تأمین اجتماعی مطالبات را ندهد ناچاریم از بیماران پول بگیریم

    کد خبر :603147

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ممکن است ناچار شویم در صورت عدم دریافت مطالبات از تامین اجتماعی و برقرار شدن یک مکانیسم مطمئن برای پرداخت منظم، از اول مهرماه از بیمه شدگان تامین اجتماعی هزینه را دریافت کنیم و به آنها گواهی پرداخت دهیم تا خودشان مبالغ را از سازمان بیمه تامین اجتماعی دریافت کنند.

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درخصوص وضعیت مطالبات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سازمان بیمه تامین اجتماعی، بیان کرد: انباشت مطالبات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سازمان تامین اجتماعی در وضعیت فوق بحرانی قرار گرفته است، این وضعیت در سایر استانها نیز جریان دارد، مجموع مطالبات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بیمه ها 563 میلیارد تومان است که بیش از 421 میلیارد تومان این مبلغ را تنها از سازمان تامین اجتماعی طلب داریم و قسمت عمده این مطالبات هم مربوط به معوقات سال 97 است.

وی افزود: به عبارتی، 256 میلیارد تومان از مطالبات دانشگاه از بیمه تامین اجتماعی در شش ماهه دوم سال 97 است که متاسفانه تاکنون اراده جدی برای جبران آن از ناحیه این سازمان مشاهده نکرده ایم.

چنگیز عنوان کرد: در استان اصفهان به عنوان یک استان کارگری و صنعتی، 65 درصد کل بیمه شدگان، تحت پوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی هستند و حجم عمده خدمات بیمارستانها و مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عملا به عزیزان بیمه شده این سازمان تعلق می گیرد، به همین لحاظ، تاثیر تاخیر در پرداخت و انباشت مطالبات سازمان تامین اجتماعی در استان اصفهان و چنداستان دیگری که مشابه ما تعداد بیمه شدگان شان در تامین اجتماعی نسبت به سایر بیمه ها بیشتر است، طبعا این مطالبات معوقه در عملکرد دانشگاه و پرداخت تعهدات بیمارستانها به بستانکارانی که خدماتی را به دانشگاه ارائه کرده اند یا دارو و کالایی را به بیمارستان ها فروخته اند، بیشتر و زیان آورتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه 75 درصد از کل مطالبات دانشگاه از سازمان تامین اجتماعی است، تصریح کرد: این در حالی است که بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان اصفهان 65 درصد کل بیمه شدگان را تشکیل می دهند، با توجه به اینکه آخرین پرداختی مربوط به شهریور 97 بوده و درحال حاضر، عمر بدهی های تامین اجتماعی به یک سال می رسد و با توجه به نامنظم بودن پرداخت‌ها که مغایرت با نص صریح مقررات دارد و براساس مقررات باید در هنگام تحویل اسناد به سازمان بیمه گر، 60 درصد به صورت علی الحساب پرداخته کرده و مابقی حداکثر ظرف مدت سه ماه تسویه شود.

چنگیز افزود: متاسفانه این بی نظمی و تاخیر در پرداخت ها و انباشت مطالبات، آثار زیان باری را برای بخش سلامت به وجود آورده است، از یک طرف تامین اجتماعی مطالبات ما را نمی دهد و طرف دیگر، شرکت های پخش دارو و تجهیزات پزشکی که وابسته به تامین اجتماعی هستند، برای فروش کالا به دانشگاه مطالبه پرداخت نقدی دارند، این تعارضی غیرمنطقی و آسیب رسان به نظام سلامت و خدمات رسانی را به وجود آورده است.

وی گفت: در همین حال، در بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی، ظاهرا کمبود اعتباری مشاهده نمی شود، در این بیمارستان‌ها، پرداخت ها به کارکنان به روز پرداخت می شود، علاوه برآن، میزان کارانه و نسبت پرداختی ها هم مطلوب تر از بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت است. بنابراین، اینکه گفته می شود، مشکل عمومی وجود داشته و این کمبود نقدینگی گرفتاری است که در تمام بیمارستان های کشور وجود دارد.

چنگیز ادامه داد: ظاهرا حداقل بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی را شامل نشده است و آسیب مضاعفی را برای دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد کرده از جمله در شهر هایی که هم بیمارستان تامین اجتماعی و هم بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی دارند، طبیعتا، پرسنل و پزشکان تمایل بیشتری به خروج از بیمارستان دولتی و کار در بیمارستان های تامین اجتماعی خواهند داشت ولی همزمان بار عمده مراجعین و خدمات ارایه شده به بیمه شدگان تامین اجتماعی بر عهده بیمارستانهای تابعه دانشگاهها و وزارت بهداشت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: ناعدالتی دیگری که در تعدادی از استان ها وجود دارد، این است که حدود 23 بیمارستان ملکی تامین اجتماعی سال ها قبل، با دستور حاکمیتی به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار شده از جمله در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز، 4 بیمارستان گلدیس شاهین شهر، سمیرم، امیرالمومنین شهرضا و محمدرسول الله مبارکه، با دستور حاکمیتی به دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان واگذار شده و علیرغم تمام هزینه ها و توسعه هایی که در این بیمارستان ها توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اتفاق افتاده است، همچنان براساس تفاهم نامه اولیه، از بیمه شدگان تامین اجتماعی، مکلف هستیم که هیچگونه فرانشیزی دریافت نکنیم.

وی افزود: در حالیکه پرداختی تامین اجتماعی به همین بیمارستان‌ها هم با سایر بیمارستان ها انجام می شود یعنی عملا مدتها است خبری از پرداخت نبوده است. این موضوع باعث شده که نقدینگی در این بیمارستان ها به صفر نزدیک شود و حتی قدرت خرید کالاهای ضروری و اساسی و حداقلی برای اداره کردن بیمارستان را نداشته باشند.

چنگیز بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تلاش کرده که این گرفتاری های ناشی از تاخیر در پرداخت مطالبات، حتی المقدور به مردم تسری پیدا نکند و بیمه شدگان تامین اجتماعی استان دچار زحمت نشوند، اما علیرغم این تلاش ها، گمان می رود که بیش از این تاب مقاومت در مقابل این دشواری را نخواهد داشت و بعیداست که از هفته پایانی شهریورماه و از روز اول مهر بتوانیم کماکان از محل های دیگر، نقدینگی لازم برای گرداندن بیمارستان های دانشگاهی و چرخه ارایه خدمت را تامین کنیم؛ چراکه وضعیت دارو، تجهیزات پزشکی، غذای بیمارستان، انرژی و آب و سایر هزینه‌های جاری بیمارستان‌ها با اختلال مواجه شده است.

وی ادامه داد: بنابراین، متاسفانه و علیرغم میل باطنی، در صورت عدم دریافت مطالبات تامین اجتماعی و عدم برقراری یک مکانیسم مطمئن برای پرداخت منظم، حداکثر از اول مهرماه از بیمه شدگان عزیز تامین اجتماعی هزینه خدمات، مستقیما دریافت خواهد شد و البته بیمه شدگان محترم این سازمان، سهم بیمه را مستقیما از سازمان بیمه تامین اجتماعی در قبال ارایه صورتحساب رسمی دریافت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: پذیرفته نیست که در نظام سلامتی که تمام اعضای آن اعم از بخش خصوصی، خیریه، دولتی و عمومی باید هم جهت و هم راستا باشند و برای ادای ماموریت این نظام که تامین و ارتقای سلامت مردم است، تلاش کنند، بعضی از اعضای تیم، به هر دلیل مجموعه خود را تافته ای جدابافته تلقی کرده و تصور کنند باید حاشیه ای امن و تضمین شده داشته باشند، حتی اگر این حاشیه امن به قیمت آسیب رساندن به ادای ماموریت اصلی در نظام سلامت تمام شود.

چنگیز گفت: تاکنون همه تلاش ها وکمک ها و همراهی ها در استان با این دید بوده که همگی یک مجموعه و خادم مردم هستیم و باید یکدیگر را پوشش دهیم، اما به نظر می رسد که بیش از این، توان پوشش تاخیر و تعلل سازمان تامین اجتماعی در مراکز درمانی تابعه دانشگاه وجود نداشته باشد و برای نجات بیمارستان های تابعه از ورطه ورشکستگی و جلوگیری از توقف چرخه ارایه خدمت ناچار هستیم، هزینه ارایه خدمت را مستقیما از بیمه شدگان تامین اجتماعی بپذیریم، این گزینه مطلوب و انتخاب خوشایندی نیست، ولی گاهی شرایط اجبار می کند که برای پیشگیری از وقوع شرایط بدتر، به بد پناه برد.

وی چنگیز یادآور شد: وضعیت تحمیلی اسف بار مراکز درمانی تا جایی پیش رفته که مجبور شدیم در دو نوبت برای تامین نقدینگی ضروری موردنیاز برای پرداخت حقوق، دستمزد و کارانه، تامین تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی و داروهای مورد نیاز، اقدام به دریافت تسهیلات از بانک کنیم، در شرایطی که اگر تامین اجتماعی دیون خود را پرداخت می کرد، نیازی به دریافت آن وام ها نداشتیم.

چنگیز تصریح کرد: در این شرایط تحمیلی ناچار شدیم با موافقت هیات امنا، با بهره 18 درصد وام ضروری دریافت کنیم، تا هزینه های اضطراری مورد نیاز بیمارستان ها برای ارائه خدمت را فراهم کنیم. تکرار این موضوع در سال جاری قابل قبول نبوده و یکی از دلایلی که ممکن است ما را علیرغم میل باطنی، به سمت دریافت هزینه ها از بیمه شدگان تامین اجتماعی سوق دهد، همین مساله است. بدون تعارفات معمول و مرسوم عرض می کنم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیگر توانی برای دریافت وام و پرداخت سود 18 درصدی به بانکها آنهم به دلیل مطالبات معوقه از یک سازمان بیمه گر، نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان تاکید کرد: براساس رصدهایی که داشتیم، در این وضعیت که دانشگاههای علوم پزشکی با چالش های ناشی از انباشت بدهی‌ها و انباشت مطالبات از سازمان های بیمه گر، مواجه اند، متاسفانه همزمان سازمان محترم تامین اجتماعی، سودهای دریافتی از سهام خود در موسسات بزرگ تولیدی و تجاری استان اصفهان را مجددا تبدیل به سرمایه کرده است که در این شرایط قابل توجیه نیست.

وی در پایان تاکید کرد: امیداست که بقیه همکاران ما در سایر ارکان نظام سلامت و رفاه اجتماعی، مسؤولیت اصلی خود را بشناسند و حداقل سهم 9 بیست و هفتم سلامت را که در بیمه تامین اجتماعی درنظر گرفته شده، عادلانه و شفاف در سفره سلامت بیمه شدگان خود قرار دهند تا در این شرایط اقتصادی که دشمنان بیرونی برای شکستن مقاومت این ملت بزرگ، هم قسم شده اند، با بدسلیقگی در انتخاب اولویت ها، فشار غیر منطقی بر مردم عزیز و بویژه جامعه کارگری که شایسته دریافت خدماتی حتی بهتر و بیشتر از وضعیت موجود هستند، وارد نشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید