تاثیر آزادسازی دلار‌های بلوکه شده بر اقتصاد ایران

    کد خبر :1029846
بانک+مرکزی

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه آزادسازی دلار‌های بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها برای اقتصاد ایران بسیار مفید و راهگشاست، گفت: بی تردید ورود هر میزان از منابع ارزی بلوکه شده به کشور مثل همین مورد اخیر یعنی آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی ما تاثیر غیر قابل انکاری داشته باشد.

دلار ایالات متحده به عنوان ارز ملی و ارز پایه، نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. این ارز به عنوان ابزار تجارت بین‌المللی و انتقال ارزش در سراسر جهان به عنوان ارز معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، دلار به عنوان ارز انتخابی برای ذخیره‌سازی ارزش در کشورها و صنایع نفتی جهانی تأثیرگذار است.

از ابتدای سال شاهد آرامش و ثبات نسبی و مطلوبی در بازار ارز بوده‌ایم که این روند متاثر از سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی است.

مجید محمدنژاد، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در خصوص آمار رشد اقتصادی در ماه‌های ابتدایی سال جاری نسبت به چند سال گذشته و همچنین افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و رشد درآمد‌های ارزی گفت: با توجه به آمار‌های منتشر شده اخیر می‌توان رشد صادرات نفت و همچنین افزایش حجم تجارت خارجی نسبت به سال گذشته را حس کرد که این نشان‌دهنده نگاه دولت سیزدهم به استراتژی صادرات و مبادلات با کشور‌های منطقه و جهان است. البته روند افزایش صادرات می‌تواند نویدبخش حرکت رو به رشد و برنامه ریزی شده‌ای محسوب شود که مطمئنا با حمایت بیشتر از صادرکنندگان بیشتر خواهد شد.

افزایش فروش نفت در شرایط تحریم قابل تحسین است

وی با اشاره به افزایش ۴ برابری فروش نفت و افزایش آن از ۵۰۰ هزار بشکه در روز به بیش از ۲ میلیون بشکه گفت: هر چند افزایش فروش نفت با وجود تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های بین المللی ارزی، اقدامی بزرگ و قابل تحسین است، اما معتقدم این روند نباید در نهایت منجر به خروج سرمایه‌های ارزشمند از کشور شود. در نتیجه دولت سیزدهم باید تدبیری بیاندیشد تا در این بخش هر چه بیشتر به سمت تولیدات نفتی برویم که درآمد‌های آن فقط و فقط به عنوان یک آرامبخش موقتی در بازار‌های مختلف عمل نکند.

تاثیر مثبت آزادسازی منابع ارزی تاثیر بر اقتصاد

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه آزادسازی دلار‌های بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها برای اقتصاد ایران بسیار مفید و راهگشاست، گفت: بی تردید ورود هر میزان از منابع ارزی بلوکه شده به کشور مثل همین مورد اخیر یعنی آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی ما تاثیر غیر قابل انکاری داشته باشد. متاسفانه سالهاست درگیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب هستیم که همین تحریم‌ها باعث ایجاد مشکلات فراوان در روند دادوستد ارزی و پولی با بانک‌های خارجی و همچنین تجارت جهانی شده است. خوشبختانه با اخبار و اتفاقات مثبت اخیر و همچنین دیپلماسی اقتصادی در عرصه‌های بین‌المللی، توانستیم بخشی از پول‌های بلوکه شده را آزاد و تجارت با کشور‌های منطقه و دنیا را تسهیل کنیم که این مساله در صورت تداوم می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی را بر اقتصاد کشور داشته باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به سیاست تثبیت اقتصادی دولت و بانک مرکزی و ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز و کاهش نوسان در سایر بازار‌ها مثل خودرو و مسکن و طلا و سکه در ۶ ماه اخیر اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای سال با وجود مشکلات و محدودیت‌های مختلف داخلی و بین المللی، شاهد آرامش و ثبات نسبی و مطلوبی در بازار ارز بودیم که این روند متاثر از سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی است. ضمن اینکه بحث مراودات بین المللی و سفر‌های مقامات سیاسی و پولی کشورمان به کشور‌های منطقه و آزادسازی پول‌های بلوکه شده نیز می‌تواند همچنان بر بازار سایه بیاندازد و منجر به تداوم آرامش و ثبات شود.

لزوم استفاده از ظرفیت‌ها در رشد تراز تجاری

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد در خصوص مثبت شدن ۲۰ میلیارد دلاری تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۱ نیز تاکید کرد: رشد تراز تجاری و درآمد‌های ارزی و همچنین روند افزایش صادرات را باید به حرکت رو به رشد و برنامه‌ریزی شده دولت مرتبط دانست که می‌تواند در صورت تداوم، تاثیر بسزایی در اقتصاد ما بگذارد. با توجه به پتانسیل‌های بالای ایران در ایجاد مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور‌های منطقه می‌توان به دسترسی ایران به آب‌های آزاد نیز اشاره کرد که مورد مهمی در تسهیل تجارت است. قطعا می‌توان با تجهیز زیرساخت‌های کافی در حوزه حمل‌ونقل در این حوزه نیز بسیار فعال و موثر عمل کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید