بریگزیت؛ لندن به ترک مذاکرات با اتحادیه اروپا تهدید کرد

    کد خبر :691603

بریتانیا امروز (پنجشنبه) اتحادیه اروپا را تهدید به ترک مذاکرات تجاری از ماه ژوئن کرد.

به نوشته روزنامه فرانسوی لو فیگارو، بریتانیا به دلیل نبودن چشم‌انداز جدی برای رسیدن به توافق در روابط پسا بریگزیت با اتحادیه اروپا، این اتحادیه را تهدید به ترک مذاکراتی کرد که می‌بایست تا آخر سال میلادی کنونی به طول بیانجامد.

دولت بریتانیا در دستور کار مذاکره خود با اتحادیه اروپا، امیدوار است که تا ماه ژوئن خطوط اصلی یک توافق ترسیم شوند. اگر چنین نشود، دولت لندن تصمیم خواهد گرفت که آیا از مذاکرات دور شود و تمرکزش را بر روی مقدمات خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق در ۳۱ دسامبر بگذارد.

دولت بریتانیا قرار است امروز اهداف و انتظارات خود از مذاکرات تجاری پسا بریگزیت با اتحادیه اروپا را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، دو روز پیش، وزرای بازرگانی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقتنامۀ مذاکره اروپا با بریتانیا را تصویب کردند و اکنون نوبت رهبران بریتانیاست تا اولویت‌های خود را برای گفت‌وگوهای تجاری پسابریگزیت با اتحادیه اروپا که قرار است روز دوشنبه آغاز شود، آشکار کنند.

بریتانیا روز ۳۱ ژانویه به طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد. اما طبق توافق بریگزیت، بریتانیا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان تابع مقررات تجاری اروپاست. بریتانیا تا آن زمان همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا محسوب شده و تجارت آزاد کالا، خدمات و انتقال آزاد نیروی کار و سرمایه میان این کشور و اتحادیه اروپا برقرار خواهد بود. این دوران گذار موقت که اینک ۱۰ ماه از آن باقی مانده، «وضعیت انتقالی» خوانده می‌شود.

کارشناسان اروپا از هم‌اکنون در مورد گفت‌وگوهای روز دوشنبه نظر بدبینانه‌ای دارند.

یکی از مسایلی که به بدبینی‌ها دامن می‌زند خواست مقام‌های بروکسل است که می‌گویند بریتانیا باید حتی پس از دوران گذار نیز برخی از مقررات اقتصادی اتحادیه از جمله در زمینه حمایت‌های دولتی، محیط زیست و مالیات را رعایت کند. آن‌ها البته می‌گویند که در عوض این پایبندی بریتانیا به مقررات‌شان، به این کشور اجازه خواهند داد تا به همکاری‌های اقتصادی گسترده و دسترسی به بازار واحد اروپا ادامه دهد.

۲۷ کشور اروپایی بیم آن را دارند که اقتصاد بریتانیا با بریدن مطلق از اتحادیه، سبب ایجاد رقابت تجاری ناعادلانه شود. اما بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا ادامۀ پیروی از مقررات اروپا را برنمی‌تابد و می‌گوید که هدف بریگزیت دقیقاً تضمین «استقلال اقتصادی و سیاسی» بریتانیاست.

یکی دیگر از موارد جدی اختلاف موجود، مسئله حساس ماهیگیری است.

اتحادیه اروپا می‌خواهد که «دسترسی متقابل» به آب‌های سرزمینی اروپا و بریتانیا برای هر دو طرف حفظ شود. با آنکه اتحادیه اروپا امضای توافق مشارکت تجاری با بریتانیا را منوط به امضای توافقنامه شیلات کرده است، اما لندن به این خواسته تن نمی‌دهد.

اتحادیه اروپا برای مذاکرات توافق تجاری با بریتانیا آماده می‌شود

بوریس جانسون بارها گفته است که می‌خواهد روابط تجاری کشورش با اتحادیه اروپا را در حد روابطش با کانادا پایین بیاورد تا سیاست «استقلال اقتصادی» مد نظرش را پیش ببرد. اما برای بروکسل، حفظ پیوند با بریتانیا به عنوان کشوری که در همسایگی است و به مدت حدود ۵ دهه با آن روابط تجاری نزدیک داشته است، امری حیاتی محسوب می‌شود.

دو طرف گفته‌اند که در صورت دست نیافتن به توافق تجاری هر چقدر هم که وضعیت فاجعه‌بار باشد، برای رویارویی با پیامدهای اقتصادی آن آمادگی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید