بورس بازان مراقب جیب خود باشند!

    کد خبر :719467

بر‌اساس قانون بازار اوراق بهادار، مشاوران سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی حتما باید از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز بگیرند و تنها کسانی می‌توانند به ارائه خدمات تخصصی بپردازند که مجوز لازم را اخذ کرده و صلاحیت علمی و مالی آن‌ها در سازمان بورس احراز شده باشد.

از ابتدای سال تاکنون براساس آمار‌های رسمی روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر کد بورسی گرفته‌اند و وارد بازار سرمایه شده‌اند. از ابتدای سال تاکنون بورس تهران رشد ۹۴ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که بازار‌های رقیب در این مدت رشد به مراتب کمتری را تجربه کرده‌اند.

در مدت گذشته هیجان حرف اول را در بازار سرمایه زده است و این هیجان می‌تواند بلای جان سرمایه‌گذاران و حتی کل بازار شود.

سیگنال‌فروشی یکی از بیماری‌های مزمن برای بازار سرمایه است که این‌روز‌ها فراگیر شده است. منظور از سیگنال در بازار سرمایه معرفی یک سهام در آستانه رشد است.

سیگنال فروش‌ها در واقع سهام‌هایی که قرار است رشد خوبی بکنند را با استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی شناسایی می‌کنند و در ازای دریافت پول آن سهام را به دیگران معرفی می‌کنند.

کانال‌های تلگرامی بسیاری با انتشار سیگنال‌هایی که در گذشته منتشر کرده‌اند و استناد به آن‌ها خبر از بازدهی‌های زیاد می‌دهند و سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و بی‌تجربه را ترغیب می‌کنند تا به عضویت در کانال‌هایی که عمدتا لقب VIP را یدک می‌کشند، درآیند.

برای عضویت به مدیر یکی از این کانال‌ها پیام می‌دهیم. در پاسخ می‌نویسد: «با تخفیف ویژه بابت معرفی شدنتان از سوی آقای فلانی بابت عضویت ماهانه باید ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنید.

ما برای شما سبدگردانی انجام نمی‌دهیم و صرفا سیگنال خرید و فروش ارائه می‌کنیم.»

خرید گروهی، قمار یا سرمایه‌گذاری؟

این مدیر کانال سیگنال‌فروشی در ادامه می‌نویسد: «شما با سیگنال‌هایی که بهتان می‌دهیم میلیون‌ها تومان سود خواهید کرد. هزینه‌ای که از شما دریافت می‌کنیم، بسیار ناچیز است و هدف ما ایجاد یک ابر گروه با عضویت معامله‌گران بورسی است و بعد از آن می‌خواهیم خودمان با خرید گروهی، سهم‌های مختلف را بالا بکشیم و سود‌های کلان کسب کنیم.»

این در حالی است که معاملات مشکوک و بازی با سهام در بازار سرمایه همچون سفته‌بازی جرم است و پیگیرد قانونی دارد. هر‌گونه حرکت هماهنگ‌شده‌ای میان معامله‌گران برای خرید سهام مصداق دست‌کاری قیمت است و جرم محسوب می‌شود.

اکنون، اما نگرانی از نبود آگاهی کافی میان معامله‌گران تازه وارد که در دام این گروه‌ها می‌افتند جدی است. معامله‌گران جدید در صورت ورود به این گروه‌ها و کانال‌ها گمان می‌کنند که معامله‌گری در بورس تنها متکی بر داشتن رانت اطلاعاتی یا شانس است. این معامله‌گران در نهایت سود و زیان بورس را وابسته به شانس می‌دانند.

خرید‌های گروهی در سهام را می‌توان با شرکت‌های هرمی مقایسه کرد. در این شرکت‌ها رأس هرم بیشترین سود را کسب می‌کند، اما آخرین نفرات تنها زیان می‌کنند و مشخص نیست آخرین نفر چه کسی است، ولی می‌توان مطمئن بود که تعداد محدود است و در نهایت این دور باطل با زیان سنگین عده‌ای همراه می‌شود.

خرید‌های گروهی و حبابی کردن سهام نیز مصداق همین موضوع است که می‌تواند به زیان سنگین آخرین نفرات بینجامد.
فریب نخورید

معامله‌گری در بازار سرمایه نیازمند دانش ابتدایی بورسی در ۲ حوزه بنیادی و تکنیکال است. معامله‌گران قدیمی در بازار سرمایه به خوبی می‌دانند که برای خرید سهام یک شرکت باید اخبار مرتبط با صنعت آن شرکت را بررسی کنند.

همچنین بررسی ترازنامه مالی، صورت‌های سود و زیان، بررسی عملکرد شرکت در گذشته و برنامه‌های آن برای آینده از عوامل تعیین‌کننده برای سرمایه‌گذاری موفق است که نیاز به صرف زمان و البته دانش و تخصص دارد.

اغلب افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند چنین دانشی ندارند و سرمایه‌گذاری از روی نام یک شرکت و صرفا به خاطر برند آن می‌تواند برایشان به زیان‌های جبران‌ناپذیری منجر شود.

در این شرایط بهترین راه برای ورود ایمن به بازار سرمایه برای افراد بی‌تجربه این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجوزدار از سوی سازمان بورس اقدام کنند و فریب کانال‌های تلگرامی و وعده‌های عجیب و غریب درباره سود‌های تضمینی کلان را نخورند.

منبع: شهرآرا نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید