بن بست در مذاکرات وین پس از رسیدن به مسائل حساس/ گزارش آژانس چه تاثیری بر مذاکرات خواهد داشت؟

    کد خبر :815036
گزارش آژانس

هم‌زمان با کاهش خوش‌بینی‌ها در خصوص حصول توافق در دور پنجم گفتگوهای وین، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارشی مدعی شده است که تهران نتوانسته توضیحی در خصوص آثار اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ارائه دهد. نشست شورای حکام آژانس در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد. تأثیر گزارش اخیر بر موضع شورای حکام چیست و چه پیامدهایی برای مذاکرات وین دارد؟

«بازتاب»؛ آرش صفار- هم‌زمان با کشیده شدن مذاکرات وین به دور ششم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که تهران نتوانسته است دلیل وجود آثار اورانیوم در چند سایت اعلام نشده را توضیح دهد.

قرار است نشست شورای حکام آژانس در ماه جاری میلادی برگزار شود.  موضوع آثار اورانیوم در چند سایت اعلام نشده به آژانس در ماه‌های گذشته مطرح بوده است.

سه کشور اروپایی، با همراهی ایالات‌متحده تلاش کردند تا در نشست پیشین شورای حکام قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب برسانند.

با این وجود آغاز مذاکرات وین برای احیای برجام مانع این اقدام شد؛ در آن مقطع ایران تهدید کرده بود که صدور قطعنامه شورای حکام سبب خواهد شد تا تهران در همکاری‌های خود با آژانس تجدید نظر کند.

به گزارش «الجزیره»، در پی انتشار گزارش اخیر آژانس، علی اکبر صالحی نامه‌ای را با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس نوشته است.

به گفته کاظم غریب آبادی ، نماینده ایران در وین، در این نامه به توافق اخیر تهران با آژانس و ادامه مذاکرات فنی به مدت یک ماه اشاره شده است.

همچنین او در توییتی اعلام کرد که «در مورد پادمان، ایران تاکنون نهایت تلاش خود را کرده است تا با آژانس همکاری اساسی داشته و توضیحات و پاسخ های لازم را ارائه دهد».

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در وین در این باره گفته است که روابط بین ایران و آژانس در حال حاضر «پیچیده» است اما «ما دلایلی داریم که معتقدیم مشکلات فعلی موقتی هستند».

هم‌زمان با این تحولات، در وین امیدواری‌ها نسبت به نهایی شدن توافق در دور پنجم فروکش کرده و قرار است هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت به پایتخت‌ها باز گردند.

عباس عراقچی اعلام کرده است که به طرف‌ها به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌اند.

غریب‌آبادی نیز اعلام کرد که مذاکرات به موضوعات حساسی رسیده است و پس از کاهش اختلافات و توافق در خصوص بسیاری از مسائل، در دور اخیر اساسی‌ترین اختلافات در دستور کار قرار گرفته است.

در این شرایط گزارش اخیر آژانس می‌تواند موضع ایران در گفتگوهای وین را تضعیف کند و فشار بر تهران را افزایش دهد.

معلوم نیست که آیا ورود مذاکرات وین به فاز نهایی، مانع اتخاذ موضعی شدید از سوی شورای حکام آژانس خواهد شد یا نه.

آژانس همواره خود را سازمانی فنی و حرفه‌ای معرفی کرده است؛ با این حال موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، هرگز از موضوعات سیاسی فارغ نبوده است.

از سوی دیگر، احتمالا تنها راه از سرگیری همکاری‌های کامل میان تهران و آژانس، احیای برجام خواهد بود؛ به عبارت دیگر در صورتی که گزارش اخیر آژانس یا قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران، تأثیر منفی بر مذاکرات وین بگذارد، مسئله پرونده هسته‌ای ایران پیچیده‌تر خواهد شد.

فعلا همه چیز به دور بعدی گفتگوهای وین بستگی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید