بن جاسم: کشورهای عربی و اسرائیل توافقنامه امضا می‌کنند

    کد خبر :684636

نخست‌وزیر سابق قطر پیش‌بینی کرد که توافقنامه «عدم تجاوز» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین مصر و اردن و احتمالا مغرب امضا خواهد شد.

«حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر، در سلسله پیام‌هایی در توییتر نوشت که پیشتر در تاریخ 14 دسامبر سال گذشته میلادی در توییتی درباره «معامله قرن» پیش‌بینی کرده بود که این طرح اوایل سال جاری میلادی اعلام خواهد شد. تا این‌که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را اوایل ژانویه گذشته اعلام کرد.

بن جاسم افزود: «امروز، همانطور که معامله قرن اعلام شد، من ابتدا باید تکرار کنم، همان‌گونه که همواره گفته‌ام، من مخالف صلح عادلانه نیستم و همچنین مخالف امضای توافقنامه عدم تجاوز بعد از دستیابی به نتایجی واضح درخصوص روند صلح نیستم.»

وی در ادامه نوشت: «با این حال، من مخالفت‌ در اتحادیه عرب درباره این طرح را پیگیری کردم اگر چه برخی کشورهای عربی به طرف آمریکایی وعده دادند که موضعی مثبت در رابطه با این طرح اتخاذ خواهند کرد، ولی آنها این کار را نکردند و در توجیه آن، گفتند که به دلیل رسانه‌ها نتوانستند( مخالفت کنند).»

بن جاسم خاطرنشان کرد: «این کشورها با آن وعده‌ها به دنبال نزدیکی با آمریکا هستند با این‌که می‌دانند این طرح توسط اکثریت در اتحادیه عرب رد خواهد شد از این نظر به خاطر موضع‌گیری خود و حمایت از طرح معامله قرن استفاده می‌کنند که خود را طوری نشان دهند و طوری موضع‌گیری کنند که آمریکا از آن خوشش بیاید ‎و همانطور که دچار توهم هستند، از بار مخالفت یا ردّ این طرح شانه‌خالی کنند‎ و دیگر کشورهای مخالف را متحمل آن کنند. ولی این سیاست کوتاه‌مدت و برملا شده آمریکاست‎.»

به گزارش تسنیم ،نخست‌وزیر سابق قطر عنوان داشت که آمریکا و اسرائیل از رونمایی از طرح معامله قرن برای رفع نیازهای انتخاباتی‌شان بهره‌برداری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: «طرف عربی سیاست مبتنی بر تاکتیک‌های کوتاه‌مدت را دنبال می‌کند در حالی‌که طرف اسرائیلی سیاست‌های خود را بر مبنای استراتژی بلندمدت وضع می‌کند.»

وی با بیان این‌که «به جای آنکه فقط ابزاری باشیم که دیگران از ما برای دستیابی به اهداف‌شان استفاده می‌کنند»، گفت که کشورهای عربی نیز سیاست و تاکتیک آگاهانه و بررسی‌شده‌ای دنبال کنند و از طریق آن از نیاز اسرائیل و آمریکا برای دستیابی به معامله قرن، بهره‌برداری کنند.

طرح معامله قرن یا طرح صلح ترامپ پیشنهاد یا طرح سازش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را با نادیده گرفتن قطعنامه‌های ویژه سازمان ملل درباره حل و فصل منازعه میان این دو طرف، مطرح کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید