تاجران نفت منتظر ارزان شدن نفت خام عربستان به خاطر کاهش تقاضا هستند

    کد خبر :735119

برای اولین بار از زمان آغاز افزایش قیمت نفت در سه ماه گذشته ،عربستان و سایر تولیدکنندگان برتر خاورمیانه تحت فشار شدیدی برای کاهش قیمت بشکه های خود قرار گرفته اند که نشان دهنده پایان روند بهبود قیمت نفت است.

این تغییرات نشانه بازگشت قیمت‌های بسیار پایین نفت در ماه‌های مارس و آوریل نیست، ولی حاکی از آن است که قیمت فروش نفت در آینده به سختی از 40 دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت. موج جدید همه گیری ویروس کرونا باز هم تقاضا برای سوخت را پایین آورده، مانع بازگشت کارگران بر سر کارهای خود شده و رفت و آمد مردم را محدود کرده است. در شرایطی که روند بهبود مصرف کند شده، تولید نفت خام رو به افزایش است که نشان می‌دهد تعادل بین عرضه و تقاضا بازهم به سمت مازاد عرضه پیش خواهد رفت.

تولید کنندگان نفت خاورمیانه طی چند روز آینده قیمت نفت خود برای ماه سپتامبر را اعلام می‌کنند. تاجران و پالایشگاه‌های آسیا و اروپا انتظار دارند عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را برای اولین بار از زمان آغاز قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس پایین بیاورد.

قیمت رسمی فروش نفت عربستان اهمیت بالایی دارد چون سایر تولید کنندگان خلیج فارس دنباله روی آن هستند. قیمت نفت عربستان شرایط بازار فیزیکی نفت یعنی جایی که بشکه های واقعی دست به دست می شوند را تعیین می دهد. این بازار هم به نوبه خود قیمت نفت در بازار لندن، نیویورک و سایر نقاط دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتظار می رود شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب را 48 سنت در هر بشکه برای فروش به آسیا در ماه سپتامبر کاهش دهد. این اولین کاهش قیمت نفت عربستان پس از چهار ماه به دنبال اجرایی کردن قرارداد کاهش تولید اوپک ‌پلاس است.

به گزارش تسنیم، محموله های نفت سبک عربستان برای بارگیری در ماه سپتامبر 72 سنت در هر بشکه گرانتر از شاخص قیمت نفت خام عمان و دبی خواهد بود. آرامکوی عربستان معمولاً در 5 روز اول هر ماه قیمت رسمی فروش نفت خود را اعلام می‌کند.

خریداران اروپایی عقیده دارند عربستان سعودی باید قیمت رسمی فروش نفت خود را پایین بیاورد تا بتواند در بازار رقابت باقی بماند. برخی عقیده دارند قیمت نفت سبک عربستان باید 2 دلار در هر بشکه برای عرضه به مدیترانه کاهش پیدا کند. قیمت این نفت در ماه اوت 90 سنت در هر بشکه گران‌تر از قیمت نفت برنت خواهد بود.

با افزایش تولید اوپک و متحدانش از جمله روسیه از ابتدای ماه آینده، سایر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه هم مجبور می‌شوند قیمت نفت خود را پایین بیاورند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید