به جای مبارزه با تروریسم، مقابله با ایران در اولویت دستور کار پنتاگون قرار گرفت

    کد خبر :206803

روز جمعه، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از چشم‌انداز جدید کاری پنتاگون وزارت دفاع آمریکا پرده برداشت که در آن، مقابله با ایران و دیگر کشورهایی که به پیگیری یک نظم جهانی همراستا با حکومت‌های استبدادی متهم هستند، اولویت اصلی خواهد بود.

به گزارش تابناک؛ المانیتور در تحلیلی در این خصوص نوشته است، در استراتژی دفاعی جدید آمریکا، به جای تمرکز بر جنگ با تروریسم، بر مقابله با آن چیزی که آمریکایی‌ها آن را انگاره‌های استبدادی می‌نامند تأکید شده است. این اعلام جدید در حالی صورت گرفته که به تازگی دولت آمریکا بر ادامه استقرار بیش از دو هزار سرباز آمریکایی در سوریه تأکید کرده و در استراتژی اعلامی آمریکا در خصوص سوریه، بر تلاش برای جایگزینی بشار اسد و مقابله با نفوذ ایران در سوریه تأکید شده است.

متیس در سخنرانی خود در دانشگاه جان هاپکینز در این خصوص اظهار داشت: «آنهایی که تجربه آمریکایی دموکراسی را تهدید می‌کنند، باید بدانند که اگر ما را به چالش بکشند، سخت‌ترین و بدترین روزها در انتظار آنهاست. ما به دنبال کردن کارزار مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد، ولی اکنون رقابت میان قدرت‌های بزرگ و نه تروریسم، اولویت اصلی امنیت ملی ایالات متحده است».

دیدگاه جدید آمریکا، که در آن ایران مهم‌ترین چالش منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه معرفی شده است، برای مقابله با ایران در خاورمیانه و همچنین مقابله با چین و روسیه در صحنه‌های دیگر، یک رویکرد نظامی سه وجهی را در نظر گرفته است که ارکان آن عبارتند از ایجاد یک توان نظامی مرگبارتر، تقویت اتحادها و تغییر در فرایند کاری وزارت دفاع.

جیمز متیس، ژنرال بازنشسته سپاه تفنگداران دریایی آمریکا که اکنون مسئولیت وزارت دفاع را بر عهده دارد، هرچند در ماه اکتبر اصرار داشت که دولت آمریکا از برجام خارج نشود، اکنون در استراتژی جدید دفاعی آمریکا «حمایت از مبارزه با تروریسم به منظور از بین بردن منابع قدرت آن و به هم زدن توازن قوا در منطقه به ضرر ایران» را در دستور کار قرار داده است.

استراتژی جدید آمریکا به شکلی فزاینده بر مقابله با ایران در سوریه متمرکز است که برخی از منابع آمریکایی مدعی هستند، ایران 125هزار نیرو را در آن به کار گرفته است.

در استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا ادعا شده است که این کشور به دنبال خاورمیانه‌ای باثبات و امن است که پناهگاهی امن برای تروریسم نباشد، هیچ قدرتی بر خلاف میل آمریکا بر آن تسلط نداشته باشد و شاهراه‌های انرژی و تجارت جهانی در آن امن باشد. در این استراتژی، ایران متهم شده است که «با همسایگان خود به رقابت برخاسته است، هلالی از نفوذ و بی‌ثباتی را ایجاد کرده و با اتکا به حمایت از تروریسم، شبکه‌ای از گروه‌های نیابتی و توسعه برنامه موشکی خود، در صدد ایجاد هژمونی در منطقه است».

استراتژی اعلامی از سوی متیس در ادامه استراتژی مطرح از سوی تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در خصوص سوریه است که در آن اعلام شده آمریکا به حضور نظامی در سوریه ادامه خواهد داد تا زمانی که «نفوذ ایران در این کشور تضعیف شود، رویای ایرانی‌ها برای ایجاد بخش شمالی هلال مورد نظرشان در منطقه از بین برده شود و همسایگان سوریه از همه تهدیداتی که منشأ آنها سوریه است، ایمن شوند».

البته مقامات آمریکایی مدعی هستند، تأکید آنها بر حضور نظامی در سوریه، همچنان بر مبارزه با گروه داعش استوار است که تاکنون بیش از 98درصد مناطقی را که زمانی در اختیار داشت، از دست داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید