بیمارستان مسیح دانشوری: احتمال افزایش فوتی‌های کرونا از هفته جاری

    کد خبر :827212
بیمارستان مسیح دانشوری: احتمال افزایش فوتی‌های کرونا از هفته جاری

در حال حاضر تعداد مراجعات سرپایی و بستری بسیار زیاد است و حتی میزان مراجعات از پیک قبلی هم بیشتر شده است. در عین حال به نظر می‌رسد که ویروس در گردش بیشتر دلتا است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه متاسفانه احتمالا افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، از همین هفته آغاز خواهد شد، گفت: متاسفانه نه واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دهیم و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌بینیم که همه جا باز است. همه محدودیت‌ها در کاغذ است و در عمل محدودیتی را شاهد نبودیم.

دکتر پیام طبرسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری کرونا، گفت: در حال حاضر تعداد مراجعات سرپایی و بستری بسیار زیاد است و حتی میزان مراجعات از پیک قبلی هم بیشتر شده است. در عین حال به نظر می‌رسد که ویروس در گردش بیشتر دلتا است.

قدرت انتقال بالای “دلتا”

وی با بیان اینکه قدرت انتقال پذیری ویروس دلتا بسیار بالاتر است، گفت: البته عددهای مختلفی در این زمینه ذکر می‌شود، اما به هر حال به نظر می‌رسد که قدرت انتقال ویروس دلتا از ویروس‌های جهش‌یافته قبلی بسیار بالاتر است. ضمن اینکه مطالعاتی که تاکنون درباره ویروس دلتا به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که مبتلایان به این ویروس بیشتر به بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند و احتیاج‌شان به بستری بیشتر است. حال اینکه در زمینه مرگ و میر با این ویروس چه اتفاقی می‌افتد، از آنجایی که در اکثر کشورهای درگیر با این ویروس به جز هند واکسیناسیون به میزان بالایی انجام شده، نمی‌توان خیلی اطلاعات آن‌ها را مدنظر قرار داد. زیرا ما واکسیناسیون را به حد کافی انجام نداده‌ایم وباید ببینیم که شرایط به چه صورت پیش می‌رود.

یک ویروس واکسن گریز/ همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید

طبرسی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ویروس دلتا واکسن گریز هم هست، اظهار کرد: به این صورت که بسیاری از افرادی که علیه کرونا واکسینه شده بودند هم به بیماری مبتلا شدند. هرچند که در کشورهای اروپایی و آمریکایی که واکسن به میزان زیاد تزریق شده، ابتلایشان به این ویروس تاکنون باعث افزایش بستری و مرگ و میر نشده است. به این صورت که افراد مبتلا شدند، اما اینطور نبوده که ابتلایشان شدید باشد و قرار باشد در بیمارستان بستری شوند. به هر حال در ایران هم می‌بینیم بسیاری از افرادی که واکسن تزریق کرده بودند، باز هم مبتلا شدند. این موضوع نشان می‌دهد که حتی اگر واکسن هم تزریق کرده باشید، باز هم باید رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک را جدی گرفت.

وی ادامه داد: در عین حال علائم و نحوه درمان بیماران مبتلا به کرونای دلتا تغییر چندانی نکرده است. به هر حال وقتی بیماری شدیدتر می‌شود و احتیاج مبتلایان به بستری در بیمارستان بیشتر می‌شود، لود بیمارستان‌ها هم بالاتر می‌رود.

سرعت پیشرفت علائم در کرونای دلتا بیشتر است/ خوددرمانی نکنید

طبرسی با بیان اینکه سرعت پیشرفت علائم در کرونای دلتا بیشتر است، گفت: اگر مردم حالت تنگی نفس، سرفه، تب طولانی داشتند، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مورد بررسی قرار بگیرند و به جد از خوددرمانی و درمان در منزل خودداری کنند. زیرا این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین زودتر مراجعه کنند تا در صورت امکان اقدامات درمانی مناسب انجام شود.

افزایش فوتی ها طی روزهای آینده

وی درباره وضعیت فوتی‌های ناشی از کرونای دلتا طی یک تا دو هفته آینده، گفت: متاسفانه افزایش فوتی خواهیم داشت و متاسفانه احتمالا افزایش میزان مرگ و میرمان از همین هفته آغاز خواهد شد. زیرا به هر حل بیمار بدحال و بیماران بستری در آی‌سی‌یو زیاد هستند و اتفاقی است که رخ داده است. ما باید از این پیک‌ها و اتفاقات برای آینده درس بگیریم که متاسفانه درس نمی‌گیریم. به پیک پنجم رسیدیم و با این شرایط، بیماری همینطور ادامه پیدا خواهد کرد؛ چراکه ویروس‌های جهش‌یافته که ایجاد می‌شوند، احتمال انتقال و بیماری‌زایی‌شان بیشتر است. بنابراین هر پیکی که می‌آید از پیک قبلی سنگین‌تر می‌شود. این درحالیست که تعداد زیادی از مردم به کرونا مبتلا شده‌اند و شاهدیم که این اتفاقات رخ می‌دهد. این نشان می‌دهد که ابتلای افراد تعیین کننده نیست. زیرا ابتلای مجدد وجود دارد.

محدودیت هایی که روی کاغذ می مانند

طبرسی تاکید کرد: مهم این است که هرچه سریعتر زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم که متاسفانه ما در این زمینه هم اقدامی انجام نمی‌دهیم. نه واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دهیم و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌بینیم که تهران از قبل هم شلوغ‌تر است. همه جا باز است. همه محدودیت‌ها در کاغذ است و در عمل محدودیتی را شاهد نبودیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید