برزیل آزمایش واکسن چینی کرونا را متوقف کرد

    کد خبر :760272

خبرگزاری رویترز امروز نوشت که در پی فوت یکی از داوطلبان، مقام‌های برزیلی آزمایش ویروس کرونای ساخت شرکت چینی سینوواک را متوقف کردند.

دست‌اندرکاران آزمایش انسانی واکسن شرکت مذکور اعلام کرده‌اند که فوت فرد داوطلب ارتباطی به تزریق واکسن نداشته است.

سازمان آنویسا (ANVISA) که وظیفه تنظیم مقررات بهداشتی برزیل را بر عهده دارد دیروز اعلام کرد که حادثه فوق ۲۹ اکتبر (۸ آبان) رخ داده ولی مشخص نکرد که محل وقوع آن برزیل بوده یا کشورهای دیگری که مشغول آزمایش واکسن شرکت سینوواک هستند. این سازمان مدت تعلیق آزمایش‌های انسانی را نیز مشخص نساخت.

به نوشته رویترز، آخرین مرحله آزمایش‌های انسانی واکسن کرونای شرکت سینوواک در کشورهای اندونزی و ترکیه نیز انجام می‌شود.

ژایر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل پیشتر از واکسن چینی کرونا انتقاد کرده و آن را فاقد اعتبار خوانده بود.

شرکت آمریکایی فایزر دیروز خبر داد که براساس نتایج اولیه آزمایش‌های انسانی، واکسن کرونای آن بیش از ۹۰ درصد کارایی نشان داده است.

پیش‌تر شرکت آمریکایی جانسون‌اند جانسون و شرکت انگلیسی – سوئدی آسترا زِنِکا با توجه به عوارض شدید رخ داده برای یکی از داوطلبان مدتی تزریق را به صورت داوطلبانه به حالت تعلیق درآورده بودند.

به گزارش ایرنا، دیماس کوواس رئیس موسسه تحقیقات پزشکی بوتانتان سائوپائولو که مسئولیت آزمایش واکسن‌های شرکت سینوواک در برزیل را بر عهده دارد به شبکه تلویزیونی محلی کولتورا گفت: مرگ داوطلب ربطی به واکسن نداشت. بیش از ۱۰ هزار داوطلب در حال حاضر (در آزمایش‌ها) مشارکت دارند و مرگ‌ومیر هم پیش می‌آید. اکنون زمان ایجاد وقفه در آزمایش‌ها نیست.

پس از گذشت نزدیک به یک سال از شیوع جهانی ویروس کرونا، تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار برزیلی به بیماری کووید – ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از ۱۶۰ هزار نفر جان‌باخته و افزون بر ۵ میلیون نفر بهبود یافته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید