/سرمقاله - گاردین/

تاثیر ترامپ و ناتو بر عرصه سیاسی انگلیس

    کد خبر :651688

“سفر چند روز دیگر دونالد ترامپ به پایتخت انگلیس به منظور شرکت در اجلاس سران ناتو قطعا خبرساز خواهد بود. با در نظر داشتن پیش زمینه کمپین انتخابات سراسری انگلیس، اما امور دفاعی اروپا در آینده یک چالش بلند مدت بزرگتر بر این کشور محسوب می‌شود.”

 

روزنامه گاردین در سرمقاله‌ای درباره تاثیرات سفر چند روز دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شهر لندن به منظور شرکت در اجلاس سران ائتلاف نظامی ناتو در این شهر می‌نویسد: “توجه عرصه سیاسی بریتانیا در جریان اجلاس چند روز دیگر ناتو به شدت معطوف به دونالد ترامپ خواهد بود. هر چند که چنین اتفاقی اگر که بریتانیا در بحبوحه کمپین انتخابات سراسری خود قرار نداشت هم می‌افتاد اما در این برهه حساس و با توجه به نزدیک شدن موعد برگزاری این انتخابات، سفر رئیس جمهور نامحبوب آمریکا به انگلیس از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری خبرسازتر و چشمگیرتر می‌شود. احزاب سیاسی رقیب در انگلیس به شکلی کاملا ملموس یا نگرانی و یا امید دارند که دونالد ترامپ در آخرین لحظات سفرش با موضع‌گیری درباره مسائل مربوط به کمپین انتخابات این کشور جنجال بیافریند. چند روز دیگر همچنین خبرنگاران هم در برابر ترامپ صف می‌کشند تا زمینه جنجال‌آفرینی را برای او فراهم سازند.

 

حزب کارگر انگلیس و دیگر احزاب مخالف در این کشور در محافل خصوصی اعتراف کرده‌اند که اگر دونالد ترامپ صحبتی در تایید ارزیابی‌های آنها درباره تاثیر هر گونه توافق دوجانبه حاصل شده در دوران پس از بریگزیت بر نظام خدمات بهداشت‌ودرمان و قیمت داروها در انگلیس صحبتی مطرح کند، هیجانزده خواهند شد. اگر چنین اتفاقی بیفتد کمپین انتخاباتی حزب کارگر انگلیس که به مشکل برخورده، نیروی مضاعفی به دست می‌آورد. در عین حال اگر همزمان دونالد ترامپ تحریک شود تا به صورت تمام عیار از بوریس جانسون حمایت و علیه جرمی کوربین به عنوان تهدیدی علیه خواسته‌هایش صحبت کند، اوضاع حتی برای این حزب بهتر هم خواهد شد.

 

در حالت عادی می‌توان فرض کرد که این تاثیرات دلایل خوبی هستند برای آنکه دونالد ترامپ چنین کاری انجام ندهد اما شما هرگز نمی‌توانید کارهای رئیس جمهور آمریکا را پیش‌بینی کنید. استراتژیستهای حزب کارگر انگلیس مدتهاست این موضوع را مد نظر دارند که اجلاس ناتو در لندن و حضور دونالد ترامپ در آن می‌تواند موقعیتی بالقوه خطرناک را برای آنها به وجود بیاورد. آنها به شدت تلاش کرده‌اند کاخ سفید را متقاعد سازند رئیس جمهور آمریکا در جریان این اجلاس صرفا ترجیحات آنها را برآورده سازد. این محافظه‌کاران خواستار آن هستند که ترامپ در زمینه تایید یا رد کاندیداهای انتخابات انگلیس جانب احتیاط را رعایت و مواضعی رسمی و کلی در پیش بگیرد و حتی برای آنها بهتر خواهد بود که رئیس جمهور آمریکا با اتخاذ مواضعی بر خلاف ترجیح حزب کارگر درباره نظام بهداشت و درمان انگلیس، این حزب را در مخمصه قرار بدهد.

 

مسلما در چند روز آینده کمپین انتخاباتی در انگلیس وارد مرحله حساسی خواهد شد اما در عین حال این خطر وجود دارد که در جریان اجلاس سران ناتو در لندن، مسائل مربوط به این ائتلاف مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرند. چنین اتفاقی هم ناخوشایند و هم مضحک خواهد بود؛ ناخوشایند به این خاطر که مسائل مهم پیش روی کشورهای همپیمان در این ائتلاف مسائلی دشوار، دارای فوریت و نیازمند حل‌وفصل هستند. مضحک به این خاطر که در انتخابات سراسری پیش رو در انگلیس جایگاه جهانی کشور بیشتر از هر زمان در معرض خطر قرار داشته و امور مربوط به سیاست خارجی هم در این انتخابات بیش از هر زمان اهمیت پیدا کرده‌اند.

 

سابقه تعهد انگلیس به ناتو طولانی‌تر و گسترده تر از دیگر ۲۸ کشور همپیمان دیگرش در این ائتلاف، البته به استثنای آمریکا، است؛ ائتلافی که در روز چهارشنبه سرانش در منطقه واتفورد در حومه لندن گرد هم خواهند آمد. با این حال ناتو هم اکنون با چالش عدم‌اطمینان به تداوم تعهد ترامپ به این ائتلاف روبرو است. مصداق اخیر این غیرقابل اطمینان بودن ترامپ را می‌توان در دستور اخیر وی به خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه به منظور اجازه به حمله ترکیه (یک عضو دیگر ائتلاف ناتو) در این منطقه مشاهده کرد. با این حال مساله غیرقابل اطمینان بودن تفکرات آمریکا تنها منحصر به ترامپ نبوده و در گذشته نیز سابقه داشته است. روسای جمهور قبل از ترامپ یعنی جورج دبلیو. بوش و باراک اوباما نیز زمانی صبرشان را در قبال ائتلاف ناتو به ویژه در زمینه اشتراک بار مسئولیتها از دست داده بودند.

 

در حال حاضر انگلیس به دنبال تداوم نمایش معمول خود در قبال ناتو بوده اما امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به درستی شروع به چالش ایجاد کردن برای این ائتلاف کرده است. او در اظهارنظری جنجالی ناتو را دچار “مرگ مغزی” توصیف کرده و پیشنهاد تشکیل “ائتلافهای جدید و راه‌های جدید همکاری” برای مقابله با تهدید تروریسم از جمله در منطقه ساحل در آفریقا داده است. با این حال این مواضع باعث تشدید نگرانی در میان کشورهای شرق اروپا که روسیه و نه تروریسم را به عنوان تهدید اصلی پیش روی این ائتلاف می‌بینند شده است.

 

تمامی این مسائل چند روز دیگر کنار هم جمع و مطرح خواهند شد. اما مشخص نیست که آیا این مسائل به شکلی قاطعانه حل‌وفصل می‌شوند یا خیر. انتظار می‌رود که در این نشست “گروه کارشناسی” برای رسیدگی به شکایات ماکرون تشکیل شود. در این میان هر چند که کلیت بودجه نظامی ناتو افزایش یافته اما آمارهای جدید نشان داده اند که بودجه نظامی ۱۹ کشور از ۲۸ کشور عضو این ائتلاف همچنان زیر آستانه دو درصدی توافق شده در سال ۲۰۱۴ است.

 

به صورت منطقی انگلیس باید با فرانسه به منظور رهبری و بازتعریف نقش ناتو از جنبه اروپایی آن همکاری کند. اما مساله بریگزیت بر خلاف ادعای مطرح شده در مانیفست محاظه کاران درباره “افزایش نقش انگلیس در صحنه بین‌المللی” عکس آن عمل خواهد کرد. اگر این ادعا درست باشند، چند روز دیگر همه چشمها معطوف به حل و فصل شدن هدفمند مسائل دشوار ائتلاف ناتو خواهد بود. اما از آنجا که چنین فرضی غلط است، همه چشمها به سادگی صرف ترامپ و تاثیرش بر مسائل داخلی انگلیس خواهد بود.»

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید