بلای کرونا بر سر بورس‌های جهان

بزرگترین سقوط وال‌استریت بعد از بحران مالی ۲۰۰۸

    کد خبر :692243

شاخص S&P۵۰۰ در بورس آمریکا، وضعیت عملکرد ۵۰۰ شرکت بزرگ را نشان می‌دهد. برخی از تحلیل گران معتقدند که این شاخص، بهترین بازنمایی را از کل وضعیت وال‌استریت دارد.

حالا شاخص S&P۵۰۰ برای ۷ روز متوالی کاهش شدید تجربه کرد و به بزرگترین افت هفتگی بعد از بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ رسید.

رویترز می‌نویسد: «این سقوط به دلیل ترس فزاینده از گسترش سریع ویروس کرونا بوده‌است که می‌تواند اقتصاد جهانی را به رکود بکشاند.»

بر اساس گزارش رویترز، شاخص‌های صنعتی داو و نزدک نیز در آمریکا، عمیق‌ترین زیان هفتگی خود از اکتبر ۲۰۰۸ را متحمل شدند.

شاخص نزدک، ۴.۲ درصد، بیش از یک هزار واحد، فروریخت و شاخص داو نیز روز گذشته را با ۱.۴ درصد افت به پایان رساند.

شیوع گسترده ویروس کرونا، باعث وحشت عمومی میان سرمایه‌گذاران شده است. «جک جاناسیویچ»، مدیر استراتژی در صندوق سرمایه‌گذاری ناتیکسیس در آمریکا می‌گوید: «بازارها برای بهبود، نیاز به نشانه‌ای از کنترل شدن ویروس کرونا دارند. اینکه بدانند کشور جدیدی مبتلا نشده و در ایالات متحده آمریکا، شاهد شیوع گسترده آن نخواهیم بود.» به اعتقاد این استراتژیست سرمایه‌گذاری، شیوع ویروس چینی باعث فرار سرمایه‌گذاران از بازار دارایی‌های ریسک‌پذیر شده است. نقطه عطف بعدی برای افت بیشتر بازارهای سرمایه، شیوع این ویروس در آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز درباره افت شدید وال‌استریت می‌نویسد: «هفته‌ای وحشتناک در بورس آمریکا را به دلیل ترس از ویروس کرونا، پشت سر گذاشتیم.»

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، شاخص S&P۵۰۰ از ۱۹ فوریه تا کنون، ۳ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است.

تا چند روز پیش، سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن طلا پناه می‌بردند و به دلیل تقاضای زیاد، قیمت طلا به بیش از ۱۶۸۰ دلار در هر اونس رسیده بود. اما در آخرین روز معاملات جهانی این هفته، وحشت کرونا آنقدر گسترده شد که حتی طلا نیز بیشترین میزان کاهش ارزش خود در یک روز را از نوامبر ۲۰۱۶ تا کنون تجربه کرد. سرمایه‌گذاران پول‌هایشان را از بازار طلا بیرون آوردند تا خسارت خود در بازار سهام را جبران کنند. به همین دلیل معاملات آتی طلا، ۴.۶ درصد سقوط کرد و هر اونس طلا به ۱.۵۶۴ دلار رسید.

نمودار زیر که از سی‌ان‌ان برداشته شده، روند سه شاخص مهم وال‌استریت را از ۵ ژانویه تا روز گذشته نشان می‌دهد. در یک ماه و نیم اخیر* شاخص S&P۵۰۰، ۴.۳۷ درصد، شاخص نزدک ۷.۵۲ درصد و شاخص داوجونز ۱۰.۵۵ درصد افت کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید