رقابت یک میلیارد دلاری بنگاه‌های شرط‌بندی در انتخابات آمریکا

    کد خبر :758078

انتخابات امسال آمریکا با بالاترین میزان شرط‌بندی تاریخ رویدادهای سیاسی مواجه بوده است. به نظر می‌رسد که شرکت‌های شرط‌بندی همه بر پیروزی بایدن متفق‌القول باشند.
در بازار پیش‌بینی «پردیکت‌ ایت» در نیوزیلند (که متعلق به دانشگاه ویکتوریای ولینگتون در آن کشور است) احتمال پیروزی بایدن ۶۸ درصد در مقابل ۳۹ درصد برای ترامپ در نظر گرفته می‌شود. بت‌فیر شانس پیروزی بایدن را ۶۵ درصد در مقابل ۳۵ درصد برای ترامپ می‌داند.

پل کریشنامورتی، تحلیل‌گر شرط‌بندی سیاسی در بت‌فیر، به رویترز می‌گوید که انتظار دارد بایدن با قاطعیت تمام پیروز شود و بیش از ۳۳۰ رای مجمع برگزینندگان (کالج انتخاباتی)‌ را از آنِ خود کند.

به نوشته ایندیپندنت، کریشنامورتی در پاسخ به این انتقاد که چهار سال پیش این بنگاه‌ها هم مثل بیشتر شرکت‌های نظرسنجی راجع به ترامپ و هیلاری اشتباه کردند، اشاره می‌کند که خانم کلینتون در نظرسنجی‌های نزدیک به انتخابات ۲۰۱۶ تنها کمتر از دو درصد از رقیب خود پیش بود اما بایدن در بسیاری از نظرسنجی‌ها خیلی پیش‌تر است. هیلاری کلینتون هم البته در انتخابات چهار سال پیش بیشترین آرا را مال خود کرد، اما به علت شیوه شمارش آرای ایالات در نظام انتخاباتیِ آمریکا، شکست خورد و ریاست‌ جمهوری را به ترامپ واگذار کرد.

البته باید توجه کرد که حتی همین شانس ۳۰ تا ۴۰ درصدی که بنگاه‌های شرط‌بندی برای پیروزی ترامپ قایلند، چندین برابر آن شانسی است که شرکت‌های نظرسنجی در آمریکا به رئیس‌ جمهوری می‌دهند. مثلا تارنمای «پانصد و سی هشت» (طبق آمار صبح شنبه به وقت شرق آمریکا) شانس پیروزی بایدن را ۹۰ درصد در مقابل ۱۰ درصد برای ترامپ می‌داند.

رونق قمار در عصر ترامپ

کارشناسان عرصه شرط‌بندی می‌گویند، اگر انتخابات امسال بین بایدن و چهره‌ای دیگر از حزب جمهوری‌خواه، مثلا جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، بود، میزان شرط‌بندی‌ها احتمالا یک سوم میزان کنونی می‌بود. حالا اما میزان شرط‌بندی می‌رود تا به رقم نجومی بالای یک میلیارد پوند برسد. میزان پولی که بیشتر از مجموع شرط‌بندی روی چهار رویداد ورزشی بزرگ چند سال اخیر در وب‌سایت‌ «بت‌فیر» است: مسابقه بوکس فلوید می‌ودر جونیور و کانر مک‌گرگور در سال ۲۰۱۷، جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، مسابقه بزرگ اسب‌دوانی سالیانه در لیورپول ۲۰۱۹، و فینال امسال لیگ فوتبال آمریکایی (معروف به ابرجام یا سوپربول.)

از جمله دلایل جذابیت ترامپ برای شرط‌بندها این است که اگر پیروز شود، پول بسیار بیشتری می‌گیرند. در حال حاضر در بت‌فیر با شرط‌بندی هر ده پوند روی پیروزی ترامپ می‌توان حدود ۲۸ پوند و ۸۰ پنس برنده شد؛ یعنی قریب ۱۹ پوند سود. در مورد بایدن با هر ده پوند می‌توان حدود ۵ پوند سود کرد. (با این حساب، بت‌فیر شانس پیروزی ترامپ را ۳۴.۸ درصد می‌داند.)

به گزارش ایسنا، البته آن‌ها که چند ماه پیش و زمانی که بایدن هنوز نامزد حزب دموکرات نشده بود، روی او شرط‌بندی کردند در صورت پیروزی او شاید واقعا ثروتمند شوند. مثلا وقتی بایدن در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشایر، پنجم شد، می‌شد با حساب ۱ به ۱۰۰ روی او شرط‌بندی کرد. یعنی هر یک پوندی که در آن هنگام روی رئیس‌جمهوری شدن او شرط‌بندی شده بود، امروز می‌تواند ۱۰۰ پوند شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید