تاثیر سیگارهای الکترونیک بر سلامت

    کد خبر :998616
تاثیر سیگارهای الکترونیک بر سلامت

یک فلوشیپ بیماری‌های ریه با هشدار نسبت به اینکه متاسفانه سیگار به یک مُد یا ابراز تجدد بدل شده است، در عین حال تاکید کرد: تقریبا بروز تمام سرطان‌ها در هر ارگانی از بدن در گروه افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

دکتر سید احمد طباطبایی، درباره آثار مصرف سیگار الکترونیک و ویپ‌ها بر سلامت ریه،‌ گفت: شاید مصرف این دست وسایل تا حدی میزان ورود نیکوتین و CO۲ به ریه‌ها را کاهش دهد اما، مقدار زیادی از عوارض به دلیل استفاده از این وسایل را شاهد هستیم که سلامت خود فرد و اطرافیان را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: مصرف سیگار متاسفانه به یک مُد یا ابراز تجدد بدل شده است به شکلی که حتی شاید فردی سیگار کشیدن هم بلد نباشد اما آن را روشن می‌کند تا اقدام به جلب توجه کند اما به عوارض آن توجه نمی‌کند.

او با بیان اینکه سیگار ریسک فاکتوری برای بروز انوع بیماری‌ها است،‌ بیان کرد: بیماری‌های قلبی _ عروقی، بیماری‌های ریوی، فشارخون بالا، مشکلات عصبی و… همگی از عواملی است که بر سلامت و رشد کودکان هم اثرگذار است. مادران بارداری که سیگار می‌کشند و یا مادرانی که در معرض دود دست دوم دخانیات هستند، ممکن است جنین‌شان رشد مناسبی نداشته باشد و حتی جنین در معرض خطر ناهنجاری‌های دیگری قرار گیرد. نارس به دنیا آمدن جنین و مرگ ناگهانی شیرخوار نیز از دیگر عوارض استفاده از دخانیات است.

این فلوشیپ بیماری‌های ریه، افزود: یک رفتار غلط دیگر این است که افراد حتی در سفرهای تفریحی هم ابزار استعمال دخانیات از جمله قلیان را به عنوان اولین وسیله ثابت با خود همراه می‌کنند تا اوقات فراغت‌شان را با تدخین پر کنند.

او با تاکید بر رابطه مستقیم استفاده از دخانیات با بروز سرطان‌ها، تصریح کرد: تقریبا بروز تمام سرطان‌ها در هر ارگانی از بدن در گروه افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است و طبیعی است که این کودک در معرض دخانیات را هم مستعد ابتلا به سرطان‌ها می‌کند.

طباطبایی به تاثیر دود دخانیات بر بیماری‌های ریوی اشاره کرد و گفت: شاید تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آسم این است که اگر والدین سیگار می‌کشند آن را ترک کنند. هرگونه استفاده از دخانیات در دوره حاملگی می‌تواند ریسک بروز آسم در کودک را افزایش دهد. سرفه مزمن، دفع خلط،‌ حساسیت تنفسی و… نیز می‌تواند با مصرف سیگار تشدید شود و ما در کسانی که خودشان یا افراد خانواده‌شان سیگاری هستند، عوارض تنفسی و تحریک پذیری، عدم تحمل ورزش، ریه‌های با رشد نامناسب و… را شاهد هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس از ترک دخانیات چقدر زمان لازم است تا بدن فرد به شرایط پیش از مصرف بازگردد؟، توضیح داد: هر یک نخ سیگاری که فرد تصمیم بگیرد در طول روز استعمال نکند، بر سلامت او موثر است. باید به سمت ترک سیگار برویم و به فکر جایگزین کردن آن با عادات مثبتی مانند ورزش کردن باشیم. سلامتی پس از ترک دخانیات به شرطی برگشت پذیر است که عارضه پایداری ایجاد نکرده باشد.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید