بشار اسد: به ترک سوریه در طول مدت جنگ فکر نکرده ام

    کد خبر :650626

بشار اسد تأکید کرد که جنگ علیه تروریسم در این کشور همچنان ادامه دارد هر چند که در این مسیر سوریه پیشرفت زیادی داشته است.

 

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با نشریه‌ الکترونیک فرانسوی «پاری مچ» گفت که تروریسم همچنان در شمال سوریه حضور دارد و آمریکا، ترکیه، انگلیس و فرانسه همچنان از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

 

رئیس جمهوری حضور نیروهای فرانسوی در خاک سوریه بدون موافقت دولت سوریه را «اشغالگری و نوعی از تروریسم» دانست و تأکید کرد که دولت فرانسه باید به حقوق بین‌الملل رجوع کند البته، فرانسه در مراحل اولیه اسلحه می‌فرستاد، نمی‌دانم آیا واقعاً در ماه‌ها یا سال اخیر تغییری در این موضوع ایجاد شده است یا خیر. ما در حال حاضر اطلاعاتی نداریم اما هنگامی که نیروهای فرانسه بدون درخواست دولت قانونی سوریه وارد خاک این کشور شوند، این اشغالگری است. بین حمایت از تروریسم و اعزام نیروهای نظامی برای اشغال یک کشور تفاوت چندانی ندارد. مساله یکی است و عناوین آن فرق می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، اسد ادامه داد: آیا ما می‌توانیم نیروهای سوری را بدون درخواست دولت فرانسه به این کشور اعزام کنیم تا با تروریسم مبارزه کنند؟ قانون بین‌المللی حاکم بر اقدامات دولت‌های جهان است نه نیت‌ها. تمایل به مبارزه با تروریسم کافی نیست، برای مبارزه با تروریسم قوانین بین‌المللی وجود دارند. دولت سوریه با داعش مبارزه می‌کرد چرا فرانسه از آن حمایت نکرد؟ چرا دولت فرانسه با داعش مبارزه و از جبهه النصره حمایت می‌کند در حالیکه هر دو گروه تروریستی هستند؟

 

وی درباره تغییر در موضع فرانسه از زمان اولاند رئیس‌جمهوری سابق این کشور تا دوره ماکرون گفت: در ظاهر بله اما وقتی که اشغالگر باقی بماند، این نوعی تروریسم است. باید این حقیقت را درک کنید. ما باید در مورد تغییر اقدامات صحبت کنیم، نه ظاهر. اظهارات برای ما مهم نیستند بلکه اقدامات روی زمین مهم هستند.

 

اسد درباره تغییر اقدامات روی زمین تاکید کرد: اقدامات به وسیله بازگشت به قوانین بین‌المللی تغییر می‌کنند، ما از دولت فرانسه چیزی نمی‌خواهیم. ما خواهان حمایت‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی آنها نیستیم. ما به آنان احتیاج نداریم و می‌توانیم امور خود را در سوریه مدیریت کنیم اما ما می‌خواهیم آن‌ها به نظام بین‌المللی بازگردند. این نظام در حال حاضر وجود ندارد. ما شاهد هرج و مرج بین‌المللی هستیم. ما نمی‌خواهیم که آن‌ها از رئیس‌جمهوری حمایت کنند، این موضوع برای من اهمیتی ندارد و برای ما مهم نیست که بگویند این رئیس جمهوری خوب است یا بد. این مساله سوری است. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که آن‌ها هر چیزی را که ریخته شدن خون، قتل و شکنجه در سوریه را افزایش می‌دهد، متوقف کنند.

 

رئیس‌جمهوری سوریه درباره حضور تکفیری‌ها از جمله تکفیری‌های فرانسوی در زندان‌های سوریه این گونه ادامه داد: به صرف نظر از ملیت‌ها، مقامات ذی‌صلاح آمارها را در اختیار دارند اما در هر صورت اگر آنان هستند، مشمول قوانین سوریه خواهند بود. من آمارها را در اختیار ندارم، تروریست تروریست است چه فرانسوی باشد چه سوری باشد.

 

وی درباره توافق با یگان‌های مدافع خلق کرد برای ورود به مناطق تحت کنترل آنها و موضع‌گیری سوریه درباره این زندانیان گفت: همه تروریست‌های مستقر در مناطق تحت کنترل دولت سوریه مشمول قوانین سوریه خواهند بود. قانون سوریه در رابطه با تروریسم بسیار واضح است و آنها در دادگاه‌های ویژه تروریسم محاکمه می‌شوند. رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهوری ترکیه) به دنبال باج گیری از اروپاست، کسی که به خودش احترام قائل است به این شکل حرف نمی‌زند، مؤسسات و قانون وجود دارند و موضوع فرستادن تروریست‌ها یا هر محکومی به کشور دیگری بر اساس توافقنامه‌ها بین کشورها انجام می‌شود. بیرون راندن یک تروریست از زندان تا غیرنظامیان را بکشد یک اقدام غیر اخلاقی است.

 

اسد درباره حمایت‌های روسیه و ایران از کشور در جنگ هشت ساله در سوریه تاکید کرد: جنگ دشوار است و آسان نیست و ما هم ابرقدرت نیستیم. ما در حال جنگ با ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای جهان هستیم. طبعاً هیچ شکی وجود ندارد که حمایت دوستانمان به کاهش تلفات منجر شده و به ما برای بازپس‌گیری سرزمینمان کمک کرده است. اگر از ما می‌پرسید که آیا سوریه بدون برخورداری از این حمایت به سوی تجزیه یا شکست کامل می‌رفت باید بگویم که این یک سوال فرضی است چرا که گاهی حدس زدن نتیجه بازی تنیسی که در آن ۲ بازیکن دخیل هستند دشوار است چه برسد به جنگی که در آن دهها بازیگر و صدها هزار جنگجو دخیل هستند.

 

رئیس‌جمهوری سوریه در پاسخ به سوالی درباره ترک کشورش در طول مدت جنگ تصریح کرد: حقیقت این است که من به آن فکر نکردم. چون این گزینه موجود نبود یا مطرح نبود. این موضوع فقط توسط مقامات غربی مطرح شد، نمی‌توانم به این گزینه فکر کنم مادامی که توسط ملت سوریه مطرح نشود، هنگامی که ملت سوریه بگویند منظورم اکثریت مردم سوریه است نه اقلیتی از تروریست‌ها یا اقلیت ساختگی توسط آژانس‌های اطلاعات خارجی یا اقلیتی که به دلیل دریافت پول از قطر دست به تظاهرات زدند. این موضوع توسط اکثریت مطرح نشده است بنابراین من ماندم.

 

اسد درباره نزدیک شدن جبهه النصره به محل سکونتش و رسیدن آنها به محله عباسیین دمشق در سال ۲۰۱۳ تاکید کرد:این امر درست است. دمشق سال‌ها تحت محاصره کامل یا جزئی قرار گرفته بود. این بزرگ‌ترین انگیزه برای من بود تا باقی بمانم و از کشورم دفاع کنم. این وظیفه من بر اساس قانون اساسی است که از مردم در برابر تروریسم دفاع کنم.

 

رئیس‌جمهوری سوریه درباره بازسازی کشورش نیز خاطرنشان کرد: صنعت دارد رشد می‌کند. در برخی از بخش‌ها، به عنوان مثال بخش داروسازی در حال گسترش است، در مورد بازسازی. شما می‌توانید به حلب بروید که توسط تروریست‌ها به شدت ویران شده ‌است و هر سال شاهد تفاوت بزرگی خواهید شد. دولت و شهروندان مشغول بازسازی هستند. اخیراً و در طول شش ماه گذشته، برخی از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری به سوریه آمدند، البته سرمایه‌گذاری خارجی در این شرایط کند به صورت کند باقی خواهد ماند. اما راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد. آن‌ها به زودی سرمایه‌گذاری خواهند کرد اما این بدان معنی نیست که روند سرمایه ‌گذاری سریع خواهد بود. من واقع گرا هستم. این به مدت ‌زمان محاصره و روش‌های آن بستگی دارد. این موضوع همچنین به بازگشت سوری‌ها از خارج بستگی دارد. اکنون دارند برمی‌گردند اما به تدریج. پاسخ دادن به این موضوع دشوار است اما این یک فرآیند مداوم برای سال‌هاست.

 

اسد همچنین درباره بازگشت آوارگان گفت: در کمتر از یک سال بیش از یک میلیون سوری بازگشتند و روند بازگشت در حال حاضر به خصوص پس از آزادسازی دمشق و منطقه جنوبی و اطراف آن افزایش یافت. البته بخشی از بازگشت نیز مربوط به بازگشت زیرساخت‌ها و سایر خدمات از قبیل برق، مدارس و بیمارستان‌هاست. متاسفانه این سه بخش بیشترین بخش‌هایی است که تحت ‌تاثیر محاصره قرار می‌گیرند. در عین حال غرب بر پناهجویان فشار وارد می‌کند تا به سوریه باز نگردند آنان برای غرب یک مساله انسانی هستند که از آن به عنوان یک ورق برای اهداف سیاسی استفاده کنند.

 

اسد ادامه داد: بسیاری از مهاجران طرفدار دولت هستند و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ شاهد بر آن است و آنان در این انتخابات شرکت کردند و به نفع رئیس‌جمهور رای دادند. در مورد بازگشت آنان هیچ مشکلی وجود ندارد. این بازگشت بدون عفو عمومی صورت می‌گیرد. بخشی از کسانی که بر می‌گردند، مخالفان هستند که در حق آنان هیچ پرونده‌ای وجود ندارد زیرا آنان قانون را نقض نکردند. در مورد مخالفت با من، اکنون مخالفان در قلب سوریه وجود دارند و هیچ مشکلی وجود ندارد. ما بطور مداوم با آنان همکاری می‌کنیم. در مورد عفو عمومی، ما چند یکبار عفو عمومی صادر کردیم، چند ماه پیش یک عفو عمومی صادر کردیم، چون برخی می‌ترسند که بدون عفو عمومی بیایند. فکر می‌کنند که دستگیر خواهند شد اما تنها کسانی که سلاح حمل می‌کنند دستگیر می‌شوند و حتی آنها را هم می‌بخشیم.

 

رئیس‌جمهوری سوریه درباره اعتراضات در ایران، لبنان، و عراق تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در مورد شعارهایی مثل شان، آزادی صحبت کنیم، آن‌ها می‌توانند نقاب زیبایی باشند اما چیزی زشت پشت آنها نهفته است. من به شما مثال می‌زنم. بوش یک و نیم میلیون عراقی را تحت عنوان دموکراسی به قتل رساند. سارکوزی تحت عنوان آزادی مردم لیبی در کشته شدن صدها هزار نفر از مردم لیبی سهیم بود. امروزه فرانسه، انگلستان و آمریکا با عنوان حمایت از کردها قانون بین‌المللی را نقض می‌کنند. کردها بخشی از ملت سوریه هستند و ملت مستقلی نیستند. در سوریه در سال ۲۰۱۱ همان شعارها بود. آن‌ها برای کشتن پلیس و شهروندان و تخریب اموال عمومی به کار گرفته شدند. بنابراین ما نباید بر شعارها متمرکز باشیم، بلکه بر حقایق روی زمین باید تمرکز کنیم.

 

به گزارش ایسنا،وی ضمن تکذیب هر گونه همکاری بین دمشق و ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد، در مساله مبارزه با تروریسم، نمی‌توان با حامی تروریسم همکاری کرد.

 

اسد درباره پیروزی‌اش در جنگ سوریه گفت:‌ اگر بخواهیم دقیق باشیم، این جنگ، جنگ من نیست تا در آن پیروز شوم یا نشوم، زیرا طبق روایت غربی‌ها آنها سعی می‌کنند این جنگ را به عنوان جنگ رئیس جمهوری که می‌خواهد در سمت خود باقی بماند، نشان بدهد اما این جنگ جنگ ملی یعنی جنگ ملت سوریه برابر تروریسم است. ما از آن زمان تا امروز گام‌های بزرگی در این جنگ برداشته‌ایم اما این بدان معنا نیست که ما پیروز شده‌ایم. هنگامی که تروریسم از بین برود، پیروز می شویم، تروریسم هنوز در شمال سوریه وجود دارد و مساله‌ای جدی‌تر از آن حمایتی است که از این تروریسم ادامه دارد، ترکیه و کشورهای غربی چه آمریکا چه بریتانیا و فرانسه هنوز از تروریسم حمایت می‌کنند بنابرین خیلی زود است که درباره پیروزی صحبت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید