بهترین نسخه های ویندوز که تاکنون منتشر شدند /قسمت اول

    کد خبر :978270
ویندوز

شرکت مایکروسافت هر چند سال نسخه جدیدی از ویندوز را منتشر می‌کند. بیش از سه دهه بود که این شرکت ردموندی ویندوزهای خود را در نسخه‌های متنوع منتشر کرد. جدیدترین نسخه ویندوز 11 بوده که انتظار داریم در آینده نسخه بعدی یعنی 12 معرفی شود. به هر حال طی چندین سال گذشته و ارائه ویندوز ایکس پی، 7، ویندوز 98 و برخی دیگر، در این مطلب قصد داریم بهترین نسخه‌های ویندوز را عنوان کنیم. بنابراین مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

12- ویندوز ME

ویندوز

اگر بخواهیم به بدترین نسخه ویندوز اشاره کنیم، قطعا آن چیزی نیست جز ME. این نسخه شاید اهداف عالی برای آن در نظر گرفته شده بود اما مایکروسافت نتوانست به هدف دست یابد و شکست خورد. این نسخه تنها یک سال دوام آورد و نهایتا مایکروسافت ایکس پی جذاب را ارائه کرد.

نام اصلی ویندوز Windows Millennium Edition بود و آخرین سیستم عامل مبتنی بر MS-DOS ویندوز محسوب می‌شد. البته دسترسی به DOS را جهت بهبود زمان راه‌اندازی محدود کرد. این موضوع آن را سیستم عامل تبدیل کرد، زیرا نمی‌توانست از پیشرفت‌های موجود در هسته ویندوز NT، که پایه ویندوز XP بود، بهره‌مند شود، همچنین عملکرد DOS مناسبی را نیز ارائه نمی‌کرد.

کاربران نسبت به این ویندوز گزارش خرابی بسیاری داشتند و مایکروسافت نتوانست با وضعیت نامناسب آن به پشتیبانی این سیستم عامل ادامه دهد و مجبور به انتشار ویندوز ایکس پی شد. در حقیقت باید ویندوز ME را یک سیستم عامل شلخته بدانیم که به لطف مایکروسافت کنار گذاشته شد.

11-ویندوز 8

ویندوز

هنگامی که مایکروسافت ویندوز 8 را منتشر کرد، به نظر می‌رسید هیچ تمایلی به ساخت آن نداشت. یک ویندوز غیرجذاب که امکانات خاصی در اختیار قرار نمی‌داد و رابط کاربری به شدت زشتی داشت. در حقیقت مایکروسافت هدف آن از ارائه ویندوز 8 سازگاری با تبلت‌ها بود. شاید تا حدودی با رابط کاربری کاشی محور موفق شد اما برخی مشکلات مانع از موفقیت ویندوز 8 شدند.

این نسخه طرفداران قدیمی ویندوز را خشمگین کرد و بسیاری به مایکروسافت انتقاد کردند. ضعف بسیار این نسخه موجب شد تا مایکروسافت در مدت کوتاهی ویندوز 8.1 را ارائه داده تا بتواند نقایص نسخه قبل را رفع کند. با انتشار اولیه، مایکروسافت نیز موفقیت اپل را در اپ استور مورد توجه قرار داد و سعی کرد با معرفی ویندوز استور و اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز (UWP) از آن تقلید داشته باشد که برای همه کسانی که فعال بودند یک کابوس بود. مایکروسافت همچنین سعی کرد با نگه داشتن DirectX11 در آنجا، گیمرها را به پلتفرم جدید تشویق کند.

10-ویندوز ویستا

ویندوز

ویندوز ویستا دیگر نسخه ویندوز بود که باید از آن به بدی یاد کرد. در آن زمان افراد برای نصب ویستا نیاز به سخت افزار قوی چون پردازنده 1 گیگاهرتزی، 15 گیگابایت فضای داخلی و 1 گیگابایت رم داشتند. گذشته از آن به یک تراشه گرافیکی با پشتیبانی از DirectX 9 و 128 مگابایت VRAM نیاز داشت. ممکن است در حال حاضر چندان زیاد به نظر نرسد، اما این مقدار 10 برابر نیازهای ذخیره سازی XP و تقریباً 20 برابر نیاز حافظه رم بود.

این موارد به این معنی بود که برای بسیاری از کاربران اولیه ویستا، چندان عملکرد بزرگی نداشت. این واقعاً مایه شرمساری است، زیرا با نگاهی به گذشته، می‌توانید ببینید که مایکروسافت در تلاش بود تا به موفقیتی دست یابد. ویندوز ویستا در رابط کاربری خود بسیار مدرن به نظر می‌رسید، با بسیاری از جلوه‌های شفافیت دوست داشتنی Aero. این بیشتر به دلیل عدم سازگاری با درایورهای قدیمی‌تر آسیب دیده بود، بنابراین تقریباً برای همه چیز باید درایورهای جدید منتشر می‌شد، که زمان بر بود یا اصلاً کار نمی‌کرد و آن را تبدیل به یک کابوس برای لوازم جانبی کرد.

بازی‌های تحت Windows Live اندکی بعد روی کار آمده و همراه با ویستا، نقطه پایینی را در بازی‌های رایانه شخصی نشان دادند، جایی که به نظر می‌رسید هیچ چیز کار نمی‌کند و عملکرد وحشتناکی داشت. ویجت‌ها به خوبی مورد استقبال قرار نگرفتند و هیچ کس طرفدار پاپ آپ‌های جدید کنترل حساب کاربری که درخواست تایید داشت، نبود.

البته چند سال بعد ویندوز 7 روی کارآمد و نقایص را برطرف کرد.

 

9-ویندوز 1

ویندوز

ویندوز 1 شاید اولین تلاش‌های مایکروسافت برای ساخت سیستم عامل بود اما رنگ و بوی یک سیستم عامل را نداشت. عملکرد بسیار محدودی داشت و کاربران چندان نمی‌توانستند تجربه کاربری باز داشته باشند. با این حال، ویندوز 1 هنوز جایگاه خود را در تاریخ حفظ کرد. این برنامه بر روی MS-DOS به عنوان یک برنامه پوسته معروف به MS-DOS Executive ساخته شد. این نسخه برنامه‌های کلاسیک ویندوز مانند Calculator، Paint و Notepad را دربرمی‌گرفت.

 

8-ویندوز 2

ویندوز

ویندوز 2 از موفقیت اولیه ویندوز 3.0/3.1 بهره نبرد، اما اصلاح نسبت به ویندوز 1 محدود بود. واقعاً با سیستم عامل مکینتاش قابل رقابت نبود، اما توانایی همپوشانی و تغییر اندازه پنجره‌ها را اضافه کرد. یک ویژگی کلیدی که در ویندوز 1 وجود ندارد، پشتیبانی از گرافیک‌های 16 رنگ VGA و نمادهای دسکتاپ بود. اصطلاحات مهمی مانند حداکثر کردن و کوچک کردن را معرفی کرد که جایگزین دستورات “Iconize” و “Zoom” در ویندوز 1 شد.

مسلماً مهمترین جنبه ویندوز 2، خود سیستم عامل نبود، بلکه برنامه‌هایی بود که با آن ارائه شد. ویندوز 2 مملو از برنامه‌های کاربردی پیش فرض مفید بود، مانند ماشین حساب ویندوز و تقویم ویندوز. همچنین با پشتیبانی از مایکروسافت ورد و اکسل همراه شد.

7-ویندوز 95

ویندوز

ویندوز 95 سیستم عاملی بود که روند ظاهری ویندوز را برای دهه‌های آینده تعیین کرد. نسخه‌ای که منو نمادین Start به آن افزوده شد، برنامه‌های کاربردی را در زیر منوها قرار داد تا برنامه‌ها را در بخش‌بندی آسان‌تر کند و سازمان‌دهی را در رابط بصری شلوغ‌تر بهبود بخشد. این شکاف بین پایه MS-DOS و رابط گرافیکی آن را پر کرد و در را به روی بازی‌ها و برنامه‌های جدید باز کرد و در عین حال از نسخه‌های قدیمی‌تر پشتیبانی کرد.

ویندوز 95 مستعد از کار افتادن بود و انتشار ویندوز 98 طول کشید تا بسیاری از مشکلاتی که در آن وجود داشت برطرف شود، اما رایانه‌های دسکتاپی را به جهان معرفی کرد و همچنان محبوب‌ترین سیستم عامل دهه مایکروسافت بود. 60 درصد از بازار رایانه‌های شخصی تا اواخر دهه 1990 از آن استفاده می‌کردند.

دیگر ویژگی‌های مهم جدید که اکنون رایج هستند عبارتند از نوار وظیفه، میانبرهای صفحه کلید بیشتر، سطل بازیافت و میانبرهای فایل که پیدا کردن آنچه را که نیاز دارید آسان‌تر می‌کند از این نسخه شروع شد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید