بررسی چالش های سلامت در جهان/ توجه به بیماری های غیرواگیر

    کد خبر :525274

دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، با اشاره به نقش سیاست در سلامت، گفت: نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش، فرصتی بی نظیر برای دیپلماسی سلامت ایران خواهد بود.

امیرحسین تکیان، روز سه شنبه در نشست خبری هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت که قرار است در روزهای ۹ و ۱۰ اردیبهشت ۹۸ در جزیره کیش برگزار شود، با اشاره به ۲۵ عضو مجمع جهانی سلامت از ۶ قاره دنیا که ایران نیز عضو این مجمع است، افزود: در نشست جزیره کیش، چالش‌های اصلی سلامت در جهان با توجه موضوع توسعه پایدار، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی، توجه به آثار پناهندگی را یکی دیگر از موضوعات نشست کیش عنوان کرد و گفت: نیمی از ۶۹ میلیون پناهنده در دنیا در منطقه مدیترانه شرقی حضور دارند که ایران نیز در این منطقه است. از همین رو، آثار حضور پناهندگان بر سلامت، در نشست جزیره کیش، یکی از موضوعات مهم است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

تکیان ادامه داد: آوارگی، جنگ، مسائل قومی، تغییرات آب و هوایی و…، بر سلامت اثر گذار است. از همین رو، این موضوع در روزهای برگزاری نشست کیش، در قالب سخنرانی و پنل، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، فرصتی برای کشور است تا بتواند دانشمندان و سیاستگذاران خودش در حوزه سلامت را به جهانیان معرفی کند.

دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، به موضوع مشارکت به عنوان یکی از پایه‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار نام برد و گفت: بر همین اساس، ۶ دستور اصلی برای نشست کیش تبیین شده است که مهم‌ترین آنها، موضوع بیماری‌های غیر واگیر و سلامت روان است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از ۵۵ میلیون مرگ و میر در دنیا، متوجه بیماری‌های غیر واگیر و سلامت روان است. در این بین، ۴ بیماری مهم سرطان، قلبی، ریوی و تنفسی، علت ۸۱ درصد مرگ‌های زودرس هستند.

به گزارش مهر، تکیان از ایران به عنوان کشور پیشرو در مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر نام برد و افزود: بر همین اساس، موضوع کنترل بیماری‌های غیر واگیر و برنامه‌ها و اقدامات ایران در این زمینه، در نشست جزیره کیش مطرح خواهد شد.

وی گفت: توسعه پایدار سلامت و توجه به عدالت بین نسلی برای برنامه ریزی سلامت در تمام جوامع، از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست کیش خواهد بود.

تکیان تاکید کرد: توسعه پایدار سلامت، یعنی اینکه برنامه ریزی ما برای توسعه سلامت نباید به شکلی باشد که آینده خواری کنیم.

دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، افزود: ۶ برنامه اصلی نشست در ۲۹ پنل تقسیم بندی شده و برای هر پنل بین ۵ تا ۷ سخنران خواهیم داشت.

تکیان، از حضور ۱۳۱ سخنران از ۴۳ کشور دنیا در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت خبر داد و گفت: از اعضای پیمان گروه ۸( مجمع جهانی سلامت)، ۳۱ مهمان داریم. در مجموع ۸۱۲ نفر شرکت کننده در نشست کیش خواهیم داشت که ۲۷۶ نفر آنها از اعضای هیئت علمی و رؤسا و معاونین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید