در اختتامیه هفته آگاهی از مغز مطرح شد؛

بیگانگی با احساسات و محروم‌شدن از ارتباطات اجتماعی اثرات شبکه‌های اجتماعی بر مغز

    کد خبر :235671

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به اثرات شبکه‌های اجتماعی بر مغز گفت: خود را از ارتباطات با انسان‌ها محروم می‌کنند؛ زیرا این افراد با استفاده از نیمکره چپ به دور از احساسات و هیجانات انسانی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر کمال خرازی در اختتامیه هفته آگاهی از مغز که شب گذشته در باغ کتاب تهران برگزار شد، شبکه‌های اجتماعی را یکی از تحولاتی دانست که در سال‌های اخیر ارائه شد و بر مغز ما تأثیرگذار است، افزود: از زمانی که اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت و بعد از آن موبایل، توسعه پیدا کرد با شبکه‌های اجتماعی سر و کار داریم و این موضوع تحولات بزرگی را در زندگی جوامع بشری داشته است.

وی شبکه‌های اجتماعی را یک فناوری با کاربردهای سودمند در حوزه‌های علمی توصیف کرد و یادآور شد: آخرین دستاوردهای هر موضوعی را می‌توان از همین شبکه‌های اجتماعی پیگیری کرد؛ اما علی‌رغم این کاربردهای سودمند، آسیب‌های اجتماعی نیز به مغز وارد می‌کنند.

خرازی با اشاره به تحقیقات انجام شده در دانشگاه UCLA خاطرنشان کرد: مغز یک ارگان اجتماعی است که از اجتماع عظیمی از نورون‌ها تشکیل شده است و بیش از ۸۶ بیلیون نورون به هم متصل هستند و هر نورون چند هزار اتصال با نورون‌های دیگر دارد، از این رو یک ارگان اجتماعی محسوب می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با بیان اینکه این امر باعث شده است که انسان‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ زیرا پیوندهای بین مغز بر مغز تأثیر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه هر یادگیری علاوه بر آنکه بر مغز تأثیر می‌گذارد، ساختار آن را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: این اتفاقات در درون مغز می‌تواند با نقشه‌برداری از مغز کاملا نمایان شود. به عنوان مثال رانندگانی که مسیرهای زیادی را یاد گرفته‌اند، در نقشه‌برداری از مغزشان نشان می‌دهد که پیوندهای بیشتری در این ارگان بدن به وجود آمده است.

خرازی با تأکید بر اینکه یادگیری باعث تغییر مغز می‌شود، گفت: هرچه بیشتر یاد می‌گیریم، مغز تواناتر و پیچیده‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در ارتباطات فرد به فرد سیگنال‌های زیادی دریافت می‌کنیم، ادامه داد: دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از مغز خود، شبکه‌های اجتماعی را اختراع کنند ولی از سوی دیگر همین شبکه‌ها می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی را بر مغز مخاطبان خود بر جای بگذارند.

خرازی با بیان اینکه مغز ما از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: نیمکره راست دریافت کننده سیگنال است و ارتباط با ارگان‌های تحتانی مغز را بر عهده دارد، ضمن آنکه مرکز احساسات هر فرد در این نیمکره قرار دارد. در نیمکره چپ نیز اطلاعات در آن ذخیره می‌شود و پیوند کمتری با مرکز احساسات فرد دارد؛ وقتی که با نیمکره چپ کار می‌کنیم، نسبت به احساسات بیگانه‌تر هستیم.

خرازی با بیان اینکه زمانی که با شبکه‌های اجتماعی ارتباط داریم، با نیمکره چپ مغز کار می‌کنیم، گفت: کسانی که زمان بیشتری را برای شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، خود را از ارتباطات با انسان‌ها محروم می کنند؛ زیرا این افراد با استفاده از نیمکره چپ به دور از احساسات و هیجانات انسانی قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با تاکید بر اینکه اگر جوانان زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند از هیجانات انسانی به دور هستند از این رو دچار آسیب‌هایی می‌شوند؛ در این صورت بر طبق مطالعات اگر استفاده از این شبکه‌ها زیاد شود، سلامت هیجانی هر فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو جوانان باید مغز خود را با یادگیری تقویت کنند تا هیجاناتشان دچار آسیب نشود.

وی با بیان اینکه اعتیاد زیاد به یک نوع رفتار هر فرد را از جامعه ایزوله می‌کند، گفت: فیس بوک هم یکی از این شبکه‌های اجتماعی است که خود صاحبان آن به افراد در برابر خطرات این شبکه‌های اجتماعی هشدار می‌دهند.

به گفته وی کسانی که بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، از دنیا منزوی می‌شوند و یک جدایی از دنیای واقعی دارند، یادآور شد: شبکه‌های اجتماعی اکنون حساسیت‌های زیادی به وجود آورده‌اند، زیرا می‌توانند تأثیر گذار در رفتارهای فردی و اجتماعی شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید