بزرگترین گربه‌سانِ ایرانی در معرض انقراض

    کد خبر :618423

پلنگ، بزرگترین گربه سان ایران بوده و موجودی با درجه سازگاری بسیار بالاست، اما اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارد.

 

پلنگ از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان بوده و دارای بدنی نرم و انعطاف پذیر است. رنگ عمومی بدن از خاکستری تا قهوه‌ای روشن که در قسمت پشت و پهلوها یک سری خال‌های توخالی دیده می‌شود که از کنار هم قرار گرفتن 2 تا 5 لکه سیاه، به وجود آمده است.

 

در قسمت شکم این جانوران خال‌های توپری وجود دارد. دارای جثه‌ای بزرگ، سری پهن و ناخن‌های تیز و بلند هستند. بزرگترین گربه سان ایران بوده و موجودی است که درجه سازگاری آن فوق العاده بالاست.

 

این جانور حس شنوایی بسیار قوی دارد. از اکثر پستانداران بزرگ و کوچک، به خصوص پازن، قوچ و میش و همچنین پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها و حشرات تغذیه می‌کند.

 

به شکار و خوردن گوشت روباه و سگ اهلی علاقه‌مند است. در مواقعی که طعمه در دسترس نباشد، به حیوانات اهلی نظیر گاو، گوسفند، اسب، الاغ و حتی مرغ و خروس حمله می‌کند.

 

تولید مثل

 

جفت گیری پلنگ معمولاً در اواسط زمستان صورت می‌گیرد. مدت بارداری 95 روز است و از یک تا شش نوزاد به دنیا می‌آورد.

 

زیستگاه

 

در اکثر زیستگاه‌های کشور اعم از جنگلی، کوهستانی، بیابانی، استپی و در ارتفاعات مختلف از صفر تا نزدیک 4000 متر زندگی می‌کند.

 

پراکندگی زیست این جانور در خراسان جنوبی در منطقه حفاظت شده شاسکوه شهرستان قاین، منطقه شکار ممنوع آهنگران شهرستان قاین، پناهگاه حیات وحش نای بندان شهرستان طبس است.

 

این جانور هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارد و اگر به آن توجه نشود ممکن است به کلی منقرض شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید