برنج چاق کننده نیست

    کد خبر :958145
برنج

 معمولا افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند، برنج را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند زیرا آن را خوراکی چاق‌کننده می‌دانند. اما باید دانست که برنج یکی از منابع غذایی مفید است که مصرف در حد متعادل آن زمینه‌ساز چاقی نخواهدبود.

گرچه برنج خوراکی ایده‌آل برای طرفداران رژیم لاغری محسوب نمی‌شود اما در واقع برنج را باید منبع غنی از ویتامین‌ها، پروتئین‌های گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها و نشاسته دانست که تامین‌‌کننده انرژی است.

برنج؛ فقط در حد متعادل

برنج خوراکی با کالری بالا محسوب می‌شود و هر 100 گرم آن 140 تا 150 کیلوکالری انرژی دارد. البته مزیت برنج این است که چربی ندارد و فقط در صورت مصرف زیاد زمینه‌ساز چاقی خواهدبود. همچنین باید توجه داشت که در انتخاب منابع نشاسته تنوع را رعایت کرد و انواع منابع نشاسته مانند بلغور، برنج، پاستا و… را در رژیم غذایی گنجاند.

اصل 3/1، 3/3،1/1 نیز راهکار مناسبی برای مصرف متعادل است؛ به‌ این ترتیب ترکیبات بشقاب غذا به پروتئین، سبزیجات و نان و غلات تقسیم می‌شود. اگر برنج به اندازه مناسب و بدون افزودن روغن طبخ شود، حتی برای افرادی که اضافه وزن دارند نیز مانعی ندارد زیرا سیرکننده است و مانع از ضعف بین وعده‌های غذا و ریزه‌خوری می‌شود.

انتخاب بهترین نوع برنج

علاوه بر مقدار مصرف برنج، نوع آن نیز مهم است. برنج‌های دانه کوتاه و گرد معمولا کالری بالاتر و فیبر کمتری دارند اما برنج دانه‌بلند نشاسته کمتری دارد و منبع غنی از پروتئین‌های گیاهی محسوب می‌شود. برنج قهوه‌ای نیز به‌دلیل فیبر بالا انتخاب خوبی خواهدبود. البته باید از برنج نیمه‌آماده نیز پرهیز کرد زیرا مقدار زیادی قند دارد که سریع جذب می‌شود و نمی‌تواند به‌عنوان منبع انرژی برای مدت طولانی نیاز بدن را تامین کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید