بی اعتنایی دلار آزاد به نرخ جدید بانک مرکزی

    کد خبر :976926
بی اعتنایی دلار آزاد به نرخ جدید بانک مرکزی

روز گذشته با شروع فعالیت رسمی مرکز مبادله ارز و طلای کشور فعالیت عرضه‌کنندگان سامانه بازار متشکل ارزی متوقف شد و امکان خرید ارز با کارت ملی از صرافی‌های مجاز از بین رفت.

در حالی که نرخ کشف شده برای هر برگ اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلای کشور در محدوده میانه‌های کانال قیمتی ۴۱ هزار تومانی ثبت شد، نرخ ارز مذکور در معاملات بازار آزاد تهران در کانال ۴۹ هزار تومانی پیشروی کرد و به پله انتهایی این کانال رسید.

پیش‌تر عده‌ای از فعالان بازار ارز پیش‌بینی می‌کردند با اجرایی شدن بسته سیاستی جدید بانک مرکزی نرخ ارز در معاملات غیررسمی ریزش‌هایی را تجربه کند. اما روز گذشته با مشخص شدن کاهش حجم عرضه ارز رسمی در بازار نرخ آزاد مجددا پیشرفت کرد.

از سوی دیگر به عقیده برخی کارشناسان در هفته‌های پیشین افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری در بازار ارز بودند می‌توانستند با ارائه کارت ملی و خرید ارز سهمیه‌ای در چارچوب قوانین بانک مرکزی سرمایه‌گذاری کنند، اما اکنون با پیچیده‌تر شدن فرآیند خرید ارز تقاضاهای مذکور به سمت بازار غیررسمی حرکت کرده و سبب افزایش نرخ می‌شوند.

برخی از فعالان بازار نیز با محاسبه اختلاف میان نرخ مرکز مبادله و بازار آزاد از رانت قابل توجه دارندگان ارز مرکز مبادله‌ای سخن گفتند.

پیشروی نرخ آزاد در کانال ۴۹

دیروز سه‌شنبه ۲ اسفند ماه همزمان با لغو معاملات رسمی صرافی‌ها و کاهش حجم عرضه ارز رسمی در بازار، قیمت شاخص ارزی در معاملات بازار آزاد رشد کرد و به انتهای کانال ۴۹ هزار تومانی رسید.

هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در معاملات روز دوشنبه در میانه‌های کانال ۴۹ هزارتومانی به فعالیت خود پایان بخشیده بود در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه به پله‌های بالایی این کانال رسید.

تحلیلگران ارزی یکی از دلایل بی‌اعتنایی دلار آزاد نسبت به نرخ جدید معرفی شده از سوی بانک مرکزی را در جهت پیچیده‌تر شدن فرآیند دسترسی به ارز رسمی و کاهش حجم عرضه در بازار دانستند. چرا که در این شرایط معاملات رسمی دیگر توانایی پاسخگویی به عمده تقاضاهای خرد بازار را نداشته و افراد ناچارند به خریدوفروش در معاملات غیررسمی روی بیاورند در نتیجه با افزایش حجم تقاضای ارز غیررسمی، نرخ ارز در این‌گونه از معاملات مجددا دچار رشد خواهد شد.

دنیای اقتصاد 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید