بررسی وضعیت بازار گوشت سفید در کشور؛ افزایش عرضه و کاهش قیمت مرغ؛ عرضه از تقاضا پیشی گرفت

    کد خبر :900074
بازار مرغ

به گفته دبیرکانون مرغداران گوشتی در شرایطی که با مازاد تولید مواجه هستیم، مرغ منجمد هم به بازار تزریق شده و برهمین اساس بازار کشش جذب آن را ندارد و خریداری نیست.

«بازتاب»؛ اگر سری به فروشگاه های عرضه مواد پروتیئنی در سطح شهر بزنید هر کیلوگرم مرغ به طور متوسط بین 25 تا 31 هزار تومان به فروش می رسد و این درحالی است که در تعطیلات عید نوروز قیمت هر کیلو مرغ به 45 هزار تومان هم رسید.

بررسی بازار مرغ در سال گذشته نشانگر آن است که قیمت این ماده پروتئینی همواره در مسیر صعودی قرار داشته اما حالا خبر می رسد که با توجه به افزایش عرضه مرغ گرم و منجمد در بازار قیمت ها افت کرده و حتی در برخی فروشگاه ها هر کیلوگرم مرغ با قیمت 25 هزار تومان عرضه می شود.

در ماه های اخیر به دلیل از بین بردن جوجه های یک روزه، کمبود نهاده های دامی و نوسان نرخ ارز، قیمت مرغ بالا رفته و با وجود افزایش نظارت قیمت مرغ کاهش چندانی نداشته است.

دلایل کاهش قیمت مرغ 

اما دلیل کاهش قیمت مرغ در روزهای گذشته چیست، یعنی چه عاملی موجب شده که قیمت مرغ در این روزها خلاف مسیر همیشگی حرکت کند؟ در همین رابطه دبیرکانون مرغداران گوشتی می گوید: با مازاد تولید مواجهیم و مرغ منجمد هم وارد بازار شده و همین موضوع تقاضای مرغ گرم را کم کرده و مرغ‌ها روی دست مرغداران مانده است.

پرویز فروغی ادامه می دهد: اکثر مرغداران زمان تحویل مرغ‌هایشان رسیده اما بازار کشش جذب آن را نداشته و خریدار وجود ندارد.

او تصریح می کند: اگر شرکت پشتیبانی امور دام به این موضوع ورود و اقدام به خرید این مرغ‌ها برای ذخایر کشور نکند، فاجعه رخ می دهد.

اگرچه کاهش قیمت مرغ می تواند به نفع مشتریان باشد، اما باید برای مرغ های تلمبار شده در دست مرغداران فکری کرد، چون مرغ در سالن‌های پرورش انبار شده است درحالی که این محصولات باید از مرغداران خریداری شده و ذخیره شوند. 

ناگفته نماند که کاهشی شدن قیمت مرغ در بازار فقط به افزایش عرضه آن مربوط نیست بلکه به دلیل اتمام سفرهای نوروزی با کاهش تقاضای خرید مرغ هم مواجهیم.

یعنی با وجود اینکه هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، میزان مصرف مرغ در کشور افزایش می یافت اما در ماه رمضان امسال همچون سال های گذشته، تقاضا، روندی صعودی چندانی نداشته است.

بررسی بازار در ماه های گذشته

کاهش قیمت مرغ در روزهای اخیر در شرایطی است که در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته، قیمت‌ مرغ به کیلویی 36 هزارتومان و در تعطیلات عید به 45 هزار تومان هم رسید.

در آن زمان مسوولان صنعت دام و طیور، افزایش قیمت مرغ را عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی، ممنوعیت خروج مرغ از استان‌ها، کندی حمل و نقل و عدم نظارت بعد از کشتار دانستند.

البته روند افزایشی مرغ به اسفند ماه سال گذشته و عید امسال محدود نمی شود بلکه به طور کلی قیمت این محصول پروتئینی در سال گذشته افزایشی بوده است و درحالی که در روزهای نخست سال گذشته، هر کیلومرغ با قیمت 24 هزار و 900 تومان فروخته می شد در اواسط سال قیمت به کیلویی 50 هزار تومان رسید و در پایان سال هم به 40 هزار تومان نزدیک شد.

در این میان باید بحث حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی و مشکلات مربوط به آن را هم اضافه کرد،در اواخر آذر ماه انجمن صنفی تخصصی توزیع کنندگان عمده نهاده‌های خوراک دام و طیور در نامه ای اعلام کرد که از اول دی ماه امسال، نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی بر مبنای ارز نیمایی محاسبه شده و قیمت مرغ افزایش می یابد.

همچنین دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ هم گفت که ارز دولتی خوراک مرغ تا پایان سال حذف می‌شود اما زمان دقیق برداشته شدن ارز 4200 تومانی را مشخص نکرد، درواقع بازار مرغ در ماه های گذشته شرایط بی ثباتی داشته و با چالش های عدیده ای روبرو بوده است.

اما فارغ از تمامی این مسائل، بررسی وضعیت بازار مرغ کشور نشان می دهد که کاهش جوجه‌ریزی، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، نوسانات ارزی، عدم‌ترخیص به‌موقع نهاده‌ها از بنادر و نبود یک مدیریت مناسب و منسجم مهمترین مشکلات صنعت مرغداری کشور هستند.

طی دو سال گذشته هم به دلیل نوسانات نرخ دلار، تحریم و شیوع کرونا مشکلات حوزه تولید مرغ دوچندان شده و به‌دلیل مشکلات مربوط به واردات صنعت مرغداری دستخوش نوسانات بسیاری شده است چون حدود 70 درصد این صنعت وابسته به واردات است.

بنابراین در چنین شرایطی انتظار می رود که دولت با ایجاد ثبات در بازار ارز و به تبع آن تعادل بخشی در بازار خرید و فروش مواد اولیه و نهاده های دامی، ثبات را به صنعت مرغداری کشور بازگرداند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید