برنامه های رئیسی از سفر به عمان/ آیا روابط ایران و عمان بدون برجام توسعه خواهد یافت؟

    کد خبر :911616
سفر رئیسی به عمان

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه به عمان سفر می‌کند. در آستانه این سفر، مقام‌های انرژی دو کشور در خصوص احیای پرژوه صادرات گاز ایران به عمان به توافق رسیده‌اند. پرسش این است که آیا سرانجام این پرژوه اجرایی خواهد شد؟

بازتاب- سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز دوشنبه به دعوت رسمی هیثم بن طارق بو سعیدی، سلطان عمان به این کشور سفر می‌کند.

گفتگو با سلطان عمان، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و برگزاری نشستی با فعالان اقتصادی و تجار عمانی از جمله برنامه‌های این سفر یک روزه است؛ همچنین قرار است در جریان این سفر چند سند همکاری به امضای مقام‌های دو کشور برسد.

این سفر در حالی انجام خواهد شد که جواد اوجی، وزیر نفت روز گذشته برای گفتگو با وزیر انرژی و معادن عمان به این کشور سفر کرده بود.

دو طرف در این گفتگوها برای احیای پروژه صدور گاز ایران به عمان از طریق خط لوله به توافق رسیده‌اند.

پروژه صدور گاز ایران به عمان پروژه‌ای قدیمی است که مذاکرات اولیه آن در سال‌های ابتدایی دهه 80 انجام شده و بعدتر به امضای تفاهم‌نامه مشترک نیز رسیده بود.

با این وجود عواملی متعددی از جمله فقدان ظرفیت تولید مازاد بر نیاز داخلی از سوی ایران، تحریم‌ها پیش از برجام، مخالفت ابوظبی با عبور خط لوله از آب‌های سرزمینی امارات، تحریم‌های پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و به ثمر نشستن برخی پروژه‌های گازی عمان مانع اجرایی شدن آن در دو دهه گذشته بوده است.

نکته حائز اهمیت در خصوص این پروژه -علاوه بر اینکه نقش مهمی در روابط ایران و عمان خواهد داشت- چشم‌انداز آن در خصوص مایع‌سازی گاز ایران در عمان و صادرات آن به بازارهای شرق، به ویژه هند است.

علاوه بر توافق برای احیای پروژه خط لوله گاز ایران به عمان، دو کشور در خصوص توسعه مشترک میدان نفتی هنگام، تنها میدان مشترک دو کشور نیز به توافق رسیده‌اند.

انتظار می‌رود این توافقات در جریان سفر رئیس‌جمهور و دیدار با سلطان عمان نهایی شود.

با این وجود به نظر می‌رسد توافق‌های دو کشور در حوزه انرژی –همانند سایر توافقاتی از این دست- تنها فراهم کردن بسترهای حقوقی لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه‌ باشد؛ شرط لازم –نه کافی- برای اجرایی شدن این پروژه‌ها، توافق در وین برای احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌های آمریکا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید