاچاقچیان از آن‌ها برای قاچاق و جابجایی غیرقانونی کالا و انسان استفاده می‌کنند.

مسیر قاچاق انسان از بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان متفاوت است یا کوه‌ها و ارتفاعات شرقی و جنوبی محل عبور آنان است یا دیگر مناطق مرزی، معمولاً اتباع خارجی که به‌صورت غیرقانونی از شمال استان وارد کشور می‌شوند مقصدشان بیشتر زاهدان و مشهد است و مهاجرانی که از مرزهای پاکستان وارد منطقه بلوچستان می‌شوند بیشتر به سمت یزد، هرمزگان و کرمان می‌روند و آنان که برنامه‌ریزی بلند مدت دارند مرزهای غرب و شمال غرب را برای مهاجرت به اروپا برمی‌گزینند.

م.حسینی راننده یکی از خودروهای معروف به شوتی در بیان جزییات قاچاق انسان به خبرنگار ایرنا گفت: جابجایی اتباع خارجی یا بوسیله وانت و یبا سواری انجام می شود که هر بار حداقل ۱۷ تا ۲۰ نفر امکان حمل بوسیله خودرو سواری وجود دارد به صورتی که سه نفر جلو، پنج تا هفت نفر در صندوق‌عقب و بقیه در صندلی عقب سوار می‌شوند البته در مسیرهای مختلف این افراد خودروی را عوض می کنند تا به مقصد برسند.

احمد، کارگر تبعه افغانستان که از سخن گفتن طفره زیاد می‌رفت از نحوه ورودش به مرزهای ایران گفت که راهنمایان افغان و ایرانی گروه چندین نفره ما را به مرز رسانده و بعد از طی مسیر پرپیچ و خم بوسیله ۲ تا سه خودروی شوتی خود را به خانواده‌ام در یکی از استان‌های مرکزی ایران رساندم.

بعد از سخنان این راننده و مهاجر غیر قانونی که جزوی از مجموعه قاچاق انسان هستند تصور کنیم که حداقل ۱۵ نفر در یک خودروی سواری تنیده درهم و آن هم در شرایط کرونا هندی چه اوضاعی می‌شود ؟ آیا می‌توان امیدوار بود که کرونا جهش‌یافته هندی از مرزها عبور نکند؟

انسداد واقعی در کل مرز یکهزارو ۲۰۰ کیلومتری سیستان و بلوچستان

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مرگ و میر ویروس جهش یافته هندی بسیار بالاست گفت: اگر این ویروس از مرزهای شرقی وارد شود نگران این هستیم که اتفاق‌های خیلی بدی در سیستان و بلوچستان رخ دهد به همین دلیل باید مراقبت جدی صورت گیرد.
حسینعلی شهریاری با تاکید بر اینکه خواهش‌مان از مرزبانان، عزیزان سپاه و تمام نیروهای امنیتی و انتظامی این است که مراقبت جدی داشته باشند و اجازه ندهند هیچ نوع ترددی به داخل سیستان و بلوچستان انجام شود افزود: اگر این استان گرفتار شود در نهایت کل کشور درگیر خواهد شد و مشکل فقط به این خطه ختم نمی‌شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه علاوه بر نظارت مرزبانی و سپاه اگر قسمتی از مرز به ارتش واگذار شود می‌تواند در این رابطه کمک کنند باشد، تصریح کرد که انسداد واقعی در سراسر مرز یکهزار و ۳۰۰ کیلومتری استان علاوه بر اقدام‌های فیزیکی، با تجهیزات الکترونیکی نیز انجام شود.

خطاب به قاچاقیچان

قاچاق انسان که بعد از قاچاق موادمخدر و اسلحه سومین تجارت پر سود جهان معرفی و شناخته‌شده خیلی وقت است که جزو جرایم سازمان‌یافته فراملی قرار گرفته و چندین پروتکل بین‌المللی مثل پالرمو هم نتوانسته قاچاقچیان را از به روزرسانی روش‌های قاچاقچ‌شان دور کند و مهر تاییدی شده بر این گزاره که مبارزه با قاچاق انسان کار یکی و ۲ روز نیست اما این بار شرایط خیلی متفاوت‌ است شاید اگر ۲ سال پیش قبل از کرونا به این پدیده نگاه می‌کردیم بعد از ریشه‌یابی و کلی موارد برای رفعش نسخه‌ای اندیشمندانه می‌پیچیدیم اما هم‌اینک کرونا آمده ویروس هوشمندی که رنگ به رنگ عوض کرده تا نوع هندیش را به مرزهای ما نزدیک کند.

هر چند ماموران و مرزبانان غیور این سرزمین در مرزهای شرقی با رشادت و از جان گذشتگی‌هایشان نشان داده اند که خواب راحت را از قاچاقچیان گرفته و راه را بر آنان بسته‌اند اما می‌خواهم این چند جمله آخر را خطاب به قاچاقچیان بنویسم فارغ از انگیزه‌ها و دلایل موجه و غیرموجه و ارزش‌هایی مثل وجدان و انسان‌دوستی و بهانه هایی مثل بیکاری و امثال آن، نخستین کسی که این روزها از قاچاق انسان آسیب می‌بیند خودشان و عزیزانشان هستند و این بار سودشان روپیه و افغانی و دلار نیست بلکه کرونا هندی خواهد بود و بدانند آنچه در هند رخ داده یک بازی و یک تصویر رسانه‌ای صرف نیست بلکه فاجعه‌ای از دست دادن‌ها، از نبودن‌ها و مرگ‌های ناگهانی است که روزانه چند صد هزار نفر را به کام مرگ‌وار خود می‌کشد.

گذشتن از سود مادی آنهم برای چند روز بهتر از این است که شاهد مرگ عزیزانتان باشید، اکنون وقت آن است که تمام ایرانیان و ساکنان ایران عزیز دست بدست هم داده و از ورود این ویروس بسیار خطرناک به داخل کشور جلوگیری کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید