برنده اصلی جام جهانی 2022 فوتبال کیست؟

    کد خبر :961027
برنده جام جهانی قطر

میزبانی شایسته کشور قطر از بازی های جام جهانی 2022 فوتبال، عملا این کشور را به برنده رویداد مذکور تبدیل کرده است. قطری ها در بحبوحه برگزاری جام جهانی، برندسازی قابل توجهی را از نام کشور خود در عرصه بین المللی انجام دادند و در عین حال، زیرساخت های اقتصادی و ورزشی خود را هم توسعه دادند و بر اساس بسیاری از پیش بینی‌ها، روند افزایشی از رشد و توسعه اقتصادی را در سال های آتی(با توجه به برگزاری جام جهانی در کشورشان) تجربه خواهند کرد.

بازتاب– بالاخره ماراتن مسابقات جام جهانی 2022 قطر به ایستگاه پایانی رسید و تیم ملی فوتبال آرژانتین توانست در ضربات پنالتی، فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهد. رقابتی که سرتاسر، شور و هیجان بود و اشک ها و لبخندهای میلیون ها انسان در اقصی نقاط جهان را به همراه داشت.

از این رو، درست است که آرژانتینی ها جام جهانی را به خانه بردند با این حال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران پس از پایان تورنمنت جام جهانی، کشور قطر را اصلی ترین برنده مسابقات جام جهانی معرفی کردند. در این رابطه، به طور خاص این گزاره با سه استدلال منطقی نیز همراه است که از آن پشتیبانی می کنند.

 

1- “برندسازی” قابل توجه قطر در بحبوحه برگزاری جام جهانی 2022 فوتبال

کشور قطر سال هاست که با برنامه ای منسجم و دقیق، به دنبال برندسازی نام خود در عرصه بین المللی و تقویت بنیان های قدرت نرمش است. در واقع، قطری ها در سالیان اخیر سعی داشته اند با نفوذ به حوزه های جذاب و مورد توجه افکار عمومی نظیر ورزش، موسیقی، هنر و غیره، تا جای ممکن توجه افکار عمومی جهان را به سمت خود جلب کنند و وزن کنشگری هایشان را در عرصه بین المللی تا جای ممکن ارتقا بخشند.

در این شرایط، میزبانی شایسته قطر در جامعه جهانی و نشان دادن سطحی بالا از کارآمدی از سوی خود، اکنون نام این کشور را در سطح بین المللی به نامی قابل احترام تبدیل کرده و بسیاری از رهبران و مردم کشورهای جهان از این کشور به نیکی یاد می کنند. از این منظر، برگزاری رویداد جام جهانی در قطر، نه تنها تصویری مدرن و پیشرفته را از قطر به جهانیان ارائه کرد بلکه زمینه را جهت تقویت و توسعه توانمندی ها و جاه طلبی های قطری‌ها در حوزه های مختلفِ دیگر نیز هموار ساخته است.

قطر اکنون برای خود به یک برند معتبر بین المللی تبدیل شده که با استفاده از آن می تواند سهم بیشتر از قدرت و ثروت جهانی را به خود اختصاص دهد.

 

2- خیز اقتصادی قابل توجه قطر همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور

بر اساس آنچه فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) اعلام کرده، جام جهانی فوتبال در قطر، گران ترین جام جهانی کل ادوار تاریخ بوده و دولت قطر هزینه های سنگینی را در این رابطه جهت برگزاری هر چه بهتر رویداد مذکور انجام داده است. با این حال، باید توجه داشت که برگزاری این دوره از جام جهانی در قطر، نقشی قابل توجه در تقویت روند رشد اقتصاد قطر و کسب درآمدهای خوب و چشمگیر برای این کشور نیز بازی کرده و خواهد کرد.

در واقع، قطر از فرصت برگزاری جام جهانی در کشور خود استفاده کرده و نه تنها برند و نام خود را به موجودیتی معتبر و بین المللی تبدیل کرده بلکه زمینه را جهت رشد اقتصادی میان مدت و بلند مدت خود نیز فراهم کرده است. مساله ای که تاکنون بارها از سوی اقتصاددان های مختلف مورد اشاره قرار گرفته و نشان می دهد که هزینه‌کردنِ قطری ها جهت برگزاری رویداد جام جهانی در کشورشان، صرفا تیری بوده که آن ها با پرتاب آن توانسته‌اند چندین هدف را در آنِ واحد بزنند و برای خود کسب منفعت کنند.

 

3- جام جهانی قطر و توسعه قابل توجه زیرساخت ها در این کشور

در نهایت باید گفت یکی دیگر از اصلی ترین دلایلی که با تکیه بر آن باید قطر را برنده اصلی رقابت های جام جهانی 2022 دانست، این است که قطری ها به واسطه برگزاری جام جهانی در کشورشان، توانسته اند تا حد زیادی نه تنها زیرساخت های ورزشی خود را توسعه بخشند، بلکه زیرساخت ها مهم و راهبردیشان که دارای تبعات و پیامدهای اقتصادی نیز برای قطر هستند را  هم به نحو چشمگیر گسترش بخشیده اند.

از جمله این زیرساخت ها می توان به ظرفیت های هتلینگ، تاسیسات فرودگاهی و دیگر امکانات و زیرساخت‌های اقتصادی اشاره کرد که با برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، رشد و توسعه قابل توجهی را در این کشور تجربه کرده اند و در سال های آتی جدای از تاثیرات خود بر حوزه های مختلف ورزشی، اجتماعی و فرهنگی قطر، می‌توانند در سطحی کلان، زمینه ساز کسب دستاوردهای بزرگی برای کشور قطر به خصوص در حوزه اقتصادی نیز شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید