بیماری شبه آنفلوآنزا خطر سکته را افزایش می‌دهد

    کد خبر :480586

پزشکان در دو بررسی جدید نشان دادند که احتمال سکته مغزی پس از ابتلا به آنفلوآنزا و بیماری شبه آنفلوآنزا به طور چشمگیری بیشتر است.

هر ساله نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر در آمریکا به سکته مغزی دچار می‌شوند که عواملی چون وزن، سن، استعمال سیگار و سابقه خانوادگی از جمله فاکتورهای خطرزای ابتلاء به این بیماری به حساب می‌آیند.

بررسی‌های جدید حاکی از آن است که آنفلوآنزا و بیماری شبه آنفلوآنزا نیز باید به این فهرست اضافه شود.

هرچند این فرضیه که عفونت آنفلوآنزا و بیماری شبه آنفلوآنزا خطر ابتلاء به سکته مغزی را افزایش می‌دهد موضوع جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۵ میلادی سایت “مدیکال نیوز تودی” در گزارشی اعلام کرد که خطر سکته مغزی در کودکانی که به این عفونت به ویژه دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شده باشند در مدت یک هفته شش برابر بیشتر است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی اطلاعات پزشکی ۷۶۲ نفر از مردم اسکاتلند که دچار سکته مغزی شده‌اند مورد بررسی قرار گرفت. متخصصان مشاهده کردند خطر سکته مغزی در افرادی که به عفونت‌های تنفسی مبتلا شده‌اند در مدت ۲۸ روز پس از آن بیشتر است. همچنین، گروهی از محققان آمریکایی به بررسی اطلاعات پزشکی ۳۰ هزار و ۹۱۲ نفر در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ که به دلیل سکته مغزی تحت درمان قرار گرفته بودند، پرداختند.

متخصصان همچنین سابقه بستری شدن این افراد در بیمارستان به دلیل آنفلوآنزا و بیماری شبه آنفلوآنزا را در مدت دو سال پیش از سکته مغزی مورد بررسی قرار دادند.

به گفته آنها پس از این بررسی‌ها مشاهده شد که احتمال سکته مغزی ۱۵ روز پس از ابتلاء به آنفلوآنزا و بیماری شبه آنفلوآنزا نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید