عراق در آستانه بی ثباتی جدیدی قرار دارد؟

    کد خبر :736202

از زمان روی کار آمدن مصطفی الکاظمی تا کنون چالش های سیاسی و امنیتی زیادی را در عراق شاهد بودیم که از جمله آن می توان به چالش میان وی و نیروهای بسیج مردمی(حشدالشعبی) بوده است.
‏به گفته ناظران کمپین مهار «نیروهای دارای سلاح خارج از کنترل دولت» که با دولت الکاظمی شروع شده و با حمله شبانه چندی پیش به مقر کتائب حزب الله به اوج خود رسیده بود، فعلا بی نتیجه رها شده است. اما به نظر می رسد که این پایان ماجرا نیست و احتمالا مصطفی الکاظمی تحرکات جدیدی را علیه حشد الشعبی آغاز خواهد کرد؛ به ویژه در آستانه سفر به آمریکا و مذاکراتی که قرار است با مقامات آمریکایی در واشنگتن داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل بازتاب، محافل سیاسی عراقی فاش کردند زمان سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور و هیئت همراه او به آمریکا پس از تعطیلات عید قربان خواهد بود؛ همچنان که احتمال دادند این سفر در دهم ماه اوت انجام شود.

بر این اساس، این سفر برای تکمیل گفتگو‌های نخست میان عراق و آمریکا است که دور نخست آن در تاریخ ۱۱ ماه ژوئن و پس از آنکه مسئله حضور نیرو‌های آمریکایی و آینده آن‌ها در خاک عراق موردبحث قرار گرفت، برگزار شد.

«رحیم العبودی» عضو هیئت عمومی جریان حکمت در گفتگو با جریان حکمت عراق اعلام کرد: اصلاحاتی که بر برنامه سفر‌های خارجی نخست‌وزیر اعمال شده، زمان‌های سفر او را به آمریکا که قرار بود در ماه ژوئیه برگزار شود، تغییر داد.

این منابع همچنین اعلام کردند مذاکرات راهبردی میان عراق و آمریکا در یازدهم ماه ژوئن آغاز شد و بر حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق و آینده حضور آن‌ها متمرکز بود؛ همچنان که جوانب اقتصادی و بهداشتی آن موردبحث و بررسی قرار گرفت. این در حالی است که دولت‌های آمریکا و عراق پس از مذاکرات با یکدیگر، بیانیه‌ای مشترک صادر کرده بودند.

علاوه بر این موارد، به عقیده ناظران، احتمالا در سفر الکاظمی به آمریکا در مورد حشدالشعبی مذاکراتی صورت خواهد گرفت. مذاکراتی که می تواند زمینه های افزایش تنش ها میان دولت عراق و حشدالشعبی را فراهم کند.

به همین جهت دور از انتظار نیست که پس از سفر الکاظمی به آمریکا رویکرد واقعی و اصلی آن در برابر حشدالشعبی و فضای سیاسی عراق تغییر اساسی کند. این در حالی است که الکاظمی علی رغم رویکرد غیرسازنده چند ماه اخیر در برابر حشد، تلاش کرد محتاطانه رفتار کند. با این حال، شاید باید در انتظار رویکرد غیرمحتاطانه ای از سوی نخست وزیر عراق در فضای سیاسی این کشور پس از سفر به آمریکا باشیم.

از سوی دیگر، فشارها از سوی جشدالشعبی به نخست وزیر عراق پس از سفر الکاظمی به آمریکا گسترش خواهد یافت. به ویژه در رابطه با مصوبه پارلمان این کشور برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق که الکاظمی تاکنون اراده و تمایلی برای اجرای آن نداشته است.

در نهایت، عراق خود را با بحران های زیادی روبرو می بیند که پیش بینی می شود این بحران ها تشدید شود. نشانه مهم آن اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق است. انتخابات زودهنگام معمولا زمانی برگزار می‌شود که یک کشور نمی‌تواند از بحران‌های مورد نظرش خارج شود و به همین دلیل برای آنکه بتواند جلوی طغیان عمومی و به هم ریختگی در داخل را بگیرد، برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح می‌کند.

اینکه چرا عراق در وضعیت فعلی قرار است اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کند به خوبی نشان می‌دهد بغداد هم با مشکلات زیادی روبه‌رو است. همه به یاد دارند که در زمان نخست وزیری «عادل عبدالمهدی» اعتراض‌ها به حدی افزایش پیدا کرد که وی مجبور به کناره‌گیری شد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید