بهترین نژاد مرغ برای پرورش و کسب درآمد

    کد خبر :777083

پرورش مرغ و خروس برای علاقه مندان به پرورش طیور محلی نه تنها لذت بخش است، بلکه با ایجاد یک راه درآمدی آسان و با ریسک بسیار کم آنها را برای ادامه راه مشتاق تر می کند و زمینه را برای برداشتن گامهای بزرگ در جهت توسعه صنعت دام و طیور کشور فراهم می کند. پرورش دهندگان و مرغداران موفق امروزی قطعا روزی کار خود را مکان های کوچک شروع کرده اند و این علاقه را در خود کشف کرده اند و سپس در جهت توسعه کار خود قدم برداشته اند. اگر شما نیز علاقه مند به پرورش و کسب درآمد از مرغ هستید، با ادامه این نگاره همراه باشید

شرایط لازم برای پرورش مرغ محلی 

پرورش مرغ محلی و بومی جزو کسب و کارهایی است که به امکانات و شرایط بسیار کمی نیاز دارد و در صورت وجود مکان مناسبی در حیاط خانه نیز می توان آنها را پرورش داد. علاقه مهم ترین شرط پرورش مرغ محلی و بومی است که در صورت داشتن آن می توانید کار خود را شروع کنید.

اگر دارای انباری و یا مکان بلا استفاده ای در حیاط خانه هستید و یا در حاشیه های شهر و یا حتی بهتر از آن اگر در روستا زندگی می کنید، بهترین فرصت برای شروع کار پرورش مرغ بومی است. حتی افرادی نیز هستند که در پشت بام خانه خود اقدام به پرورش طیور گوشتی می کنند، با اینکه این کار را توصیه نمی کنیم اما مردم به دلیل علاقه خود به هر قیمتی که شده کار پرورش را شروع می کنند.

اگر درمحل زندگی شما مراتع و چمنزار نیز وجود داشته باشد، بهتر می توانید مرغ ها را پرورش دهید چرجا که می توانید آنها را روزانه چند ساعت در مراتع رها کنید تا ضمن تغذیه از علوفه به شکار حشرات و موجودات روی زمین نیز بپردازد. این کار به تقویت بدن آنها و کاهش هزینه های تغذیه ای پرورش دهنده کمک خواهد کرد.

شروع کار پرورش مرغ محلی

اگر جزو کسانی هستید که این علاقه را در خود می بینید و دارای مکان مناسبی برای شروع کار هستید می توانید کسب و کار خود را با خرید یک دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار مرغ شروع کنید. البته خرید جوجه چند روزه و یا مرغ های بالغ نیز راه حل های دیگری برای شروع پرورش مرغ هستند اما با توجه به اینکه روش اول هزینه های کمتری را در بر خواهد داشت، به شما پیشنهاد میکنیم. همچنین دستگاه جوجه کشی به عنوان یک سرمایه اولیه خواهد بود که تا چندین سال برای شما کارایی خواهد داشت.

در خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار مرغ محلی مورد نظر باید دقت کافی را به عمل آورید چرا که در صورت عدم دقت در خرید این دو مورد، احتمال کاهش بازدهی و یا عدم موفقیت در کار وجود دارد.

دقت در خرید دستگاه جوجه کشی مرغ

با استفاده از دستگاه جوجه کشی مناسب برای مرغ از چند صد تخم نطفه دار می توانید جوجه کشی کنید و نیازی به خوابیدن مرغ بر روی تخم ها و تبدیل آنها به جوجه نیست، یعنی کافیست دستگاه را به برق متصل کنید تا پس از 21 روز جوجه های یک روزه را تحویل شما دهد. اما در خرید دستگاه جوجه کشی نیز باید دقت لازم را به عمل آورید، چرا که بسیاری از دستگاه های بی کیفیت در طی دوره جوجه کشی دچار خطا می شوند و عملا نطفه ها را به نابودی می کشانند.

بنابراین حتما به نوع سنسور، بدنه ، گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه ، نوع کارخانه تولید کننده ، کیفیت برد جوجه کشی ، انجام خودکار چرخش ، تهویه خودکار ، نحوه گرمادهی و رطوبت رسانی و … دقت کنید. از جمله دستگاه های با کیفیت موجود در بازار می توان به آرکام ، اسکندری و برینسا اشاره کرد.

خرید تخم نطفه دار یا جوجه یک روزه ؟

سوالی که ممکن است برای هر پرورش دهنده ای قبل از شروع کار پیش بیاید، همین است. افرادی که برای شروع کار عجله دارند معمولا خرید جوجه یک روزه را انتخاب می کنند اما غافل از اینکه جوجه ها در برابر سرما و بیماری ضعیف هستند و در صورتی که دقت کافی را به عمل نیاروید ممکن است به تلف شدن آنها منجر شوند.

اما تخم های نطفه دار قیمت خیلی پایین تری نسبت به جوجه یک روزه دارند و با استفاده از دستگاه جوجه کشی می توانید آنها را پس از 21 روز تبدیل به جوجه یکروزه کنید و در این مدت می توانید آموزش های لازم در رابطه با نحوه نگهداری از جوجه ها و شرایط پرورش آنها یاد بگیرید.

جهت خرید تخم نطفه دار نیز باید به خود پرورش دهنده های مرغ و کسانی که دارای گله مرغ تخمگذار هستند، مراجعه کنید. جهت نطفه دار شدن تخم ها حتما باید در میان گله به تعداد کافی خروس وجود داشته باشد و از تغذیه کافی برخوردار باشند.

خرید تخم نطفه دار از واسطه ها کار درستی نیست چرا که امکان کهنه بودن تخم ها وجود دارد که در این صورت تبدیل به جوجه نخواهد شد. بنابراین خرید از واسطه ها و خرید غیر حضوری به دلیل مشکلاتی که به دنبال دارد را توصیه نمی کنیم.

بهترین نژاد مرغ برای پرورش و کسب درآمد

برای اینکه در کار خود موفق شوید و بهترین نتیجه را بگیرید باید نژادی را انتخاب کنید که بالاتری میزان تخم گذاری و وزن گیری را داشته باشد تا هم به عنوان پرنده گوشتی و هم به عنوان پرنده تخمگذار قابل پرورش باشد.

تمامی مرغ ها از میزان تخم گذاری بالایی برخوردار نیستند و همه آنها به وزن بالایی نمی رسند، بنابراین انتخاب و خرید تخم نطفه دار بهترین نژاد قبل از شروع کار مهم است. در ادامه چند نژاد از مرغ های گوشتی و تخمگذار را معرفی می کنیم که برای پرورش و کسب درآمد کاملا مناسب هستند و سود آوری شما را افزایش خواهد داد.

مرغ مرندی

پرورش مرغ مرندی یک کار سودآور و با ریسک کم است. این نژاد از مرغ و خروس ها در برابر سرما و بیماری مقاومت بیشتری دارند. آنها در سال 180 الی 200 تخم می گذارند و مرغ مرندی می تواند به وزن دو و نیم الی سه کیلوگرم برسد. خروس مرندی تا 4 کیلوگرم نیز وزن پیدا خواهند کرد. مرغ مرندی به عنوان یک پرنده محلی و بومی بسیار مقاوم شناخته شده و ذاتا در مناطق سردسیر کشور پرورش داده می شوند.

مرغ لگهورن

این نژاد از مرغ میزان تخمگذاری بالایی دارد طوری که در سال بالغ بر 180 تخم می تواند بگذارد، اما علاقه ای به خوابیدن بر روی تخم ها و جوجه کشی از آنها ندارد، هم چنین میزان وزن گیری پایینی دارند و برای پرورش به عنوان پرنده گوشتی کاربرد چندانی ندارد، اگر قصد شما از پرورش مرغ تولید تخم است، بهترین گزینه مرغ لگهورن است.

مرغ و خروس فرانسوی

این نژاد از مرغ و خروس ها به وزن بسیار بالایی می رسند و گزینه خوبی برای پرورش و فروش جوجه های گوشتی هستند. خروس فرانسوی تا 5 کیلوگرم و مرغ فرانسوی تا 4 کیلوگرم وزن می گیرد، هم چنین در سال بالغ بر 160 تخم می گذارد که برای تولید تخم هم می تواند نژاد خوبی باشد، شرط اصلی برای شروع کار دستیابی به تخم های نطفه دار واقعی این پرنده و یا جوجه های چند روزه اصیل آن است.

مرغ لوهمن قهوه ای

این مرغ و خروس با اینکه نژاد آلمانی دارد اما به راحتی می توان تخم های نطفه دار و جوجه های چند روزه آن را در ایران یافت. این مرغ سالانه 300 تخم می گذارد اما نسبتا وزن پایین تری می گیرند. مرغ قهوه ای تا 2 کیلوگرم و خروس قهوه ای تا سه کیلوگرم وزن خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید