فارن پالیسی:

بلاتکلیفی بزرگ سیاست خارجی ترامپ در برابر ایران/ آنها مجال کافی برای به انجام رساندن کارها را ندارند اما می توانند دردسر درست کنند

    کد خبر :737283

مجله آمریکایی و معتبر «فارین پالیسی» در مطلبی به بلاتکلیفی سیاست آمریکا در برابر ایران در ماههای پیش از انتخابات پرداخته و عنوان کرده که کناره گیری برایان هوک این مسئله را آشکارتر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل بازتاب، در این مطلب آمده است:

با کناره گیری ناگهانی برایان هوک، دولت ترامپ برای دستیابی به یک موفقیت پس از دو سال فشار حداکثری، همچنان در تب و تاب می ماند.

کناره گیری ناگهانی نماینده ارشد دولت ترامپ در امور ایران، آینده بزرگترین سیاست خاورمیانه ای کاخ سفید را در بلاتکلیفی می گذارد. دو سال پیش که ترامپ از برجام بیرون شد، ادعا کرد که می تواند یک “توافق تازه و پایدار” بدست آورد.

اکنون، الیوت آبرامز جانشین برایان هوک، همزمان مسئولیت دو ماموریت سیاست خارجی ترامپ را عهده دار است که هیچیک نیز تاکنون موفقیتی را که کاخ سفید می خواست، بدست نداده اند.

باربارا لیف، سفیر پیشین آمریکا در امارات عربی متحده در دوران باراک اوباما و ترامپ، می گوید: “دولت آمریکا اکنون عمیقا در بحرانی که خود بوجود آورد، گیر افتاده و هیچ میانبری هم به گفتگو وجود ندارد. نیازی به گفتن نیست که تهران پیش از سوم نوامبر، برای گفتگو با آمریکا، کاری نخواهد کرد.”

برخی از مقام های پیشین آمریکا می گویند که آبرام احتمالا ماههای باقیمانده تا انتخابات را صرف فشار بیشتر بر ایران می کند هم با حملات مشکوک در داخل ایرانِ کرونا زده و هم تعمیق روابط آمریکا با اسراییل.

یک مقام پیشین می گوید: “به نظرم آبرام، باهوش تر از هوک است. او احتمالا موثرتر عمل میکند. آنها مجال کافی برای به انجام رساندن کارها را ندارند اما می توانند دردسر درست کنند.”

چالش کنونی ایران این است که در گوشه ای آرام بگیرد تا ببیند سال آینده با چه کسی در کاخ سفید سروکار دارد. آریانه طباطبایی، عضو موسسه مارشال آمریکا در آلمان می گوید: “به نظرم ایرانی ها، نگران ترامپ هستند چرا که او بسیار غیرقابل پیش بینی است و می دانند که آمریکا در انفجارها دست دارد اما مراقبند بیش از حد درباره اش صحبت نکنند تا مجبور به کاری هم نشوند.”

یک مقام رسمی دولت آمریکا هم می گوید: “انتخابات آمریکا، در سنجش های ایران جای بزرگی دارد. اگر ترامپ پیروز شود، به نظرم گام هایی در این زمینه ها برداشته خواهد شد. ما هنوز هم فکر می کنیم فشار بیشتر، تنها راه برای آوردن دولت کنونی ایران به پای میز گفتگو است.”

یک مقام ارشد پیشین دولت ترامپ به فارین پالیسی گفت: “فکر نمی کنم (کاخ سفید) گردن بگیرد که راهبردش به ناکامی انجامیده است اما ایران محدودیت های برجام درباره غنی سازی و ذخیره کردن اورانیوم را شکست و این بسیار دشوار است که بگوییم رویکرد فشارحداکثری، کارآیی داشته است.”

جارِت بلانچ، هماهنگ کننده پیشین وزارت خارجه آمریکا در اجرای برجام می گوید: “در این مرحله، همه تمرکز سیاست دولت ترامپ درباره ایران، بر آماده شدن برای شکست ترامپ است و تلاش می کنند دستان رییس جمهوری بعدی را در این زمینه ببندند. البته احتمالا این تلاش ها به نتیجه ای نمی رسد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید