تاثیر ۱۰۰درصدی تحریم‌ها بر عدم خرید نفت ایران توسط ژاپن

    کد خبر :785172

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: صد درصد مشکل به وجود آمده در خرید نفت ایران از طرف ژاپن به تحریم‌ها مربوط می‌شود، مشکلات انتقال پول هم اهمیت دارد اما پیش از آنکه موضوع به مشکل انتقال پول برسد در صادرات نفت مشکل داریم.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت مراودات تجاری ایران و ژاپن اظهار کرد: طبیعتا تحریم‌ها در روابط بین ایران و ژاپن تاثیر گذاشته و مرودات تجاری ما کاهش پیدا کرده است. نفت یکی از محصولاتی بود که با توجه به معافیت‌هایی گرفته شده از آمریکا امکان خرید برای ژاپنی‌ها میسر بود که آن نیز دچار مشکل شد.

وی ادامه داد: اگر برجام از سر گرفته شود، آمریکا و کشورهای اروپایی به آن بازگردند و تحریم‌های آمریکا کاهش پیدا کند، شاید روابط تجاری بین ایران و ژاپن بهبود پیدا کند.

شکوری افزود: ما زمینه‌های زیادی برای همکاری با ژاپن داریم و می‌توانیم از دانش، تکنولوژی و تجهیزات ساخت ژاپن در صنایع معدنی و دیگر بخش‌های کشور استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم محصولاتی در حوزه مواد غذایی، کشاورزی، محصولات معدنی و غیره به ژاپن صادر کنیم. روابط بین دو کشور می‌تواند در بخش علمی نیز گسترش یابد و از دانش این کشور در حوزه‌های آب، زلزله و محیط زیست ژاپنی‌ها که پیشرفت خوبی داشته‌اند استفاده کرد. خوشبختانه به لحاظ علمی ارتباطات برقرار است اما روابط تجاری به خاطر مشکلات بانکی و تحریم‌ها دچار مشکل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ژاپنی‌ها همکاری‌های مشترکی در آمریکا و آمریکایی‌ها همکاری‌های مشترکی در ژاپن دارند. طبیعتا منافع ژاپنی‌ها ایجاب نمی‌کند که در این شرایط بتوانند ارتباط خود را با ما حفظ کنند. امیدواریم این شرایط بهبود پیدا کند و بتوانیم شاهد افزایش مبادلات و مناسبات تجاری خود با ژاپن باشیم.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: از سال 89 تا سال 95 حدود 582 میلیون دلار غیر از نفت بر مجموع صادرات و واردات ما افزایش پیدا کرده بود. اما از سال 95 به بعد ما بیشتر وارد کننده بودیم، بطوریکه تراز تجاری ما در سال 97، منفی 182میلیون دلار بود.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده بر راه صادرات نفت ایران به ژاپن گفت: صد درصد مشکل به وجود آمده در خرید نفت ایران از طرف ژاپن به تحریم‌ها مربوط می‌شود، مشکلات انتقال پول هم اهمیت دارد اما پیش از آنکه موضوع به مشکل انتقال پول برسد در صادرات نفت مشکل داریم. ژاپنی‌ها توانستند چند نوبت از آمریکا معافیت بگیرند تا بتوانند نفت وارد کنند اما اخیرا فکر نمی‌کنم توانسته باشند معافیت و مجوز جدیدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ژاپنی‌ها علاقه‌مند هستند که از ایران نفت بخرند چراکه سیستم پالایشگاهی آنها روی نفت ایران تنظیم شده است. علت اینکه تلاش می‌کردند تا این معافیت‌ها را داشته باشند همین موضوع بود اما به هرحال این معافیت‌ها به ژاپن داده نمی‌شود و اگر داده نشود، صادرات نفت ما همچنان دچار مشکل خواهد بود.

شکوری با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن بیان کرد: ما امیدوار بودیم که با روی کار آمدن آقای بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، تحریم‌ها برداشته شود و تاثیرات مثبت خود را روی اینگونه مسائل بگذارد. به هر ترتیب امیدواریم این اتفاق بیافتد که این موضوع نیازمند تلاش دوطرف است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران در ادامه اضافه کرد: سال گذشته ما نود سالگی ارتباط سیاسی و تجاری خود با ژاپن را جشن گرفتیم؛ این موضوع نشانگر این است که قدمت ارتباطات ایران و ژاپن بسیار زیاد است. فرهنگ دو کشور به هم نزدیک بوده؛ هم ژاپنی‌ها نسبت‌ به ایرانی‌ها و هم ایرانی‌ها نسبت به ژاپنی‌ها علقه خاصی دارند. به هرحال ژاپن کشوری است که در خیز اقتصادی برای توسعه، همزمان با ما بود اما به هرحال آنها توانستند توسعه‌یافته شوند و ما هنوز درحال توسعه هستیم.

وی افزود: بنابراین این علاقه‌مندی بین دو ملت وجود دارد و حتی دولت ژاپن نیز بسیار علاقه‌مند است که مراودات این کشور با ایران افزایش یابد. اما در این کشور کمپانی‌های بخش خصوصی وجود دارند و انتخاب ‌آنها بر اساس منافع‌شان است، ما نیز باید به آنها حق دهیم. اگر منافع آنها ایجاب کند می‌توانند با ما رابطه داشته باشند اما اگر رابطه با ما منافع آنها را دچار مشکل کند، علی رغم میل خود این کار را نخواهند کرد.

شکوری در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تهاتر با این کشور گفت: تهاتر با ژاپن صورت می‌گیرد. ما به صورت بسیار ناچیز و بیشتر در حوزه مواد غذایی مانند صادرات میگو، زعفران، حبوبات، آبمیوه و غیره است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید